-MH- skrev:
Du tycker inte det är lite ironiskt att både klaga på att ingen förstår hur höga omkostnader du har, samtidigt som du tror att en röjare har nästan inga omkostnader alls?
Nu tycker ju jag att du får lära dig att läsa bättre faktiskt...
Läs en gång till och förklara VAR jag påstått att röjare nästan inte har några omkostnader !

Paul-Staffanstorp skrev:
Tio lakan... ja herregud... tänk den som klarat sig med en maskin för 10000:- :(

Kan ju lugnt säga att jag har en maskin/verktygspark som är värd 20ggr mer än det och en liten hantverkarpeugot som du ironiskt sett skriver , det hade inte jag klarat mig med i alla fall...

Min skåpbil kostar minst lika mycket som en fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång.

Dessutom finns det andra omkostnader i ett företag oavsett vilken bransch man är i, men detta har diskuterats i evigheter nu och känns meningslöst att fortsätta skriva om.

De flesta vet och förstår vad för omkostnader man har för att kunna driva ett seriöst företag men andra vill inte ens försöka förstå tydligen... ;):rolleyes:
Det var ju faktiskt Du som påstår att man som röjare kan klara sig på att
debitera mindre än 275:-/tim....Inte jag !!

-MH- skrev:
Skogsarbetare (ex.vis. köra röjsåg) ligger på 275-300 + moms. Då står de för maskin och bensin och transport med egen bil.
Paul-Staffanstorp skrev:
Du kan väl i alla fall inte dra alla egenföretagare över samma kam och påstå att alla klarar sig på 275-300:- i timmen eller vad du nu syftar på.
-MH- skrev:
Nej, vissa klarar sig på mindre. Jag hade nog klarat mig på lägre än så.
Jag skulle inte ens stiga upp ur sängen med den timdebiteringen för med den debiteringen är det helt omöjligt att driva en seriös verksamhet i alla fall i min bransch.
 
Jag är anställd som snickare, har egna handverktyg, Chefen håller med kap/gersåg, och firmabil om jag så önskar,

Toke:Jag misstänkte väl det.


Tja gersågen kostade 4000 för några år sedan, bilen tror jag gick på runt 80k för några år sedan, och den använder jag sällan, min egen är bättre,
Jobben räknar jag på, och redovisar timmarna, som chefen fakturerar..
Vad misstänktes ?
 
TOKE 1
Mäster skrev:
Jag är anställd som snickare, har egna handverktyg, Chefen håller med kap/gersåg, och firmabil om jag så önskar,

Toke:Jag misstänkte väl det.


Tja gersågen kostade 4000 för några år sedan, bilen tror jag gick på runt 80k för några år sedan, och den använder jag sällan, min egen är bättre,
Jobben räknar jag på, och redovisar timmarna, som chefen fakturerar..
Vad misstänktes ?
Att du är anställd och inte inser att det är lite mer omkostnad än en gersåg som inköptes för några år sedan och en begagnad bil.:)
 
TOKE 1 skrev:
Att du är anställd och inte inser att det är lite mer omkostnad än en gersåg som inköptes för några år sedan och en begagnad bil.:)
Du... det är mååååånga här inne som inte fattar skillnaden på att driva ett eget företag och att vara anställd samt hur mycket den egna företagaren måste dra in för att kunna ta ut likvärdig lön med en anställd... :rolleyes:;)
 
Jag har hanska bra koll på omkostnaderna, då jag sköter inköp och maskiner, samt räknar på jobben dvs, hur många timmar behöver vi på detta, hur mycket mtrl, boende? och hur mycket kan vi klämma denna kund på, och hur mycket buffert för oförutsedda problem kan behövas..

Vi går runt och får pengar över på 325+ moms, men räknar jag på ett fast pris så siktar jag på att få in ca 450-500+moms, sen beroende på hur bra det flyter på så blir det ibland mer,ibland mindre..
Att man måste ta 4-500 i timmen för att kunna leva på det, VET jag är en överdrift om det gäller den genomsnittlige snickaren
Argumentet att det inte går ihop annars, gäller bara om man totalt förköpt sig, eller är en komplett ekonomisk idiot, som inte klarar att hålla ordning på grejerna,
(Såvida vi nu inte pratar en verksamhet med absolut behov av dyra maskiner,)

Men det är naturligtvis så att man begär så mycket det man tror det går att få,
Om jag begär 500 så är det ju inte för att det inte går ihop annars, utan för att jag kan,
och har mer jobb än jag hinner ändå .
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det var ju faktiskt Du som påstår att man som röjare kan klara sig på att
debitera mindre än 275:-/tim....Inte jag !!
Tja, det finns ju de som har de prisnera, oc de ser inte speciellt magra ut heller. Så de klarar sig nog, ja.

