Tack för alla goda råd. Undrens tid är kanske icke helt förbi. Nu funkar allt, precis som det ska! En liten ojämnhet eller skräp i passbiten hindrade proppen från att "gå i botten". Men den lilla skruvmejseln med spänningsmarkör nådde lätt fram, markerade spänning och lurade mig flerfaldiga gånger. Jag slog nu av huvudströmbrytaren och plockade lätt bort den lilla partikeln, som så effektivt hindrat proppen att få bottenkontakt. Gick fint med en vanlig pincett. Hädanefter ska jag lysa in i propphållaren med pannlampan och noga kolla läget, varje gång en säkring uppvisar akuta kontaktsvårigheter.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 893 inlägg
Passa på att skaffa en riktig spänningsprovare till nästa gång, det är inte många kronor vi talar om.H Hans Åke Lindquist skrev:Tack för alla goda råd. Undrens tid är kanske icke helt förbi. Nu funkar allt, precis som det ska! En liten ojämnhet eller skräp i passbiten hindrade proppen från att "gå i botten". Men den lilla skruvmejseln med spänningsmarkör nådde lätt fram, markerade spänning och lurade mig flerfaldiga gånger. Jag slog nu av huvudströmbrytaren och plockade lätt bort den lilla partikeln, som så effektivt hindrat proppen att få bottenkontakt. Gick fint med en vanlig pincett. Hädanefter ska jag lysa in i propphållaren med pannlampan och noga kolla läget, varje gång en säkring uppvisar akuta kontaktsvårigheter.
Jag har redan en multimer, som jag mest motståndsmäter med, för leta avbrott och kortslutningar. Men visst, den har har fler funktioner och nästa gång jag ger mig in i gruppcentralen för att lösa allsköns fasfenomen, ska jag använda den för spänningsmätning.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur fästa byggplast mot grundmur i krypgrund?
Grund & Markarbeten -
Vilken uthyrning av attefall är bäst - enstaka nätter eller fast hyresgäst?
Artikelkommentarer -
Hur ska jag hitta felet med nollan och fasen
El -
Platonmatta på grundmur av betong för växthus - hur fästa?
Grund & Markarbeten -
Hur lossar jag fästet till stigröret (diskmaskin)?
Vitvaror