mr_bygg skrev:
Hur man ser på utländsk arbetskraft beror naturligtvis på vilken erfarenhet man har men det är ändå lite förvirrande att många privatpersoner har goda erfarenheter medans väldigt många hantverkare direkt dömer ut alla utlänska hantverkare efter sina erfarenheter. Rimligtvis borde de som anlitar arbetskraften vara bäst lämpade att svara på om de är nöjda eller inte.
Detta är ett viktigt påpekande som mr_bygg gör. Det är faktiskt kunden som avgör om han är nöjd eller ej. Min uppfattning är också att ett generellt utdömande av utländsk arbetskraft verkar ganska obegåvat. Jag vet inte om det är som antytts i denna tråd att det f a är svenska hantverkare som står för dessa generella utdömanden av t ex polska arbetare. Om det är så finns det kanske anledningar som bygger på att man ser sin särställning hotad. Nu är det ju faktiskt så att vi är med i EU som bl a innebär ett fritt flöde av tjänster och pengar. Detta betyder ju också att konkurrenssituationen förändras. Om detta innebär att efterfrågan på svenska hantverkare minskar så måste ju denna grupp förhålla sig till den nya situationen, t ex gen om att skruva ner ersättningsanspråken något. Det verkar inte vara en strategi som är särskilt populär och därför hänger man sig åt att inkompetensförklara gruppen utländska hantverkare. På sikt tror jag att man förlorar på detta.

Min erfarenhet av hantverkare (både svenska och utländska) är att kompetens varierar i båda grupperna. Min erfarenhet är också att den polske hantverkare (har registrerad firma i Sverige) som jag anlitat ett flertalet gånger gör ett förbaskat bra jobb till ett något lägre pris än de svenska hantverkare jag anlitat. Efter flera jobb som han utfört för mig kan jag också säga att jag har en personlig relation till honom och jag vet att han aldrig skulle få för sig att lura mig ett göra ett fuskjobb. Det senare har jag också erfarenhet av men då gällde det en svensk hantverkare.

Alltså, försök hyfsa debatten något och undvik svepande generaliseringar. Om de svenska hantverkare som agerat i denna tråd inte gillar läget får de väl göra något åt det. T ex konkurrera med lägre priser eller ett bättre jobb.
 
Redigerat:
Japp, en hel del kunder är t ex jättenöjda över att den händige killen även fick till det med eluttagen och tycker det är för jävligt att inte den svenske snickaren kunde fixa det på köpet som den andre kunde.

Det där med lagar och förordningar, skyddsregler etc tummas det ibland en del på och så länge inget händer så funkar det.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Japp, en hel del kunder är t ex jättenöjda över att den händige killen även fick till det med eluttagen och tycker det är för jävligt att inte den svenske snickaren kunde fixa det på köpet som den andre kunde.

Det där med lagar och förordningar, skyddsregler etc tummas det ibland en del på och så länge inget händer så funkar det.

/Kent
Trots allt står väl dom flesta tokkopplingarna vi själva för:p
 
somelvis skrev:
Skulle du vilja vara 47 år och ha 8000 kr/månaden utan sociala rättigheter ? De betalar ingen skatt för henne ! Det blir i detta fallet som svartarbete. Personen i fråga har därmed inget socialt skyddsnät. Tror du den här kvinnans boende är ordnat som större delen av svenska befolkningen ?
Villa, lägenhet med flera rum ? Knappast....
The story continues......
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6710196.ab

det roligaste ar ju svaret pa fragan vad dom skattar i Italien: VET INTE !!
Vad vet han?? Kompetens someone.......
 
Hr Bildt är troligen fullkomligt uppriktig och äppelkindat sanningsenlig: Han har ingen aning om vad han själv tjänar eller betalar i skatt, helt enkelt därför att någon annan sköter allt praktiskt i hans liv. Inklusive bokföring och barn.

Genomsnittsfiguren i denna socialgrupp "vet" allt om makt. Men han har ingen aning om vilket som är fram och baksidan på ett frimärke. För säkerhets skull matchas han därför in i positioner där man aldrig behöver utföra någon som helst konstruktivt arbete.

Jag anser att vad Sverige verkligen behöver är en svensk "Woodehouse"; någon som äntligen kan skildra överklassens diskreta folkliv. Men för att återföra saken till trådens ämne: Bildts "hantverk" är mycket internationellt.
 
pappskallen skrev:
The story continues......
[länk]

det roligaste ar ju svaret pa fragan vad dom skattar i Italien: VET INTE !!
Vad vet han?? Kompetens someone.......
Nej, frågan var "Hur mycket betalar ni i skatt och avgifter i Italien?"