Jag skulle inte ens stiga upp ur sängen med den timdebiteringen för med den debiteringen är det helt omöjligt att driva en seriös verksamhet i alla fall i min bransch.
Vad du vill ha och vad du klarar dig på är kanske olika?
 
Mäster skrev:
Jag har hanska bra koll på omkostnaderna, då jag sköter inköp och maskiner, samt räknar på jobben dvs, hur många timmar behöver vi på detta, hur mycket mtrl, boende? och hur mycket kan vi klämma denna kund på, och hur mycket buffert för oförutsedda problem kan behövas..

Vi går runt och får pengar över på 325+ moms, men räknar jag på ett fast pris så siktar jag på att få in ca 450-500+moms, sen beroende på hur bra det flyter på så blir det ibland mer,ibland mindre..
Att man måste ta 4-500 i timmen för att kunna leva på det, VET jag är en överdrift om det gäller den genomsnittlige snickaren
Argumentet att det inte går ihop annars, gäller bara om man totalt förköpt sig, eller är en komplett ekonomisk idiot, som inte klarar att hålla ordning på grejerna,
(Såvida vi nu inte pratar en verksamhet med absolut behov av dyra maskiner,)

Men det är naturligtvis så att man begär så mycket det man tror det går att få,
Om jag begär 500 så är det ju inte för att det inte går ihop annars, utan för att jag kan,
och har mer jobb än jag hinner ändå .
Nu vet jag ju inte vem du citerar när du pratar om 4-500:- +moms/timme, men personligen kan jag stå för att jag inte engagerat mig för 5öre i att driva egen verksamhet om jag skulle ligga på 325:-/tim för då finns det ingen lönsamhet i denna branschen och således ingen idé att syssla med detta.
Man jobbar inte bara för det är kul... tanken är att man ska tjäna på det med. ;)
Personligen har jag en så pass mobil snickeriverkstad där jag satsat på lite dyrare och bättre saker än man hade nöjt sig med om man kört på rena byggjobb där det många gånger inte krävs den typen av maskiner jag har för min verksamhet och eftersom jag har ett lite bredare koncept så räcker det inte med några få enkla maskiner för några tusenlappar och absolut inte med en liten "hantverkarpeugot" som nämndes någonstans tidigare. ;)


-MH- skrev:
Tja, det finns ju de som har de prisnera, oc de ser inte speciellt magra ut heller. Så de klarar sig nog, ja.

Vad du vill ha och vad du klarar dig på är kanske olika?
Visst är det så, men jag hade knappast klarat mig på den timdebiteringen heller oavsett vad du tror och tycker... ;)
...och självklart vill manalltid ha mer... :rolleyes::p
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst är det så, men jag hade knappast klarat mig på den timdebiteringen heller oavsett vad du tror och tycker... ;)
...och självklart vill manalltid ha mer... :rolleyes::p
Nej, det kräver kanske att man är lite sparsam om man är nere på den nivåerna. Och inte köper Hummer som firmabil... :)
 
-MH- skrev:
Nej, det kräver kanske att man är lite sparsam om man är nere på den nivåerna. Och inte köper Hummer som firmabil... :)

Mmm... det hade varit en fröjd att köra som firmabil men var f*n skulle jag ha min maskinpark...
i en släpvagn ? :rolleyes::D

..........

Sparsam kan man väl och försöker man alltid vara men
om jag tillbringar 12-14tim om dagen i min bil...
(naturligtvis inte bokstavligt då men i bästa fall förstår du vad jag menar) ;)
...så vill jag inte harva runt i en gammal begagnad skrothög.

Hade inte min ekonomi tålt något annat så hade man ju fått rätta mun efter matsäck och göra det, men då hade jag ju som sagt inte sysslat med det jag gör heller. :rolleyes:
 
Det är väl ändå ganska naturligt att varje företagare lägger sig på en debiteringsnivå som man kan ta ut av kund beroende på efterfrågan. Är man duktig så då kan man självklart ha en högre timdebitering och ändå vara fullbokad av den enkla anledningen att den kund som anlitar förtagaren vet vad man får för pengarna och också är beredd att betala för det.

Allt handlar om efterfrågan och kostnad. Kan man anlita en riktigt duktig hantverkare för exempelvis 300:- tim + moms som man vet är duktig och man fått bra rekommendationer om så gör man naturligtvis det. Om det då är en polack med en begagnad firmabil och maskiner som är inköpta billigare på kontinenten eller begagnade så spelar det inte så stor roll för kunden så länge hantverkaren gör det jobb som avtalats med ett bra resultat.

