Har senaste tiden upptäckt "hål" i gräsmattan. Trodde för det var sork eller mullvad men efter att ha tittat efter tror jag inte det längre. Det är inga gånger eller djupa hål heller för den delen (mer som ett nedslagsmärke av en golfboll för er som sett det). Inte heller är det några jordhögar eller någon spillning jag hittat.

Vi bor i ett villaområde med (tyvärr) rådjur som kommer förbi nästan varje natt. En tanke är att det är dom som bökar/äter lite gräs. Vi har dock bott här ett antal år och aldrig sett detta trots att rådjuren alltid varit här.

Någon som har någon idé? Se bilder också.

Har i år sett mycket mer myror i gräsmattan jämfört med tidigare år - kanske något djur som försöker äta dom?

ImageUploadedByTapatalk1344765995.155010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByTapatalk1344766020.071033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByTapatalk1344766043.349492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByTapatalk1344766061.730093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByTapatalk1344766090.107618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säker fåglar som letar mat. Jag har det på vår gräsmatta varje sensommar. Dom rycker upp mossan så jag behöver inte köra mossrivare längre. :)
 
De har gjort hål i tofflorna också, akta er! :)
 
  • Haha
  • Gilla
Annen och 5 till
  • Laddar…
Något djur som har lunchrast, kajor eller skator tex.
 
Det är inte en gammal golfbana?
 
Det är inte hål efter stegen till studsmattan?
 
Det går rykten om att det varit en tennisbana där men det är länge sedan... Inte heller stegen - det rör sig om ca 15-20 "hål" runtom.

Tack för sköna svar - hoppas det är fåglar som några varit inne på. Har sett kajor äta/picka den blå skummplasten på stolparna - så mossa "äter" de säkert också (kanske mask under...)

Var lite rädd för att det var sorkar som börjat "provborra" och nu satt hemma och väntade på jordanalys ;-)
 
Sorkar är inte nogräknade, de gräver pang på bara. Man märker dem...
 
Hur djupa är hålen? Trastar som letar mask (kol, tal och björktrast) kan rycka upp små tuvor, du ser dem vrida på huvudet för att lyssna sig fram till masken innan de "besatt" kastar sig ned för att få tag på den och ibland tillsammans med gräs/mossa. Även grävling bökar upp hål men de är större.
 
Hålen är ca 1-2 cm djupa så fågelteorin låter väldigt trolig. Vi har dessutom ofta koltrast på besök.

Det som fick mig att börja undra var att vissa hål såg dels väldigt runda ut samt att själva gropen var skålad (som om det var gjort med en sked eller munn/mule av ett större fyrfota djur). Men nu har jag helt inne på fågelspåret. Vissa hål är bara tussar av mossa i princip, där mossan har flugit (?) ett par decimeter bort (som om en fågel slitit loss mossan med en vickning).
 
Jag har sett liknande hål i min gräsmatta, dock inte så många. Men jag har sett fåglar som har hackat runt. Tyvärr så har jag även större hål som de små kaninerna gräver upp.
 
Här är det skatorna som gör likadana spår i gräsmattan. Funderade länge innan jag fick se dem "in action"....
 
Troligen grävling. Sådana hål har de gjort i vår gräsmatta.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Kajor eller liknande. Min gräsmatta såg ut som en krater efter att de letat någon slags larv/mask. Hade så i två år sen helt borta. Alltid tidigt vår. Det där är ingenting mot hur min matta såg ut :D
 
En upphittad katt i kvarteret grävde precis sådana hålor.
Katt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilla Yk och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.