Hej,

Plötsligt en dag slutade min köksfläkt att suga och enbart gav ifrån sig detta underliga ljud. Någon som varit med om liknande och vet om det är åtgärdbart eller är det bara att köpa ny fläkt?

Tack på förhand!

Typskylt på en Cylinda Nova Trend köksfläkt modell CH 9101 I, med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
det är ju något som trillat ned i fläkthjulet
en kaja eller kallrasspjället
 
electroluxaren skrev:
det är ju något som trillat ned i fläkthjulet
en kaja eller kallrasspjället
Ah, så kanske det kan vara. Man kanske får ta och demontera kåporna och kika närmare ovanifrån, eller är det vanskligt?
 
A
Det räcker nog med slangen för att se
 
Lucky2015
H Joakimwiljelöf skrev:
Hej,

Plötsligt en dag slutade min köksfläkt att suga och enbart gav ifrån sig detta underliga ljud. Någon som varit med om liknande och vet om det är åtgärdbart eller är det bara att köpa ny fläkt?

Tack på förhand!

[bild] [video]
Är inte detta en modell som man kan lyfta ur fläktmotorn på då den ska rengöras? I sådana fall är det superenkelt att se vad som är felet.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Lager i motorn?
 
Lucky2015
H Joakimwiljelöf skrev:
Hej,

Plötsligt en dag slutade min köksfläkt att suga och enbart gav ifrån sig detta underliga ljud. Någon som varit med om liknande och vet om det är åtgärdbart eller är det bara att köpa ny fläkt?

Tack på förhand!

[bild] [video]
Om du måste byta motor verkar den vara rätt så dyr, 2 975 på https://www.cylinda.se/reservdelarservice
 
  • Explosionsritning av en köksfläkt med numrerade delar för enkel identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en reservdelssida med motorpris 2 975 kr, artikelnummer och köpknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Är inte detta en modell som man kan lyfta ur fläktmotorn på då den ska rengöras? I sådana fall är det superenkelt att se vad som är felet.
Det kanske det kan vara. Ska börja med att ta bort kåporna till veckan och sedan se hur det ser ut. Får återkomma om man kan lyfta ur den eller inte. Ja motorn är ganska dyr om den är trasig. Köper nog en helt ny fläkt i så fall...
 
O oneman skrev:
Lager i motorn?
Det hoppas vi inte, men det visar sig väl... :) Köper nog en helt ny fläkt i så fall.
 
Tycker inte att det låter som ett lager, utan snarare som att något blad fått en smäll (hur nu det skulle gå till) och går emot höljet.
 
S SpjuteViking skrev:
Tycker inte att det låter som ett lager, utan snarare som att något blad fått en smäll (hur nu det skulle gå till) och går emot höljet.
Om ett blad är trasigt får nog hela fläkten bytas. Får hoppas att något bara trillat ned ligger emot. Återkommer hur det går. Tack på förhand! :)
 
Det lät ungefär så efter att vi hade en tjomme att rengöra kanalen med någon slags roterande borste.

Blev något skit som låg an mot fläktbladen efter rengöringen. Det var läge att rengöringskillen skulle bli tvungen att använda sin försäkring för att reparera fläkten... men så gjorde jag ett försök att dra igång den på fullt blås intensivläge. Det klonkade till och sedan blev det perfekt normal funktion.

En svindyr fristående AEG-fläkt handlade det om här så rengöringskillen var väldigt glad att det gick att lösa såpass enkelt, inte lätt att hitta reservdelar till den idag.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det lät ungefär så efter att vi hade en tjomme att rengöra kanalen med någon slags roterande borste.

Blev något skit som låg an mot fläktbladen efter rengöringen. Det var läge att rengöringskillen skulle bli tvungen att använda sin försäkring för att reparera fläkten... men så gjorde jag ett försök att dra igång den på fullt blås intensivläge. Det klonkade till och sedan blev det perfekt normal funktion.

En svindyr fristående AEG-fläkt handlade det om här så rengöringskillen var väldigt glad att det gick att lösa såpass enkelt, inte lätt att hitta reservdelar till den idag.
Ja sannolikt är det något som fallit ned och ligger an mot fläktbladen. Ska prova öppna upp till veckan och undersöka närmare. Men det låter sannolikt.
 
electroluxaren skrev:
det är ju något som trillat ned i fläkthjulet
en kaja eller kallrasspjället
O oneman skrev:
Lager i motorn?
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Är inte detta en modell som man kan lyfta ur fläktmotorn på då den ska rengöras? I sådana fall är det superenkelt att se vad som är felet.
S SpjuteViking skrev:
Tycker inte att det låter som ett lager, utan snarare som att något blad fått en smäll (hur nu det skulle gå till) och går emot höljet.
H Harald Blåtumme skrev:
Det lät ungefär så efter att vi hade en tjomme att rengöra kanalen med någon slags roterande borste.

Blev något skit som låg an mot fläktbladen efter rengöringen. Det var läge att rengöringskillen skulle bli tvungen att använda sin försäkring för att reparera fläkten... men så gjorde jag ett försök att dra igång den på fullt blås intensivläge. Det klonkade till och sedan blev det perfekt normal funktion.

En svindyr fristående AEG-fläkt handlade det om här så rengöringskillen var väldigt glad att det gick att lösa såpass enkelt, inte lätt att hitta reservdelar till den idag.
UPPDATERING:
Felet är identifierat. Efter att ha plockat isär hela fläkten inkl fläktchassit och tagit bort själva fläkttunnan ses på filmen att drivaxeln från motorn är rund och fästet för fläkthjulet också rund. Detta gör att fläkthjulet slirar mot drivaxeln och enbart låg fart uppstår. Ser man på bilden på "fläkttunnan" ser det lite ut som att något har lossnat i de tre plastfästena och flugit ut som sannolikt var en koppling mellan drivaxel och fläkttunna. Är det någon som har förslag hur jag kan lösa detta?

Tack på förhand!
Närbild av rundad drivaxel och motsvarande rundade fäste på en fläkttunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Joakimwiljelöf skrev:
UPPDATERING:
Felet är identifierat. Efter att ha plockat isär hela fläkten inkl fläktchassit och tagit bort själva fläkttunnan ses på filmen att drivaxeln från motorn är rund och fästet för fläkthjulet också rund. Detta gör att fläkthjulet slirar mot drivaxeln och enbart låg fart uppstår. Ser man på bilden på "fläkttunnan" ser det lite ut som att något har lossnat i de tre plastfästena och flugit ut som sannolikt var en koppling mellan drivaxel och fläkttunna. Är det någon som har förslag hur jag kan lösa detta?

Tack på förhand!
[bild] [video]
Är inte den utgående axeln från fläktmotorn slitsad? Man kanske kan lösa det med någon låsbricka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.