Jag behöver ytterligare en plats för jordledning. (Ska utöka med en st central)
På noll och fasplintar finns plats men ej på jord/pen plint.
Jag har en extra jordplint liggandes men hur skulle ni kopplat ihop det prydligast?
På noll och fasplintar finns plats men ej på jord/pen plint.
Jag har en extra jordplint liggandes men hur skulle ni kopplat ihop det prydligast?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag måste öppna intilliggande skåp för att veta om den vita är inkommande PEN eller PEN till en central längre bort. Spelar det nån roll. Det vita är bara nån slags plastisolering på PEN ledningen.U Uffe A skrev:
Produkter som diskuteras: "eltejp"

Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Det kanske är just ytterhöljet från en EKK, som skydd för en blank koncentrisk ledare i t.ex. en EKKJ?
Som svar på sakfrågan skulle jag koppla inkommande PEN i den ensamma plinten och därifrån dra separata PE och N till grön resp blå i det stora blocket. Det ger en renodlad PEN-plint och renodlade PE+N. Det ger också en ledig anslutning i den gröna, vilket är vad du behöver.
Som svar på sakfrågan skulle jag koppla inkommande PEN i den ensamma plinten och därifrån dra separata PE och N till grön resp blå i det stora blocket. Det ger en renodlad PEN-plint och renodlade PE+N. Det ger också en ledig anslutning i den gröna, vilket är vad du behöver.
Det är sådant här som ger alla er hempulare dåligt rykte. Hade jag kommit till en sån här anläggning så hade jag velat kontrollera hela anläggningingen för att se om det fanns några fler fel.
Jag är inte kategoriskt emot hempul men det ska göras säkert, felfritt och efter gällande regler
Jag är inte kategoriskt emot hempul men det ska göras säkert, felfritt och efter gällande regler
U Uffe A skrev:Det är sådant här som ger alla er hempulare dåligt rykte. Hade jag kommit till en sån här anläggning så hade jag velat kontrollera hela anläggningingen för att se om det fanns några fler fel.
Jag är inte kategoriskt emot hempul men det ska göras säkert, felfritt och efter gällande regler[/QUOTE
Vad är det som här inte är gjort enligt gällande regler?
Allt är rätt kopplat och märkt enligt flera på forumet så jag vet inte vad du egentligen anmärker på?U Uffe A skrev:
Det vita plasthöljet har inte jag monterat utan satt där från förjan av tidigare elektriker.