H H.M.K. skrev:
Det var inte i den sista sovjetstaten (Transnistrien), men Norge, som Rosengren syftade på, har på många ställen varken nolledare eller "ordentlig" jord.. Bara tre faser kommer till huset, sen har man ett eget jordspett nånstans, helst på ett ställe i marken som är lite blött (och det kan vara långt borta om man byggt uppe på ett berg..), och nån form av jordfelsindikator som stänger av faserna om det blir överledning till jordspettet..
Jordspettet är inte nödvändigtvis tillräckligt för att säkringen skall gå vid överledning till jord, som i våra svenska system med jordledare kopplad till transformatorn (via inkommande PEN).
Norge har mig veterligen 230V huvudspänning fortfarande så dom har såklart ingen nolla i uttaget.

F Finndjävel skrev:
Norge har mig veterligen 230V huvudspänning fortfarande så dom har såklart ingen nolla i uttaget.
Det finns i Norge både 230V huvudspänning utan nolla och 230/400V med nolla (som i Sverige), lite beroende på vilken del av landet det är, äldre/nyare nät osv.

H H.M.K. skrev:
Det finns i Norge både 230V huvudspänning utan nolla och 230/400V med nolla (som i Sverige), lite beroende på vilken del av landet det är, äldre/nyare nät osv.
Kan inte vara kul att vara elektriker där.

F Finndjävel skrev:
Kan inte vara kul att vara elektriker där.
Så farligt är det nu väl inte.. Men visst, de där installationerna av jordspett har jag hört en del historier om..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.