2 201 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Uttag på utsidan av fasaden utan jord?
Sida 1 av 2
I så fall har du en PEN och har med andra ord inget problem att bilda en jord. Jordfelsbrytare kan man utöka med.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Jord måste det finnas i centralen. (Om vi är i Sverige). Jordfelsbrytare är ett absolut krav för ett uttag utomhus.
Man kan antingen komplettera centralen med en jordfelsbrytare, blir en liten kapsling bredvid centralen, då skyddas allt som är kopplat till centralen. Eller så kan man sätta en enfas jordfelsbrytare som bara skyddar just utomhusuttaget. Kostnadsmässigt spelar det inte så stor roll. Nästan alla äldre centralerr går att komplettera med jordflesbrytare. En del riktigt gamla (typ 30 - 40 tal) går inte att (enkelt) komplettera, i så fall får man byta ut centralen.
Man kan antingen komplettera centralen med en jordfelsbrytare, blir en liten kapsling bredvid centralen, då skyddas allt som är kopplat till centralen. Eller så kan man sätta en enfas jordfelsbrytare som bara skyddar just utomhusuttaget. Kostnadsmässigt spelar det inte så stor roll. Nästan alla äldre centralerr går att komplettera med jordflesbrytare. En del riktigt gamla (typ 30 - 40 tal) går inte att (enkelt) komplettera, i så fall får man byta ut centralen.
Okej tack för svar.
Jag har inte öppnat centralen, men alla uttag är ojordade. Bara fas och nolla till dem, så det var därför jag antog att det inte fanns någon jord. Man brukar ju bygla nolla och jord om det är PEN kopplat i centralen. Alltså om nolla och jord är byglat i centralen är det ok att bygla i uttagen också? Eller hur fan var det nu igen
Jag har inte öppnat centralen, men alla uttag är ojordade. Bara fas och nolla till dem, så det var därför jag antog att det inte fanns någon jord. Man brukar ju bygla nolla och jord om det är PEN kopplat i centralen. Alltså om nolla och jord är byglat i centralen är det ok att bygla i uttagen också? Eller hur fan var det nu igen
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Du får absolut inte under några omständigheter bygla nolla och jord i ett uttag. Det blir livsfarligt!
Anlita en elektriker.B BengtSpikar skrev:Okej tack för svar.
Jag har inte öppnat centralen, men alla uttag är ojordade. Bara fast och nolla till dem, så det var därför jag antog att det inte fanns någon jord. Man brukar ju bygla nolla och jord om det är PEN kopplat i centralen. Alltså om nolla och jord är byglat i centralen är det ok att bygla i uttagen också? Eller hur fan var det nu igen
Det blir inte mer livsfarligt än att det är byglat i centralen, men det är fel på flera sätt. Dessutom funkar inte jordfelsbrytaren om du byglar i uttaget och jordfelsbrytare är ett krav.H hempularen skrev:
Men jag håller med om att det utifrån nivån på frågorna är läge att anlita en elektriker... De är, som sagt var, inga problem att komplettera centralen med jordfelsbrytare och dra ut ett jordat uttag.
useless skrev:
Okej okej, det blir ingen bygling. Just det, om nollan brister så går strömmen genom jorden om man har byglat.H hempularen skrev:
Men det är påputs installation och kablarna försvinner långt bort i innertak och väggar så det är svårt att dra nya kablar med jord snyggt. Så det blir lite problem där.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Jo det blir faktiskt farligare. Om du får glapp eller brott på nollan till uttaget, och har byglat, så kommer den apparat som är inkopplad på uttaget att bli strömförande på höljet.useless skrev:
Nu kan man visserligen hävda att samma fel kan inträffa med PEN ledaren till centralen, med liknande konsekvenser, men där har du en enda kopplingspunkt som kan fallera, och som just för att det blir ett så farligt fel, så är den inkopplingen oftast utförd med betydligt bättre kopplingsmaterial än du har i ex. ett uttag.
Bygling av nolledare till jord i uttag var faktiskt en allmänt förekommande installationspraxis i ett av våra grannland såpass sent som omkring 1980, och vi talar då inte om Sovjetunionen utan om västeuropa.H hempularen skrev:Jo det blir faktiskt farligare. Om du får glapp eller brott på nollan till uttaget, och har byglat, så kommer den apparat som är inkopplad på uttaget att bli strömförande på höljet.
Nu kan man visserligen hävda att samma fel kan inträffa med PEN ledaren till centralen, med liknande konsekvenser, men där har du en enda kopplingspunkt som kan fallera, och som just för att det blir ett så farligt fel, så är den inkopplingen oftast utförd med betydligt bättre kopplingsmaterial än du har i ex. ett uttag.
Men mig veterligen har man sedermera frångått det och har nu sedan länge dedikerad jordledare från central till uttag.
Kan det ha varit i den sista sovjetstaten?H H.M.K. skrev:Bygling av nolledare till jord i uttag var faktiskt en allmänt förekommande installationspraxis i ett av våra grannland såpass sent som omkring 1980, och vi talar då inte om Sovjetunionen utan om västeuropa.
Men mig veterligen har man sedermera frångått det och har nu sedan länge dedikerad jordledare från central till uttag.
Det var inte i den sista sovjetstaten (Transnistrien), men Norge, som Rosengren syftade på, har på många ställen varken nolledare eller "ordentlig" jord.. Bara tre faser kommer till huset, sen har man ett eget jordspett nånstans, helst på ett ställe i marken som är lite blött (och det kan vara långt borta om man byggt uppe på ett berg..), och nån form av jordfelsindikator som stänger av faserna om det blir överledning till jordspettet..Nissens skrev:
Jordspettet är inte nödvändigtvis tillräckligt för att säkringen skall gå vid överledning till jord, som i våra svenska system med jordledare kopplad till transformatorn (via inkommande PEN).