eviljava skrev:
Men vad är planen? Ska du gräva ur hålet?
Ärligt talat så vet jag inte vad planen är? Kan inte bestämma mig för om jag ska behålla hålet och hitta på nåt roligt med det eller om jag bara ska fylla igen det och glömma bort det... jag har liksom inget egentligt behov av hålet :)

Ska jag behålla det så måste det grävas ut, ska jag inte behålla det verkar det onödigt att gräva ur allt för att sedan fylla igen... och eftersom frun är ganska gravid måste jag själv gräva ur allt och det börjar blir lite jobbigt eftersom jag inte får plats att stå och gräva på nåt bra sätt i hålet.

Den här tråden måste man ju följa, spännande! :D

Den måste ju bli en vinkällare. Ställ ner ett rack för vinflaskor med en hissanordning under (ställdon/actuator) så det kommer upp ur golvet... :)

jokamp skrev:
Kan inte bestämma mig för om jag ska behålla hålet och hitta på nåt roligt med det eller om jag bara ska fylla igen det och glömma bort det... jag har liksom inget egentligt behov av hålet :)
Jag hade aldrig kunnat glömma det där hålet. Jag hade legat vaken på nätterna och funderat och till slut hade jag nog grävt upp allt bara för att få sinnesro.

Jag hade ringt en sugbil och bett dem suga upp sanden, eller anlitat några polare. Kanske ställa dit ett flak öl och be dem gräva. (y)

Men visst, det kanske inte har högsta prio om man har en gravid fru och övrig renovering att ta hand om. Men nog sjutton blir man nyfiken, det måste du väl hålla med om? :p

I
Och längst ner ligger något fint å dyrt, kanske. Men visst, låt det ligga, nästa ägare till huset kan gräva upp det igen. :rolleyes:
Och visst sjutton kan man ha det till nåt, du kan förvara alla din familjs oersättliga ting i det, torde nog dessutom kunna göras brandsäkert.;)
Vill du ha hjälp att gräva?:wow:

• Gilla
jokamp
  • Laddar…
Jag hade aldrig kunnat lämna det! jag hade nog inte ens kunnat sluta gräva och ta bilder..

Jodå, jag är nyfiken som tusan på det där hålet, framförallt hade det varit riktigt kul att veta varför man har gjort det och till vad det har använts... och vem som har byggt det...

Ion får gärna hjälpa till att komma och gräva! :)

Alla som vill får komma och gräva! Räcker inte hålet till alla så har vi 30 kvadrat till med jord och sten som ska grävas ut :)

Ska ge mig på att försöka få ut lite mer sand i helgen, då kommer det nya bilder sen...:wow:

• Gilla
eviljava
  • Laddar…
Är sanden hårt packad kan man köra ner bilmaskinen några gånger eller en grövre borr med slag för att luckra upp så är det enklare att gräva...

I
Gud va trist att jag precis fick ryggskott!:surprised:

Kolla upp om du hittar någon Josef Fritzl bland de tidigare ägarna...

:cool:

Jag blev sjukt nyfiken. Gräv och lägg upp en bild varje dag.

jokamp skrev:
.. som kuriosa kan nämnas att det på mitten av 1800-talet påstås ha varit pub i jordkällaren och dans i salongen, hade varit mycket roligare om det var rester efter det vi hittade i huset :)
Gömsle för hembränt eller kanske varuhiss till puben?! :wow:

Fortsätt gräv..

//Lasse

Tyvärr blev det inget grävt i hålet under helgen, grannesn fest på lördagen förstörde mina söndagsplaner :)

Däremot har jag kunant konstatera att gjutnignen runt omkrnte är taket till ett skyddsrum, det går väldigt bra att krossa betongen med ett välriktat slag med släggan, under finns inget annat än sten och jord, precis som i resten av huset... så nu är det bestämt att betongplattan komemr försvinna men hålet blir kvar!!! (y)

Ok, så då måste hålet vara ingången till skyddsrummet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.