Är man duktig och efterfrågad då kan man naturligtvis ha en riktigt bra firmabil och nya maskiner och dessutom göra en bra vinst och det finns ingen som helst anledning att behöva skämmas för det eller försvara det men man får nog ändå acceptera att det finns och kommer att finnas konkurrens av billigare firmor, utlänska som svenska, men vill man ta mer betalt så får man helt enkelt se till att visa kunden vilket mervärde det innebär.

Det finns ingen självklar timdebitering utan det avgörs vad kunden är beredd att betala. Är man fantastiskt duktig så kanske man kan tjäna väldigt bra och vara uppbokad långt fram i tiden men har man inte det ryktet eller den förmågan så kan man knappast vara bitter att det finns utlänska hantverkare som kan erbjuda vettiga tjänster till ett bra pris.

Det är inte konstigare att svenskar köper irlänsk köttfärs eller dask fläskfile för att det är billigare. Tydligen så upplever de som gör det att de får vad de betalar för och är nöjda. Vill man sälja en svensk produkt så får man kanske helt enkelt erbjuda något extra förutom priset för att konkurera ut utlänska hantverkare.
 
Har själv viss erfarenhet av att anlita utländska byggföretag. Som några har sagt innan på denna sida så är det kanske 20-25% som gör bra jobb och jobbar undan på normalt antal timmar. Tipset är ju oftast att höra med andra som anlitat arbetskraft från utlandet och då få konkreta rekommendationer.
Felet många gör är ju att anlita första bästa, att beställa en alldeles för stor och komplicerad entreprenad, att inte själv ha kännedom om hur det ska utföras eller ha avstått ifrån att betala en konstruktör för beräkningar och framtagande av bygghandlingar.
Sedan är det ju så att arbetskraft från bl.a. öst är vana vid att en chef (arbetsledare) som hela tiden står över dem med piskan. Min erfarenhet är att minst en av de arbetande ska kunna hygglig svenska och att då denne är den som leder arbetet
på plats. Som beställare måste man väldigt noga gå igenom arbetet och helst ha dagliga morgonmöten innan arbetet startar. Att ha allt material på plats just-in time
är också något som är högst väsentligt för utnyttjandegraden.
Många utländska arbetare är väldigt trevliga och fina människor, känns faktiskt som om de vill känna en stor stolthet för sina utförda jobb. A och O är ju faktiskt att beställaren och byggaren är överens om att inte försöka blåsa varandra. Tyvärr är det flera svenskar som varje år lurar de utländska byggarbetarna och inte betalar fullt ut för utförda arbeten. Inte konstigt då att vissa fuskjobb förekommer.
Överenskom ochså innan arbetet startar om vad de kostar per timme eller om det gäller ett fast pris. Exempelvis Polen har något lägre arbetsgivaravgifter än i vad vi har i Sverige. Hur ROT-avdraget hanteras då ett utländskt företag gör arbeten till en privatperson får man enklast svar på via skatteverket. Niemas Problemas!
 
Jag är "all for" utländska hantverkare. De är de enda hantverkare jag har använt mig av som faktiskt har kommit när de sagt att de ska komma och inte gått hem kvart i tre varenda dag. Arbetet har dessutom varit lika bra som det de svenska har utfört.

Jag har ett större renoveringsprojekt på gång, 150 kvm inkl. kök, wc, toa. Allt ska totalrenoveras. kan någon rekommendera utländska hantverkare i Göteborgsområdet som är duktiga och hyfsat billiga?
 
Pernrav skrev:
Jag är "all for" utländska hantverkare. De är de enda hantverkare jag har använt mig av som faktiskt har kommit när de sagt att de ska komma och inte gått hem kvart i tre varenda dag. Arbetet har dessutom varit lika bra som det de svenska har utfört.

Jag har ett större renoveringsprojekt på gång, 150 kvm inkl. kök, wc, toa. Allt ska totalrenoveras. kan någon rekommendera utländska hantverkare i Göteborgsområdet som är duktiga och hyfsat billiga?

Vaffö tar du inte dom du hade som var så duktiga och punktliga??
 
pappskallen skrev:
Vaffö tar du inte dom du hade som var så duktiga och punktliga??
Kanske på grund av att han tidigare anlitat i annat område än Göteborg?
 
Eller för att det är svårt att erkänna att de kanske inte var så bra som man trodde de skulle vara...

:rolleyes:;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.