Skulle du kunna svara på hur mycket skatt du betalar? Jag skulle inte kunna göra det... Har väl knappast med kompetens att göra, snarare att man inte har fullständig koll på sina inkomster och utgifter. Vem har det?
 
Redigerat:
billy_baver skrev:
Hr Bildt är troligen fullkomligt uppriktig och äppelkindat sanningsenlig: Han har ingen aning om vad han själv tjänar eller betalar i skatt, helt enkelt därför att någon annan sköter allt praktiskt i hans liv. Inklusive bokföring och barn.

Genomsnittsfiguren i denna socialgrupp "vet" allt om makt. Men han har ingen aning om vilket som är fram och baksidan på ett frimärke. För säkerhets skull matchas han därför in i positioner där man aldrig behöver utföra någon som helst konstruktivt arbete.

Jag anser att vad Sverige verkligen behöver är en svensk "Woodehouse"; någon som äntligen kan skildra överklassens diskreta folkliv. Men för att återföra saken till trådens ämne: Bildts "hantverk" är mycket internationellt.
Lever Bildt ett diskret folkliv med mycket pengar? :)

Arbetar man som utrikesminister på det sätt som Bildt gör så förstår jag att man inte likt en Byggahus-medlem sitter med excelark och håller full koll på hur många kronor som betalas i hushållet. För det första så är det något mer komplicerat med adresser i flera länder, för det andra finner han förmodligen viktigare saker att ägna sin tid åt.
 
Ett gott råd iallafall: Anlita aldrig sånt folk om du råkar sitta och rekrytera folk till en styrelse eller bolagsledning. Åtminstone inte om syftet är nåt annat än att muta sig in i en eller annan statsapparat...

PS - För att ingen ska komma dragande med att jag bara är ute i "politiskt" väder kan jag tillägga att Olof Palme och Carl Bildt har snarlik bakgrund och karaktäristik. - DS
 
Redigerat:
Sanningen ar val att han inte VILL veta, men i ett fall som detta sa borde han definitivt veta da han sitter under luppen och iom dylika uttalanden undergraver sitt fortroende. men det ar ju narurligtvis "the easy way out" att "inte veta"

precis som billy_beaver sa bryr jag mig inte ett dugg om politiska asikter.

for min egen del sa ar foraktet kompakt.
 
När det ju inte Bildt denna tråden handlar om. Måste dock säga att hela grejen är fruktansvärt överdriven. Skattesmäll? 68 tusen? Pengarna gör varken till eller från. Detta handlar om en ganska odramatisk tolkningsfråga i mina ögon.
 
Jag instämer. Trådens ämne är INTE folklivsforskning i de parasitära lagren. Åter till ordningen!
 
Använder en del utlänska hantverkare
finns både bra och dåliga hantverkar både svenskar och utlänska

Fått vissa prisförslag från svenska som tror dom sysslar med raketforskning eller hjärnkirurgi
 
Har anlitat både svensk och utländsk arbetskraft till renoveringar. Och min uppfattning efter två stora renoveringar och kontakt med ett stort antal hantverkare är att utländska arbetare sköter sig bättre helt enkelt. Och gör ett väldigt bra jobb. Nu har jag alltid haft referenser på den utländska arbetskraft jag har anlitat vilket såklart har underlättat.

De svenska hantverkarna vi har varit i kontakt med har alla varit väldigt punktliga, har en öppen dialog med sina kunder ifall något händer bla bla bla. Det här glöms bort så fort dom har fått jobbet. Det är precis som det genomsyrar hela branschen att det är ok att komma några timmar sent, inte bli klar i tid, strunta i att svara i telefon, skicka med några praktikanter och försöka ta betalt för deras timmar med mera.

Jag lägger en del av ansvaret på mig själv när det gäller kontakten med de svenska firmorna. De utländska var jag mer misstänksam mot och kollade upp ordentligt innan jag anlitade dom, medans de svenska firmorna inte fick samma granskning. Det kändes inte som det behövdes, svenska firmor är ju seriösa!!??.

Mitt råd är, fixa ordentliga referenser. Oavsett vilket land hantverkaren kommer ifrån. Gör det möjligt att bryta kontraktet ifall du inte är nöjd i ett tidigt skede. Kommer hantverkaren sent dom första gångerna så kan du räkna med att det inte lär sluta. Lika bra att avsluta samarbetet direkt och hitta någon ny.
 
