Hej!
Är på jagt efter en borrmaskin jag kan göra hål i betong,sten och tegel. Har kommit på att jag (troligen) behöva/ville ha en borrhammare. Men kanske ville jag också mejsla bort kakler.
Kan en borrhammare det? Tänkte då på Boschen GBH 2-28DFV. Kan den det eller skulle en kombihammare vara bättre?
Prio1 är borrning.Men mejsling skulle vara fin.
Tack för svaret!
Är på jagt efter en borrmaskin jag kan göra hål i betong,sten och tegel. Har kommit på att jag (troligen) behöva/ville ha en borrhammare. Men kanske ville jag också mejsla bort kakler.
Kan en borrhammare det? Tänkte då på Boschen GBH 2-28DFV. Kan den det eller skulle en kombihammare vara bättre?
Tack för svaret!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Till kakel duger en vanlig borrhammare med bilningsfunktion utmärktCharley1968 skrev:Hej!
Tack för svaret!
Tack för svaret! Då blir det Boschen.
Jå,den har bilningsfunktion. En anledning att jag frågade i forum: den firmera som borrhammare men kan ju mejsla och slagborra. Skulle också kalla den för kombihammare,intuitivt.
Och jag vet att den är lite väl i överstyr för lite hemmafixande, men har själv ärvt en gammal (40+)Bosch slagborrmaskin och tänkte, min dotter som är 10 år,komma att få den när hon skaffa eget hem.
Och jag vet att den är lite väl i överstyr för lite hemmafixande, men har själv ärvt en gammal (40+)Bosch slagborrmaskin och tänkte, min dotter som är 10 år,komma att få den när hon skaffa eget hem.
Med Kombihammare avses normalt sett en borrhammare som även fungerar som vanlig borrmaskin, dvs du kan borra både i sten och betong såväl som trä och metal. Det kräver dock två chuckar att byta emellena, en SDS och en "vanlig".
Du kommer helt säkert att bli mycket nöjd med Boschen, och den dagen din dotter flyttar hemifrån kommer hon säkert inte att nöja sig med något mindre, räkna med det
Du kommer helt säkert att bli mycket nöjd med Boschen, och den dagen din dotter flyttar hemifrån kommer hon säkert inte att nöja sig med något mindre, räkna med det
Då fattar jag! Det är kombi mellan borrning och slagborrning som ge namn inte kombi mellan bilning och (slag-)borrning. Tackar för upplysningen!
Jådå, hon kommer nog tycka om fargubbens leksaker. Hon har redan lagd beslag på en del av mina verktyg, såsom häftpistol,limpistol. Gränsen har jag dragit när jag hittade min festool skruvdragare i hennes koja.
Jådå, hon kommer nog tycka om fargubbens leksaker. Hon har redan lagd beslag på en del av mina verktyg, såsom häftpistol,limpistol. Gränsen har jag dragit när jag hittade min festool skruvdragare i hennes koja.
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Nej, det är fel. En kombihammare skiljer sig från en borrhammare på så sätt att det är möjligt att slå av rotationen (men behålla slaget) och på så vis använda maskinen för bilning. I princip alla borrhammare, utom de allra billigaste (och kanske någon proffsmodell jag aldrig har sett) kan man borra utan slag med. Sen finns det också bilmaskiner eller mejselhammare som inte roterar utan bara kan bila.Charley1968 skrev:Då fattar jag! Det är kombi mellan borrning och slagborrning som ge namn inte kombi mellan bilning och (slag-)borrning. Tackar för upplysningen!
Ok. Men då förstå jag ännu mindre,varför ovannämnda maskin klassas som borrhammare och inte som kombihammare. Eller är det så att jag är för fixerad på definitionen resp. produktbeskrivning..?
Tack, Daniel!
Tack, Daniel!
