Men det här ligger faktisk inom pendlingsavstånd från Malmö. Oftast brukar de här objekten ligga många timmar från storstäder.
 
Martin_B
Och inte bara Malmö utan även Ystad och Trelleborg. Ligger ganska bra till om man gärna bor ute på landet i en by.
 
Martin_B skrev:
Och inte bara Malmö utan även Ystad och Trelleborg...
Oj, Ystad :wow:
Och Trelleborg :wow: :wow: :wow:

(Säger jag som bor mitt emellan Laholm och Halmstad :surprised: )
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
För en liten byhåla är väl både Ystad och Trelleborg värsta metropolen :D
 
-MH- skrev:
[länk]
Härligt hus men antagligen mycket jobb för att "återställa". En sådan fastighet för 20 år sedan och placerad "längre söderut" så hade man nog bott där nu.....
 
Undrar hur gammalt det är egentligen. 1909 verkar inte vara rätt.
 
useless skrev:
Undrar hur gammalt det är egentligen. 1909 verkar inte vara rätt.
Många hus som har 1909 som byggår.
Anledningen är registerhållningen som satte alla befintliga hus till 1909 när den infördes.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ja, det är det jag menar. Trots det verkar många mäklare skriva 1909 utan att reflektera trots att dom borde veta hur det ligger till?
 
Men byggår är ju 1909? Att ta reda på när ett gammalt hus är byggt är inte alltid lätt.
 
Mäklare är som alla andra, de tar genvägar så fort tillfälle ges. Står det 1909 i taxeringen/fastighetsregistret så tar de nog det som ett säkrare värde än säljarens utsagor. Skulle man behöva ta reda på det riktiga årtalet hade det nog inneburit några tusenlappar till i forskningstid.
Har själv uppfattningen att majoriteten med gamla hus inte vet hur gammalt huset är egentligen. Man blandar ofta ihop ålder på fastighet och ålder på hus. Kanske har man hittat gamla papper som berättar om gårdens existens på 1600-talet men det är mycket långt ifrån garanti att det idag är samma byggnad ens på samma plats. Sen är frågan vad man menar med byggår. Mitt är ursprungligen byggt 1830-tal, dock med återanvänt byggmaterial. Sedan är det renoverat så genomgående på 1930-tal att 90% var bytt då. Vad är då byggåret undrar man.
 
Har själv ett hus bygg "1909", men lite letande i kyrkböcker online (brukar kunna vara gratis då och då) så hittade jag att han som byggde huset flyttande in 1894. När jag nåt halvår senare sågade upp en lucka till vinden så var det inristat 1893 på murstocken! :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Att forska i historien är halva nöjet med ett nyköpt gammalt hus :)
 
P
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Peter_K skrev:
Mitt inlägg innan försvann visst av någon märklig anledning men det verkar som fler gillade garaget eller huset så budgivningen är nu uppe på 7 mille [länk]
Jag blev också av med ett inlägg i den "vevan....".

7 miljoner för den fastigheten..... vad är det jag missar som skulle vara värt de pengarna?? Är platsen/adressen/området så speciellt att man bjuder denna summa???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.