I
En tanke om nr1 är att det användes till att föra över mått, se skiss. Men det känns inte rätt. tanke.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-09-10_19-42-45_847.jpg
Skapa konto
2013-09-10_19-43-22_763.jpg
Skapa konto
2013-09-10_19-43-31_62.jpg
Skapa konto
2013-09-10_19-43-52_792.jpg
Skapa konto
2013-09-10_19-44-16_390.jpg
Skapa konto
2013-09-10_19-44-58_544.jpg
Skapa konto
2013-09-10_19-46-55_404.jpg
Skapa konto

Japp, 11 är en gradhyvel.

När masonit var nytt och modernt så var det inte ovanligt att man fasade kanterna och lät dessa kanter vara helt synliga. Inget spackel där inte. Fasade kanter är snyggare än raka.

ion skrev:
[länk]
Nr1 gäckar fortfarande
Lite som du var inne på tidigare tror jag också att no 1 är ett (slag)verktyg för att underlätta montage av låsbläck i dörrkarm utifrån var låskistan sitter i dörrbladet. Kanske hängdes dörren på plats och de ställbara vinklarna centrerade på trycket. Djupet avgörs av ställskruvarna. Slå med klubba och konturerna av bläcket avsätts på karmen. Trät innanför konturerna tas bort med stämjärn och no 10.

Vad har man en gradhyvel till?

Nån som har en idé om hur No 2, stickjärnet, används?

En gradhyvel används för att forma gradtappar. Googla på "sliding dovetail". Gradhyvel heter dovetail plane på engelska.

I
"Klacken i mitten på nr 1 är ju 2 extra stål och det ser ut som man kan göra vertyget några mm smalare.

Här finns en skiss på hur gradreglar fungerar: http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/169639-bygga-matbord.html#post1295627

Stickjärnet används väl för att göra ett urtag lite motsvarande det som man idag gör med en kexmaskin. I urtaget sticker man sedan in gångjärnsbladet som alltså blir dolt. Jag kan tänka mig att man omväxlande knackar från sidorna och inåt där man vill ha spåret. Möjligen blir hålet lite kilformat så att gångjärnet kläms fast.

jac skrev:
Angående #1 så råkade jag snubbla över denna:
[länk]
[länk]
Det verkar alltså som om någon återuppfunnit den för ett par år sedan men något större genomslag verkar den inte ha fått.

Stämmer min teori så är den alltså till för att sätta gångjärn men jag tror även på teorin om att markera för låskista och slutbleck.
Då är nog mysteriet löst. För gångjärn, föregångare till den moderna version du länkar till :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.