Du kan välja vilken sida du vill som in/ut det påverkar inte funktionen, dock brukar man följa numrering eller andra anvisningar/beteckningar för vilken sida som ska användas. I ditt fall blir det väldigt tydligt hur det är gjort så jag ser inget stort problem om du vänder på det, säkert mindre risk för problem än med skarv eller byte av kabel.
 
Trångt och jäkligt här ...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Kanske lite tyken fråga så här i efterhand men varför satte du inte JFB-kapslingen på andra sidan centralen? Så hade du sluppit dra ledarna på snedden genom....
 
Tyken fråga haha..

Inte plats.. :(

Bra med nollan till höger så sladden räckte dock :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Upplysande märkning på centralen, nu kan man inte missa vad det är (y)
 
Kallar hela "garderoben" där denna central sitter "elcentral" därför det något komiska namnet :)
 
"elskåp"
 
Fick hem lite prylar idag.

1. Blir inte klok på stora fördelningsplint. Det står att den ska kunna monteras "tvärs" dinskenan hur f*n då?

2. Tilltänkta PEN fördelningsplinten får jag inte ens dit på skenan har ju ingen fjädring är det bara våld som gäller för att få den att sitta fast?

3. Har ju bara 12 moduler i denna fördelningsscentral. Vill ju helst ha huvudbrytare här med.

A Montera fördelningsplint tvärs dinskena sparar modulbredd.

B skippa huvudbrytare i gördelningscentralen.

C skicka tillbaka och köpa 1x 18 modulers Hager vector istället för 1x 12? (18 är betydligt dyrare)




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
De verkar ha bytt utseende på plintar a sen jag installerade mina. Lilla plinten är bara att trycka fast. Det krävdes en del våld ja. Montera stora plinten på tvären ska gå men jag ser inte på bilden var fästena är. Min gick bra att sätta på tvären.
 
Annars är alternativet att skippa PEN-plinten?

18 modulers kapsling kostar 600kr mer ...

Såhär ser fästena ut.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Aha. Ja, min såg helt annorlunda ut (sämre, men med extra fästen för montering på tvären). Du kan ju alltid köpa en lös DIN -skena och montera in bredvid.
 
Strunta i brytaren och sätt din mätare och plinten på rätt håll, du har ju brytare i centralerna uppåt och även i den nya du ska sätta i källaren finns ingen anledning med överdrivet många. Och det är ju bara en avgrening fast med en mätning du gör ingen central så hoppa du över brytaren med gott samvete. Och är det ont om plats trots det behöver du ingen enskild PEN-plint heller.
 
Hmm hurdå lös dinskena bredvid?
 
Jag kan inte se att den går att montera så, om du haft lösa och satt ihop dom så hade det fungerat.
Är du säker på att den ska gå att montera så?
 
tommib
Jag tror inte att den där plinten går att montera på tvären. Den som jag köpte från elbutik (Malmbergs) gick bra, men den såg också annorlunda ut på baksidan. Det här kanske är en nyare version?

DIN-skenor går att köpa lösa. Kapa en kort bit och skruva fast i kapslingen så får du dit PEN-plinten i något hörn. Eller gör som GK100 säger, det är sannolikt bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.