7 148 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
VA-ledningar utbytta - hur fixa och dolt fel?
För mig att det var 2009 jag grävde. Vi hyrde en liten grävmaskin och gick lös i trädgården. Passade på att gräva till pool i samma veva. Men vad det kostade kommer jag inte ihåg.H hajjensson skrev:
Jag känner så att är det verkligen något för dom att bråka om? Vi snackar inga mängder vatten.H hajjensson skrev:Tack för alla svar. Jag har kollat upp det där med spygatten i källartrappan. Jag frågade kommunen om o bygga in källartrappen. Dom sa för att det skall vara godkänt måste det byggas riktigt med väggar tak o dörr. Enkelt skärmtak är inte godkänt.
Sen tycker jag att det är konstigt att dom kräver att jag personligen skall ändra vart min dränering och spygatt ska ta vägen. Med tanke på att mitt hus byggdes 1965. Och det är nya regler idag. Borde inte dom stå för ändringen då??? Jag vet inte.
.
Jag hade samma problem, det visade sig att det ändå bar täppt från spygatten till resten av spillvattnet så den har aldrig gjort nytta. Hanske enklast är att fixa undan eventuellt dräneringsvatten från källartrappen med något typ stenkista under trappen…kanske det inte är fråga om så stora mängder..bara en tanke.H hajjensson skrev:
Btw, gällande dolt fel är det ett så vanligt fel att kommunen här körde en “kampanj” förra året där de åkte runt och rökfyllde ledningsnätet och lämnade krav på åtgärd hos alla där det började ryka ur stuprören…
Dvs, har man ett äldre hus kan en fackman misstänka att det är något man behöver kolla på.
Sedan är det oftast inte någon dyr sak att åtgärda, dvs uppgiften i sig hade inte påverkat priset drastiskt.
Fokusera på att lösa det, exempelvis genom en stenkista.
Dvs, har man ett äldre hus kan en fackman misstänka att det är något man behöver kolla på.
Sedan är det oftast inte någon dyr sak att åtgärda, dvs uppgiften i sig hade inte påverkat priset drastiskt.
Fokusera på att lösa det, exempelvis genom en stenkista.
Ja om jag bygger ett enkelt skärmtak över så varför inte?T Torbjörn Wahlgren2 skrev:Jag hade samma problem, det visade sig att det ändå bar täppt från spygatten till resten av spillvattnet så den har aldrig gjort nytta. Hanske enklast är att fixa undan eventuellt dräneringsvatten från källartrappen med något typ stenkista under trappen…kanske det inte är fråga om så stora mängder..bara en tanke.
Klicka här för att svara