Såhär blev det tight om utrymme men får duga...

Skulle ni organiserat annorlunda?
Elcentral med trångt organiserade kablar, säkringar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då ska vi se, du har alltså bytt ut centralen i #127 mot denna? Det pratade vi aldrig om ... ;) Vi pratade om att komplettera befintlig central med JFB och en fördelningsplint utanför centralen. Nu har du ju bytt central men fortfarande lagt fördelningsplinten utanför. Det hade du kanske inte behövt göra, men det är inte fel, faktiskt inte fel alls när jag tänker efter - var kapsling för sig, ordning och reda. Några detaljer kan jag inte granska men jag tror du börjar få in vanan nu (y)
 
Jag tog lite egna initiativ och bytade hela rasket. Gillar att ha fördelningen separat så jag kan Göra enklare saker i centralen och fortfarande ha ström i fördelningen...

Är det dumt att ha separat nollplint som jag gjorde nu i fördelningen? Kan ju ändå inte gå in med fler PE ledare även om jag nu har byglat...
 
Nej det är inte fel, det är extra tydligt så det är bra. Det hade varit fint om det fanns en dylik fördelningsplint med dubbelt så stor PE-plint.
 
Ok, vad tycker du om alternativet att bygla med en gröngul kabelstump till ytterligare en grön plint som då blir renodlad PE plint?

Sedan flytta PE kabeln som matar centralen uppe till höger på PEN plinten till nya PE plinten?

Då har jag ju skapat framtida utbyggnadsmöjligheter eller har jag missat något?
 
Det kan vara en ide, men det kan också skapa förvirring då det är ytterst ovanligt att dela upp en PEN i PE och N. Vad är det *egentligen* för skillnad på en PEN- och PE-plint? Varför kan (får) man inte ta ut en PEN från PE-plinten? När upphör PEN att vara en PEN? Det är frågor som kan slita väl hårt på det grå. Denna bild från elektriska nämnden belyser detta. Övergår denna PEN-plint till en PE-plint vid någon punkt på skenan? Försök förstå varför de olika kombinationerna är giltiga utom 4b ;)

Schematisk illustration av elektrisk förbindelse med PEN- och PE-plintar, inklusive olika konfigurationer och markeringar av vilka som är godkända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I verkstäder kan man eventuellt komplettera centralen med separat personskyddsautomat för belysning. Risken är annars att en klämd förlängningskabel släcker allt ljus så att utrymmet blir mörkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.