Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag, som dessutom är auktoriserad elinstallatör, skäms nu över ett uttag jag har på garageväggen som jag borde bytt för flera år sedan. :oops:
Jag kan försöka fixa en bild imorgon, så fattar ni hur illa det är.
Dags att bekänna då.
Såhär ser det ut. Idag skulle jag aldrig satt upp denna modell (det är samma logga på denna som strömbrytaren TS har bild på i början av tråden). Men på den tiden var jag inte elektriker ännu.
Det har suttit uppe i ca 8 år, på den tiden har det ruttnat ihop såhär jäkligt. Plasten klarar helt enkelt inte utomhusbruk. Det är inte att det har hanterats våldsamt eller någon olycka skett. Redan efter ett år så hade det blivit nästan omöjligt att få in stickproppar, man fick vrida, vicka och knacka. Detta är det mest våldsamma uttaget blivit utsatt för, men då detta är en inbyggd "finess" så borde ju allt varit konstruerat med detta i åtanke.

Ett dåligt samvete, varför jag inte bytt för länge sedan hänger samman med att jag tänkte samtidigt passa på och byta kabel till 4 eller 5-ledare (för att kunna ha både styrd fas och ständig fas) och så tänkte jag också flytta uttaget till ett litet annat ställe. Och då blev det tydligen så jobbigt att jag alltid kan tänka "Nästa vecka tar jag tag i det där...". :oops:
Vit utomhus elektrisk dubbeluttag med betydande skador och sprickor, vilket visar åldring och väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
shadowsinthesun och 9 till
  • Laddar…
E
Vad är det att vara stolt över!

Hen kunde lätt fixat detta, istället la hen tiden på att fotografera och publicera inlägg.

Nu måste hen väl ta en tupplur också.

Nästa år kanske.
 
  • Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan rulla ut en skarvsladd och mäta mot jordblecket i uttaget såsom referens.
Eller trycka ner ena pinnen på mätinstrumentet i marken.

/Höghus
 
E El-Löken66 skrev:
Vad är det att vara stolt över!
Det handlar nog inte om att vara stolt över det @Mikael_L visade, utan att utlämnande visa att det är nog så vanligt att man slarvar med sånt här – man blir hemmablind helt enkelt. Och uppenbarligen gäller det även vissa elektriker.

I det perspektivet kan man dock tycka att TS kan vara stolt över att han tar tag i sitt problem.
 
  • Gilla
  • Wow
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det handlar nog inte om att vara stolt över det @Mikael_L visade, utan att utlämnande visa att det är nog så vanligt att man slarvar med sånt här – man blir hemmablind helt enkelt. Och uppenbarligen gäller det även vissa elektriker.

I det perspektivet kan man dock tycka att TS kan vara stolt över att han tar tag i sitt problem.
Jo, det är ju sant. Därför tillfälliga lösningar alltid ska undvikas.

Ja, vi får se vad efter-fotot ikväll liknar.
 
Skomakarens barn och smedens märr...

(Gammalt talesätt som svar på frågan/gåtan: "Vilka är de sämst skodda i byn?")
 
Mikael_L
Jag har gott om uttag att byta till, och har också köpt 2 st uttag av okänt tyskt ursprung, från Bauhaus, på prov (lär jag mig aldrig?:thinking::oops::cool:) jag har även all kabel som behövs. Så det blir nog fixat vilket år som helst nu. :rofl:

Men nu handlar inte tråden om mitt vägguttag, utan det var bara en liten utvikning över hur illa en del sköter sin anläggning, så jag tycker TS kan sträcka på sig lite och vara stolt över att hen vill ha hela och schyssta prylar.

Och på tal om det, hur har det gått?
 
  • Arg
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dags att bekänna då.
Såhär ser det ut. Idag skulle jag aldrig satt upp denna modell (det är samma logga på denna som strömbrytaren TS har bild på i början av tråden). Men på den tiden var jag inte elektriker ännu.
Det har suttit uppe i ca 8 år, på den tiden har det ruttnat ihop såhär jäkligt. Plasten klarar helt enkelt inte utomhusbruk. Det är inte att det har hanterats våldsamt eller någon olycka skett. Redan efter ett år så hade det blivit nästan omöjligt att få in stickproppar, man fick vrida, vicka och knacka. Detta är det mest våldsamma uttaget blivit utsatt för, men då detta är en inbyggd "finess" så borde ju allt varit konstruerat med detta i åtanke.

Ett dåligt samvete, varför jag inte bytt för länge sedan hänger samman med att jag tänkte samtidigt passa på och byta kabel till 4 eller 5-ledare (för att kunna ha både styrd fas och ständig fas) och så tänkte jag också flytta uttaget till ett litet annat ställe. Och då blev det tydligen så jobbigt att jag alltid kan tänka "Nästa vecka tar jag tag i det där...". :oops:
[bild]
Tjohooo
Idag hände det ... äntligen ...
Jag fick bytt det där ruggiga, hemska, trasiga skituttaget, och även dess kompis som är lite bättre skick (inte lika väderutsatt).
Nu blev det något okänt från Bauhaus som jag hoppas är tillräckligt bra. Fördelen med det jag valde är att det går att koppla vardera uttagsbrunnen separat, så jag har fast fast till höger och styrd fas till vänster.
Bild finns här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-lade-upp-bilden.327863/page-78#post-4400226
 
  • Gilla
shadowsinthesun
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.