13 359 läst · 66 svar
13k läst
66 svar
VA taxa för Attefallshus
I denna praxis nämns ett fall som tyvärr passar in här,Claes Sörmland skrev:Hittade det jag sökte, lägenhetsdefinitionen:
"En lägenhet har i praxis ansetts kunna definieras som en avskild enhet med t.ex. kök, toalett och egen ingång. Hänsyn kan normalt inte tas till föränderliga förhållanden som hur många personer som kan tänkas bo i en-, två-, trerumslägenheter eller till hur dessas vanor med avseende på matlagning, duschande m.m.6. Vilka rum och vilken utrustning som en lägenhet får eller ska innehålla kan variera och i bedömningen får hänsyn också tas till enhetens storlek."
Texten kommer från utredningen: [länk]
Här tycks mycket av praxisen finnas: Beslut 2001-09-06, BVa 37, Mål nr: Va 138/00 (även fastställt av MÖD genom Dom: 2002-12-17, DM 112, Mål nr: M 6737-01)
Slutligen finns ett rättsfall rörande en friggebod i Höganäs kommun som också behöver nämnas i sammanhanget. VA-nämnden kom i detta fall från 2015 fram till att en friggebod à 15 m 2 , som byggts i anslutning till ett fritidshus, kunde debiteras full lägenhetsavgift i enlighet med kommunens taxa. Detta trots att friggeboden inte hade något kök utan endast toalett och handfat. Något resonemang om friggebodens storlek och VA-utrustning förde nämnden inte.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 844 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 844 inlägg
Nu har jag läst det beslutet från Statens VA-nämnd. Det finns här:ClasseClas skrev:
Beslut 2015-03-06, BVa 22, Va 403/13
https://docplayer.se/14863867-Statens-va-namnd-beslut-bva-22-2015-03-06-va-403-13-stockholm.html
Summa summarum:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort och gott så är beslutet att varje kommun har stor frihet att tolka "lägenhet" i sin VA-taxa som de önskar om de bara har beslutat om otydliga skrivningar i taxan. Och standardformuleringarna är som vi sett otydliga. Man är således i praktiken utelämnad till sin kommuns godtyckliga tolkning av vad en lägenhet är. Se till att rösta på omdömesgilla politiker i kommunalvalet, annars kan det bli som i Höganäs kommun där en friggebod med en toalett och ett handfat är en lägenhet.
För TS del betyder det att det enda svaret som kan ges är att kolla med kommunen hur de har tolkat begreppet lägenhet.
Slitaget på kommunens ledningar är enormt. Inom en snar framtid måste dom byta ledningarna som lades ner i början på 1900 talet.Jonatan79 skrev:
Inom en snar framtid ser vi nog avgifter/ wc.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 585 inlägg
Men det har hon ju redan gjort. I första inlägget är ett citat från Roslagsvatten (ok, det stod inte uttryckligen varifrån, men det var det) som sköter VA på Ekerö.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 844 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 844 inlägg
Bygg skjulet som komplementbyggnad. Sätt in VA i efterhand och isolera bodelen (meddela inte kommunen att du ska ha VA i skjulet). Grena på ditt redan befintliga VA inne på tomten. Det behöver kommunen inte veta. Då slipper du betala en gång till för detta.T Ejmelie skrev:Jag undrar om någon har koll på vad som gäller när man drar in avlopp och vatten till ett Attefallshus?
Jag ska bygga ett 30 kvm Attefallshus där jag kommer göra hälften till förråd och hälften till övernattningsrum med toalett. Jag kommer då dra in vatten och avlopp till badrummet.
Enligt reglerna för VA när det kommer till Attefallshus med kommunalt vatten så tillkommer en VA taxa…
”Om komplementbostaden har kök/pentry och toalett, räknas den ur VA-synpunkt som en lägenhet/bostad. Som en egen lägenhet/bostad tillkommer en lägenhetsavgift enligt VA-taxan.”
Nu står det kök/pentry OCH toalett. Eftersom jag endast ska bygga toalett, slipper ja VA taxan eller gäller den mig ändå?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 844 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 844 inlägg
Det är ju inte ett sätt att kringgå regelverket utan att bryta mot det. Förvisso får man bygga en komplementbyggnad och sen när den är färdigställd utan anmälan ändra användningen i viss mån. Men att dra in vatten och avlopp i en komplementbyggnad kräver bygganmälan.S Stego1 skrev:
I TS fall då byggnaden ska bli häften förråd och hälftten övernattningsrum med wc är det bara tragsikt att många kommuner påför en dyr lgh-avg. Detta ökar ju inte belastningen på kommunens v/a-anläggningar då Ts gäst annars skulle få låna ett rum i bostadshuset. Byggnaden är inget separat permanent bostadshus och borde då logiskt sett inte påföras en avgift. Tyvärr är väl våra politiker och lagstiftare inte medlemmar här på BH...
Min tanke var att mörka just det.Claes Sörmland skrev: