4 479 läst · 26 svar
4k läst
26 svar
Vackert byggnadsvårdade Villa Sachs i Djursholm
Ombyggt 1986.BirgitS skrev:
Att huset var så litet från början förklarar ju den lilla tomten.
Tack för rättningenMagnus E K skrev:
Tycker du att 1600 kvm är litet?
Huset har gatunumret 4B så förmodligen har tomten styckats en gång. Enligt mäklaren odlades det rosor och äpplen på den tid som blomsterhandlaren Sachs ägde fastigheten.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 374 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 374 inlägg
Nä, jag kollade bara på mäklarbilderna. Reagerade mest på artikelrubriken. Byggnadsvård för mig är att byta ut så lite som möjligt och reparera det man har. Självklart kan man göra om allt från grunden med Byggfabrikens eller Sekelskiftes sortiment (kanske särskilt om det inte finns så mycket att rädda pga tidigare ovarsamma renoveringar), det blir oftast snyggt och håller förmodligen högre kvalitet än många andra lösningar/varumärken, men byggnadsvård är det nog inte.BirgitS skrev:
Oj. Nej, missuppfattat av mig; någon skrev inlägg #10 att den var bara 670 kvadratmeter så jag fastnade på det och glömde dubbelkolla.BirgitS skrev:
Med tanke på att huset från början var mycket litet och att det mesta är tillbyggd och ombyggt så fanns nog inte mycket att bevara.Klaugust skrev:
Nä, jag kollade bara på mäklarbilderna. Reagerade mest på artikelrubriken. Byggnadsvård för mig är att byta ut så lite som möjligt och reparera det man har. Självklart kan man göra om allt från grunden med Byggfabrikens eller Sekelskiftes sortiment (kanske särskilt om det inte finns så mycket att rädda pga tidigare ovarsamma renoveringar), det blir oftast snyggt och håller förmodligen högre kvalitet än många andra lösningar/varumärken, men byggnadsvård är det nog inte.
Tycker man ändå har lyckats skapligt med att återskapa känslan av ett gammalt hus.
Nä jag håller med. Vänder mig bara mot att det kallas för byggnadsvårdat bara för att till- och ombyggnaderna är gjorda i en viss stil som är vår tolkning av typ förra sekelskiftetHuddingebo skrev:
Mäklare är väl kända för att "bre på" och försköna objekten.Klaugust skrev:
Mitt "20-talshus" som mestadels är byggt 2018 skulle jag aldrig kalla för välbevarat byggnadsvårdat hus från 20-talet. Hut jäkla likt det än är.
Men skulle ju heller inte rätta en mäklare som tror sig kunna sälja till ett högre pris med rätt annonstext.
Det var artikelrubriken på ByggaHus som jag syftade till. Har inte läst mäklarens text. Mäklaren kan skriva vad som helst, som faller inom lagens ramar, för att tilltala den konservativa och välbeställda målgrupp som huset är ombyggt/tillbyggt för att attrahera.Huddingebo skrev:
Mäklare är väl kända för att "bre på" och försköna objekten.
Mitt "20-talshus" som mestadels är byggt 2018 skulle jag aldrig kalla för välbevarat byggnadsvårdat hus från 20-talet. Hut jäkla likt det än är.
Men skulle ju heller inte rätta en mäklare som tror sig kunna sälja till ett högre pris med rätt annonstext.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpt villa, vad ska jag fråga vid möte med säljare före tillträdet?
Köpa & Sälja hus -
Köparbesiktning eller ej? Villa i Stockholm.
Köpa & Sälja hus -
Kan man skjuta på reavinstskatten när man flyttar in i egenbyggd villa
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Lönsamheten av solceller i villa jfrt med brf-förening?
El