Hej! Vi har en sommarstuga på Väddö, Norrtälje kommun. Vi har problem med lukt och vill ha en besiktning/lukt utredning för att veta vad det är som luktar och om det är hälsosamt att vistas där osv. Lukten sätter sig i kläder och allt som varit i stugan. Var vänder man sig för att få hjälp och vad är det för slags besiktning man ska söka efter? Vad kan detta kosta? Helt grön på området…
Renoverare
· Västra Götaland
· 74 inlägg
Du får nog försöka beskriva vilken typ och årgång du har på stugan, krypgrund ?
Vill ni genomföra en utredning som visar om det är hälsosamt att vistas i er sommarstuga vet jag inte var ni ska vända er.L Veronica Dickman skrev:Hej! Vi har en sommarstuga på Väddö, Norrtälje kommun. Vi har problem med lukt och vill ha en besiktning/lukt utredning för att veta vad det är som luktar och om det är hälsosamt att vistas där osv. Lukten sätter sig i kläder och allt som varit i stugan. Var vänder man sig för att få hjälp och vad är det för slags besiktning man ska söka efter? Vad kan detta kosta? Helt grön på området…
Vad gäller byggnadens skick och lukten så kan säkert Ocab och flertalet andra firmor hjälpa er. Google kan vara till bra hjälp!
Vänta på 50% rotavdrag i maj. Blir alltid dyrt.
Vad har ni själva gjort för att utreda orsaken?
Jag tänker spontant gammalt tryckimpregnerat virke eller mögel.
Tack! Vi har inte gjort ngt alls själva. Ja alltså vi vill utreda stugans skick och lukten, det andra lär ju ge sig😉…Tack för tipset om Ocab. Jag har googlat massor men hittar bara massa besiktningar för när man ska sälja och köpa hus och inte när man har problem med huset…K Kardan79 skrev:Vill ni genomföra en utredning som visar om det är hälsosamt att vistas i er sommarstuga vet jag inte var ni ska vända er.
Vad gäller byggnadens skick och lukten så kan säkert Ocab och flertalet andra firmor hjälpa er. Google kan vara till bra hjälp!
Renoverare
· Västra Götaland
· 74 inlägg
70 tals stugor brukar vara krypgrund.
Har ni varit nere och kollat om det finns tecken på mögel? Fuktigt?
På den tiden la man ofta plastmattor på golven? Har ni sådana? Plastmattor stoppar och binder fukten från grunden. Dessutom bryts dom ner med tiden och luktar i sig själva.
Har ni varit nere och kollat om det finns tecken på mögel? Fuktigt?
På den tiden la man ofta plastmattor på golven? Har ni sådana? Plastmattor stoppar och binder fukten från grunden. Dessutom bryts dom ner med tiden och luktar i sig själva.
Har kollat men vet ju knappt ens vad jag kollar efter…Tog en bild under huset iaf. Plastmattor i bastu och toalett utrymme, annars träplankor på golvet…S Stugrenoverare skrev:
Öppen plintgrund? De där mörka fläckarna på boarden och träet ser inte så bra ut. Bör undersökas med fuktkvotsmätare etc. Om det behövs så såga ner träd som står nära och skuggar huset. Solen kan göra underverk att byggnaden torkar upp lättare.
Tack! Kan inte begreppen alls, jaha det heter så. Nä jag misstänkte det tyvärr.. Men vart vänder jag mig för att få en sån undersökning gjord? Är det en fuktutredning, mögel utredning eller bara en besiktning? Som sagt vet noll om detta!J Josth skrev:
"Fuktutredning" är ett bra ord tycker jag. OCAB och Anticimex gör det säkert men de försöker säkert även sälja på er en ganska dyr lösning också så det är bra att dessutom sedan bolla det som behöver göras med en erfaren besiktningsman för att få en "second opinion".
Tack för tipsen! Det här som inte ser så bra ut, är det svartmögel eller ngt annat tror du? Det är ju egentligen lukten som vi vill utreda, men kan det där vara orsaken till lukten tror du? Utreder Anticimex och Ocab det också?J Josth skrev:
De utreder säkert lukten också om man vill det. Vanligt när det gäller krypgrunder. De mörka fläckarna är delvis svartmögel och fläcken på träbjälken längre bort ser ut som en gammal fuktskada tycker jag. Kanske har allt torkat upp eller kanske är det fortfarande fuktigt?
Redigerat:
Tag bort allt organiskt material från marken under huset, det binder fukt. På bilden ser det ut som att det ligger löv på marken. Tvätta bort möglet. Såpa eller diskmedel kan fungera. Eventuellt är det enklare att spruta på mögeltvätt som finns att köpa i färghandeln, Jula, Biltema osv. Kommer det mycket fukt från marken så kan det vara bra att täcka marken med byggplast eller presenning.
Tolkar jag dig rätt, menar du att det blir billigare med en fukt utredning i maj än nu?K Kardan79 skrev:Vill ni genomföra en utredning som visar om det är hälsosamt att vistas i er sommarstuga vet jag inte var ni ska vända er.