Du/ni har förmodligen rätt i att det är golvvärmen. Vi är just nu uppe i ca 19 kWh per dygn. Då har vi pax-fläkt på dygnet runt, använder inte LLVP, lagar mat en gång om dagen, är oftast två men ibland tre vuxna + två barn som duschar, tvättar ca 3-5 maskiner per vecka och jag arbetar hemma varje dag.

Jag fick höra från någon att en ska försöka att laga all mat en gång i veckan - att kWh minskar ännu mer om en gör det. Kanske någon annan som et hur mycket det gör skillnad?

Vi har ingen golvvärme
 
Redigerat:
  • Gilla
12m
  • Laddar…
C cirpan skrev:
Det har du helt rätt i! Har inte ens tänkt att titta där. Ligger och puttrar på hela natten så jag ska definitivt testa stänga av golvvärmen helt
Har ni funderat på vad ni gör under "topparna" när ni förbrukar mer?
 
Ö Österlenskan skrev:
Du/ni har förmodligen rätt i att det är golvvärmen. Vi är just nu uppe i ca 19 kWh per dygn. Då har vi pax-fläkt på dygnet runt, använder inte LLVP, lagar mat en gång om dagen, är oftast två men ibland tre vuxna + två barn som duschar, tvättar ca 3-5 maskiner per vecka och jag arbetar hemma varje dag.

Jag fick höra från någon att en ska försöka att laga all mat en gång i veckan - att kWh minskar ännu mer om en gör det. Kanske någon annan som et hur mycket det gör skillnad?

Vi har ingen golvvärme
När hustrun inte är hemma kan jag komma ned i 7kWh/dygn, annars är normalen 13-16kWh/dygn.
Detta är nu innan jag dragit igång FTX. I ett hus där dörrarna alltid står vidöppna under varma årstiden så behövs ingen ventilation.
 
  • Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
kisumisu
C cirpan skrev:
Kan det vara vår varmvattenberedare som är kass då?
Fullt möjligt, är den gammal?
Vi hade en 17år gammal som läckte vatten ur säkerhetsventil. Plus den hade nåt fel att just efter en kort dusch kom det iskallt vatten fast den var 300liter stor.

Min Ikea Sparsnäs visade att det gick konstant 4kwh. Bytte till bergvärme och nu står det still bara nån enstaka watt som går jämt.

Så det är fullt möjligt att det är vvb som gjort sitt.
 
Använd LLVP i första hand, golvvärme i andra hand. Om golvvärmen behövs för komfort, sätt den lågt. Sedan drar ju kyl/frys lite också.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Använder man golvvärme för komfort har man ju accepterat att det får kosta vad det kostar. Annars finns mattor och tofflor.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
K
Ö Österlenskan skrev:
Jag fick höra från någon att en ska försöka att laga all mat en gång i veckan - att kWh minskar ännu mer om en gör det. Kanske någon annan som et hur mycket det gör skillnad?
Visst drar matlagning en hel del, men kanske inte så mycket att det är värt att rester 6 dagar i veckan. Men det finns mycket man kan göra för att minska energiåtgången vid matlagning... koka upp vatten i vattenkokare, se till att stänga av ugn och plattor i god tid för att ta vara på eftervärmen, använd kokvatten till disk eller att tina frysta grönsaker med! Ta fram frysta råvaror minst dagen innan och lägg i kylen så att de inte behöver tinas med el.

Ugnen är inte så farligt mycket mer energislösande än spisen, det verkar dra mer ström att steka pannkakor en timme än att baka bröd.


Men i TS fall är det garanterat golvvärmen som är boven..
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi kör golvvärmen i badrummen bara under de billiga timmarna på nätterna och inte om elppriset (före moms och skatt) är över 1kr/kWh. kreativiteten för hur man (i stort sett) kan behålla komforten kan vara rätt stor.
 
S
K Kallebo skrev:
Ugnen är inte så farligt mycket mer energislösande än spisen, det verkar dra mer ström att steka pannkakor en timme än att baka bröd.
Utan att ha något konkret att gå på skulle jag säga att spisen måste dra betydligt mycket mer än ugnen då spisen måste brassa på värme i stort sett 100% av matlagningstiden medans ugnen bara behöver arbeta upp en temperatur och sen underhålla den med något tillslag då och då.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
S SueCia skrev:
att spisen måste dra betydligt mycket mer än ugnen då spisen måste brassa på värme i stort sett 100% av matlagningstiden medans ugnen bara behöver arbeta upp en temperatur och sen underhålla den med något tillslag då och då.
Jag tror du har helt rätt. Och får man tro skånska energi är effekten även högre på en "platta" än en ugn.

Infograf om hur länge 1 kWh räcker för spis och ugn med tidsangivelser.
Det som möjligen "ställer till det" är kanske att en ugn ofta används under avsevärt längre perioder än en "spisplatta" så om ugn eller "plattor" totalt sett förbrukar mest el beror nog på matlagningsvanorna.
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du har helt rätt. Och får man tro skånska energi är effekten även högre på en "platta" än en ugn.

[bild]
Det som möjligen "ställer till det" är kanske att en ugn ofta används under avsevärt längre perioder än en "spisplatta" så om ugn eller "plattor" totalt sett förbrukar mest el beror nog på matlagningsvanorna.
Det som skulle vara intressant är ju att se om man steker i 20 minuter, hur många minuter är spisen igång då kontra om du kör ugnen 60 minuter, hur många minuter är ugnen igång? :D
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du har helt rätt. Och får man tro skånska energi är effekten även högre på en "platta" än en ugn.

[bild]
Det som möjligen "ställer till det" är kanske att en ugn ofta används under avsevärt längre perioder än en "spisplatta" så om ugn eller "plattor" totalt sett förbrukar mest el beror nog på matlagningsvanorna.
Effekten är ju inte det intressanta, utan energiförbrukningen. Apparaterna förbrukar inte maxeffekten konstant. Det borde ju rimligen ett energibolag veta…
 
  • Gilla
Sauron och 1 till
  • Laddar…
Finns ju inget värre än att stå barfota på ett kallt stengolv :(

Vi för göra som britterna, ut med golvvärme och in med heltäckningsmatta på muggen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
För många kommer det sannolikt vara betydligt värre att betala elräkningen än att badrumsgolvet är kallt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
luft"värme"pumpen på nästan hela tiden för att "kyla" ner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.