Tja, min uppfattning är att det är en kombihammare som bosch råkar kalla borrhammare Oavsett vilket så är det bara att kolla efter funktionen rotationsstopp om du vill kunna bila med maskinen.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Och för att ytterligare komplicera ekvationen så _tror_ jag att det @thomasx har är något som Metabo refererar till som Multihammare, och med det menar de att utöver hammarborrning, bilning (rotationsstopp), byte till vanlig chuck och "vanlig" borrning (utan hammare) så har den två växlar för den "vanliga" borrningen.
Jag var sååå nära att köpa en GBH 2-28 DFV när jag insåg att Metabo hade denna maskin (jag tror de är ensamma om den). Jag har ingen aning om ifall jag behöver två växlar (jag är egentligen lätt tveksam) men eftersom min tanke är att den ska dubbla som vanlig borrmaskin blev detta en nagel i ögat, och ännu har jag inte kunnat bestämma mig, så jag har inte gjort något köp... (hade Metabo UHE 2850 gått att få i Metaloc / systainer hade jag nog köpt den, men det hittar inte jag, kanske är den för lång...)
OBS: berätta aldrig för MathiasS att jag inte kan bestämma mig, jag kommer aldrig få höra slutet på det i så fall...
/U
PS: häng inte upp dig på vad olika tillverkare kallar sina maskiner, riktigt så bra standardiserad är inte branschen och det finns alltid någon som vill vara speciell (=nytt namn). Fundera istället på funktioner du behöver och se till att den du köper har det du vill ha.
Jag var sååå nära att köpa en GBH 2-28 DFV när jag insåg att Metabo hade denna maskin (jag tror de är ensamma om den). Jag har ingen aning om ifall jag behöver två växlar (jag är egentligen lätt tveksam) men eftersom min tanke är att den ska dubbla som vanlig borrmaskin blev detta en nagel i ögat, och ännu har jag inte kunnat bestämma mig, så jag har inte gjort något köp... (hade Metabo UHE 2850 gått att få i Metaloc / systainer hade jag nog köpt den, men det hittar inte jag, kanske är den för lång...)
OBS: berätta aldrig för MathiasS att jag inte kan bestämma mig, jag kommer aldrig få höra slutet på det i så fall...
/U
PS: häng inte upp dig på vad olika tillverkare kallar sina maskiner, riktigt så bra standardiserad är inte branschen och det finns alltid någon som vill vara speciell (=nytt namn). Fundera istället på funktioner du behöver och se till att den du köper har det du vill ha.
ullberg skrev:Och för att ytterligare komplicera ekvationen så _tror_ jag att det @thomasx har är något som Metabo refererar till som Multihammare, och med det menar de att utöver hammarborrning, bilning (rotationsstopp), byte till vanlig chuck och "vanlig" borrning (utan hammare) så har den två växlar för den "vanliga" borrningen.
/U
2850 är mycket riktigt för stor för att få plats på ett bra sätt i en Systainer:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock medföljer en låda av acceptabel kvalitet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni funderar på denna maskin, betänk att den är tung! Mycket gedigen och funktionell, men det har ett pris i form av hög vikt.
Måste slå ett slag för både makita och för flex! Båda finns till överkomliga summor och dom håller för massor med smisk!
Har båda märkena på jobbet och makitan har hängt med nu i 5år och den har använts till allt från mindre bilning (undergjutningar) till att borra stora hål i betong och stål. Och detta är i en gruvmiljö där dom tar mycket stryk.
Flexen är det samma lika med men den har vi bara haft i 2år så hur den kommer hålla i långa loppet vet jag inte!
Däremot ska man hålla sig undan från hitachi för sämre skit har inte tillverkats, det enda den duger till är att procenta ut en gjutning.
Har båda märkena på jobbet och makitan har hängt med nu i 5år och den har använts till allt från mindre bilning (undergjutningar) till att borra stora hål i betong och stål. Och detta är i en gruvmiljö där dom tar mycket stryk.
Flexen är det samma lika med men den har vi bara haft i 2år så hur den kommer hålla i långa loppet vet jag inte!
Däremot ska man hålla sig undan från hitachi för sämre skit har inte tillverkats, det enda den duger till är att procenta ut en gjutning.