Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hittade det jag sökte, lägenhetsdefinitionen:

"En lägenhet har i praxis ansetts kunna definieras som en avskild enhet med t.ex. kök, toalett och egen ingång. Hänsyn kan normalt inte tas till föränderliga förhållanden som hur många personer som kan tänkas bo i en-, två-, trerumslägenheter eller till hur dessas vanor med avseende på matlagning, duschande m.m.6. Vilka rum och vilken utrustning som en lägenhet får eller ska innehålla kan variera och i bedömningen får hänsyn också tas till enhetens storlek."

Texten kommer från utredningen: [länk]

Här tycks mycket av praxisen finnas: Beslut 2001-09-06, BVa 37, Mål nr: Va 138/00 (även fastställt av MÖD genom Dom: 2002-12-17, DM 112, Mål nr: M 6737-01)
I denna praxis nämns ett fall som tyvärr passar in här,
Slutligen finns ett rättsfall rörande en friggebod i Höganäs kommun som också behöver nämnas i sammanhanget. VA-nämnden kom i detta fall från 2015 fram till att en friggebod à 15 m 2 , som byggts i anslutning till ett fritidshus, kunde debiteras full lägenhetsavgift i enlighet med kommunens taxa. Detta trots att friggeboden inte hade något kök utan endast toalett och handfat. Något resonemang om friggebodens storlek och VA-utrustning förde nämnden inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
ClasseClas ClasseClas skrev:
I denna praxis nämns ett fall som tyvärr passar in här,
Nu har jag läst det beslutet från Statens VA-nämnd. Det finns här:

Beslut 2015-03-06, BVa 22, Va 403/13

https://docplayer.se/14863867-Statens-va-namnd-beslut-bva-22-2015-03-06-va-403-13-stockholm.html

Summa summarum:

Utdrag ur dom från Statens VA-nämnd om fastighetsavgifter relaterat till anläggningsbidrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kort och gott så är beslutet att varje kommun har stor frihet att tolka "lägenhet" i sin VA-taxa som de önskar om de bara har beslutat om otydliga skrivningar i taxan. Och standardformuleringarna är som vi sett otydliga. Man är således i praktiken utelämnad till sin kommuns godtyckliga tolkning av vad en lägenhet är. Se till att rösta på omdömesgilla politiker i kommunalvalet, annars kan det bli som i Höganäs kommun där en friggebod med en toalett och ett handfat är en lägenhet.

För TS del betyder det att det enda svaret som kan ges är att kolla med kommunen hur de har tolkat begreppet lägenhet.
 
  • Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Allt som kopplas in verkar kunnas avgiftsbeläggas. När stat och kommun kan ta din plånka gör dom oftast det.
 
  • Gilla
PåLandet och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Allt som kopplas in verkar kunnas avgiftsbeläggas. När stat och kommun kan ta din plånka gör dom oftast det.
Slitaget på kommunens ledningar är enormt. Inom en snar framtid måste dom byta ledningarna som lades ner i början på 1900 talet. :crysmile:
Inom en snar framtid ser vi nog avgifter/ wc.
 
Det förstår nog alla. Men avgiften borde baseras på storlek eller antal boende för att vara rättvis,
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För TS del betyder det att det enda svaret som kan ges är att kolla med kommunen hur de har tolkat begreppet lägenhet.
Men det har hon ju redan gjort. I första inlägget är ett citat från Roslagsvatten (ok, det stod inte uttryckligen varifrån, men det var det) som sköter VA på Ekerö.
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det förstår nog alla. Men avgiften borde baseras på storlek eller antal boende för att vara rättvis,
Du menar att avgiften ska vara viktbaserad? :crysmile:
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det har hon ju redan gjort. I första inlägget är ett citat från Roslagsvatten (ok, det stod inte uttryckligen varifrån, men det var det) som sköter VA på Ekerö.
Kan nog vara bra att kolla upp att det där "och" läses lika autistiskt av kommunen som vi läser det här...
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan nog vara bra att kolla upp att det där "och" läses lika autistiskt av kommunen som vi läser det här...
Tror knappast det kommer vara gratis bara för det finns ett ”och”. Känns ju lite för bra för att vara sant.
 
T
Jag har redan skrivit till kommunen och frågat. Men ett svar från dem lär ju dröja…
 
  • Gilla
no1_fisherman och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag har redan skrivit till kommunen och frågat. Men ett svar från dem lär ju dröja…
Det gäller att ligga på. Det finns något som kallas telefonterror. Testa det så får du svar snabbare.
 
S
T Ejmelie skrev:
Jag undrar om någon har koll på vad som gäller när man drar in avlopp och vatten till ett Attefallshus?

Jag ska bygga ett 30 kvm Attefallshus där jag kommer göra hälften till förråd och hälften till övernattningsrum med toalett. Jag kommer då dra in vatten och avlopp till badrummet.

Enligt reglerna för VA när det kommer till Attefallshus med kommunalt vatten så tillkommer en VA taxa…

”Om komplementbostaden har kök/pentry och toalett, räknas den ur VA-synpunkt som en lägenhet/bostad. Som en egen lägenhet/bostad tillkommer en lägenhetsavgift enligt VA-taxan.”

Nu står det kök/pentry OCH toalett. Eftersom jag endast ska bygga toalett, slipper ja VA taxan eller gäller den mig ändå?
Bygg skjulet som komplementbyggnad. Sätt in VA i efterhand och isolera bodelen (meddela inte kommunen att du ska ha VA i skjulet). Grena på ditt redan befintliga VA inne på tomten. Det behöver kommunen inte veta. Då slipper du betala en gång till för detta.
 
Claes Sörmland
S Stego1 skrev:
Bygg skjulet som komplementbyggnad. Sätt in VA i efterhand och isolera bodelen (meddela inte kommunen att du ska ha VA i skjulet). Grena på ditt redan befintliga VA inne på tomten. Det behöver kommunen inte veta. Då slipper du betala en gång till för detta.
Det är ju inte ett sätt att kringgå regelverket utan att bryta mot det. Förvisso får man bygga en komplementbyggnad och sen när den är färdigställd utan anmälan ändra användningen i viss mån. Men att dra in vatten och avlopp i en komplementbyggnad kräver bygganmälan.
 
I TS fall då byggnaden ska bli häften förråd och hälftten övernattningsrum med wc är det bara tragsikt att många kommuner påför en dyr lgh-avg. Detta ökar ju inte belastningen på kommunens v/a-anläggningar då Ts gäst annars skulle få låna ett rum i bostadshuset. Byggnaden är inget separat permanent bostadshus och borde då logiskt sett inte påföras en avgift. Tyvärr är väl våra politiker och lagstiftare inte medlemmar här på BH...
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju inte ett sätt att kringgå regelverket utan att bryta mot det. Förvisso får man bygga en komplementbyggnad och sen när den är färdigställd utan anmälan ändra användningen i viss mån. Men att dra in vatten och avlopp i en komplementbyggnad kräver bygganmälan.
Min tanke var att mörka just det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.