Jag har nu (under lååång stund) suttit och läst igenom tråden och har väl ingenting att säga om utländska hantverkare då jag sammarbetat med både bra och dåliga, lika så svenska så det går på ett ut men det jag kan säga är att dom Letter jag jobbat med (duktiga killar) har tillsammans 3 st en trea till förfogande, egen bil men betald soppa, ibland gratis mat, ibland inte, lånade maskiner och verktyg (snickare/murare) och deras "Chef/arbetsledare" debiterar 150 kr/h + moms varav dom får i fickan sen drygt 50 kr. Att dom arbetar 10-12 timmar och ibland helger beror på att dom vill tjäna så mycket som möjligt för att dom vet inte hur länge dom har jobb i Sverige och hur länge dom sen måste var hemma i Lettland innan det kommer in ett nytt jobb. Att utföra samma arbete i Lettland skulle ge mellan 5-7 tusen FÖRE skatt.

Sen till alla mattesnillen här som är grymt duktiga på att räkna ut vad en hantverkare med egen firma ska ta betalt, räkna nu ut vad jag bör ta betalt och specifiera priserna efter min lista, yrket är elektriker. Verktygen slits och måste köpas nya 1-2 ggr per år på dom flesta. Låt oss också säga att jag debiterar 40h/vecka. Sen visa vad jag kan ta ut i lön netto i månaden och per faktisk arbetatd timme

Skåpbil med verkstadsinredning
bensin
service
värdeminskning på bil (den måste nån gång bytas)
arbetsdator
kontorsmaterial
lokal för liten lagerhållning samt ev kontor
Handverktyg som är isolerade och tål 1000V
Spårmaskin som klarar betong, armering, sten och annat hårt material
Slagborrmaskin med bilningsfunktion
Skruvdragare
Diverse olika specialverktyg som mollytång, kulotång osv
Borrar, skivor till spårmaskin och liknande slitagesaker
Försäkringar för bil och lokal
Ansvarsförsäkring
Sjukförsäkring
Bilskatt
skatter och avgifter till myndigheter
Lunch ute alt värmeskåp till bilen
Arbetskläder (byxor, tröja, skor, jacka osv)
Revisor/bokföringsbyrå
Semesterlön
Avsättning till pension
Och till slut en lön som täcker hyra, mat, privatbil, förskoleavgift, mediciner, kläder, hygienartiklar osv osv

Har säkert glömt något men till detta ska ju sen tilläggas att per vecka så läggs det ner låt säga 5h i adm.arb, 3h för koll på jobb/konsultering, 1h för byggmöten eller liknande, 5h odebiterbar restid. Har säkert glömt något här med men summa sumarum, 40h debiterbar tid för 54h arbetstid per vecka.

Tänk även på att alla saker som dator, maskiner, verktyg, bil osv används dagligen så kvallité är ett måste för att åka till biltema en gång i vecka för att köpa nytt funkar inte (ja, ni förstår vad jag menar)
 
Glufsglufs skrev:
Sen till alla mattesnillen här som är grymt duktiga på att räkna ut vad en hantverkare med egen firma ska ta betalt, räkna nu ut vad jag bör ta betalt och specifiera priserna efter min lista, yrket är elektriker. Verktygen slits och måste köpas nya 1-2 ggr per år på dom flesta. Låt oss också säga att jag debiterar 40h/vecka. Sen visa vad jag kan ta ut i lön netto i månaden och per faktisk arbetatd timme
Att prissätta varje post i din lista är rätt ointressant eftersom det troligen inte är dina inköp och val av utrustning som styr vad du kan ta betalt. Det handlar mer om vilken marknad du verkar på, hur skicklig du är och vilket rykte du har. Är du efterfrågad så kan du ta mer betalt, är det tvärtom ont om jobb, du är nyetablerad eller inte har en stor fast kundkrets etc så kanske du måste konkurrera om priset.

Svaret på vad du bör debitera är vad marknaden är beredd att betala för dina tjänster. Sen får du utifrån de förutsättningarna jobba med din lista så att ekvationen går ihop. Att gå bakvägen och prissätta listan och sedan försöka motiver ett eller annat timpris är meningslöst.

Om jag förstod dig rätt så hade du inget att säga om skickligheten på utlänska hantverkare jämfört med svenska, utan där skon klämmer är det timpris som de tar. Det är troligen mycket lägre än din debitering, men för att motivera ett högre pris ut till kund är din lista rätt ointressant. Det är knappast en framgångsrik strategi att vifta med dina omkostnader för att motivera din högre timdebitering hos kunden. Det kunden ofta är intresserad av är ett bra hantverkare till ett bra pris. I fallet med svenska hantverkare jämfört med utlänska så är utlänska oftast billigare vilket gör att den svenska hantverkaren måste visa på ett mervärde varför man ska välja den dyrare svenska hantverkaren. Och i det fallet så är nog tyvärr inte en av de starkare argumenten en lång lista på dina omkostnader.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.