harry73
KnockOnWood skrev:
Hmmm
Nu är jag lite konspiratoriskt lagd, misstänksam mot det mesta som verkar bra och pålitligt.

Så jag misstänker att dessa "asbestsanerare" som uppträder i utrustning,
som skulle få en astronaut att bli grön av avund, främst skyddar sig själv och sin personal.
Det här börjar likna en alternativ sanning i riktig Trump anda.
För att få lite perspektiv har jag här bilder på skyddsutrustning för en asbestsanerare, en industridykare och en astronaut.
Asbestutrustningen ser rätt så ynkligt ut jämfort med de övriga två.

Person iklädd skyddsutrustning för asbestsanering med ansiktsmask och vit overall står i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Industridykare i full dykarutrustning vid vattnet klättrar på en stege.

Astronaut i full rymddräkt utför en rymdpromenad i jordens omloppsbana.
Skapa konto

harry73 skrev:
För att få lite perspektiv har jag här bilder på skyddsutrustning för en asbestsanerare, en industridykare och en astronaut.
Asbestutrustningen ser rätt så ynkligt ut jämfort med de övriga två.
Vem är vem??? :D

• Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
...
För att vara lite taskig, latenstiden på malignt mesoteliom och lungcancer är ca 45 år, så.....
Aha, så jag kan räkna med att leva tills jag är över 80?

Låter helt OK och trösterikt :)

harry73 skrev:
För att få lite perspektiv har jag här bilder på skyddsutrustning för en asbestsanerare, en industridykare och en astronaut...
Ja, det är väl ingen som har trott att asbestsanerare behövt viktbälten i bly, som dykaren, eller raketstol och tryckdräkt, som astronauten, så visst har du rätt :D

harry73
Och astronauten behöver inget stege :)

harry73 skrev:
Och astronauten behöver inget stege :)
Säg inte det... ;)

Astronaut som kliver ner från månlandarens stege till månytan.
Skapa konto

• Gilla
Poontus och 5 till
  • Laddar…
tommib
KnockOnWood skrev:
Aha, så jag kan räkna med att leva tills jag är över 80?

Låter helt OK och trösterikt :)
Med avseende på asbesten ja. Det finns massor av andra saker du kan dö av innan dess (y), de flesta betydligt mer sannolika än asbest.

tommib
Det var menat som att du kommer med stor sannolikhet dö av något annat än asbestexponering och det går inte att säga att du kommer leva tills du är över 80 eftersom du kan dö om tio minuter när du oförsiktigt går över vägen. Lite galghumoristiskt kanske och jag ber om ursäkt om du tog illa upp. Jag skyller på att det är en arbetsskada....

Typ såhär

"2016: V. Kamaraj, a 40-year old Indian bus driver, died from his severe wounds after he and three others were injured by what investigators described as a meteorite which struck the grounds of Bharathidasan Engineering College, in Vellore, Tamil Nadu. Evidence collected from the 2-foot (61 cm) wide crater contained samples of carbonaceous chondrite"

saxat från Wikipedias sida över konstiga dödsfall...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unusual_deaths

harry73
MultiMan
En god vän till mig dog i höstas. Han hade hela livet jobbat som fastighetsskötare och enligt egen utsago rivit i massor av gamla rör, borrande i väggar, ventilationsarbeten osv, helt utan skydd. Han tänkte inte på det och arbetsgivaren krävde inte det.

Den primära lungcancern han fick är extremt ovanlig och inte mesoteliom, men tumörerna/lungvävnaden hade asbestfibrer i sig efter mikroskopering. Utredningen pågår fortfarande, men tyvärr har lungläkarna sagt att pga resursbristen så kan det ta lång tid, om det händer något alls. Det innebär också att fallet än så länge inte anses asbestrelaterat, trots att det med största sannolikhet är det.

Han blev 46 år och var icke-rökare.

Jag tycker inte man ska överdriva faran, men heller inte prata bort den reella risken med asbest. Munskydd hade troligen räddat hans liv.

• Gilla
greenhouse och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.