Glufsglufs skrev:
Jag har nu (under lååång stund) suttit och läst igenom tråden och har väl ingenting att säga om utländska hantverkare då jag sammarbetat med både bra och dåliga, lika så svenska så det går på ett ut men det jag kan säga är att dom Letter jag jobbat med (duktiga killar) har tillsammans 3 st en trea till förfogande, egen bil men betald soppa, ibland gratis mat, ibland inte, lånade maskiner och verktyg (snickare/murare) och deras "Chef/arbetsledare" debiterar 150 kr/h + moms varav dom får i fickan sen drygt 50 kr. Att dom arbetar 10-12 timmar och ibland helger beror på att dom vill tjäna så mycket som möjligt för att dom vet inte hur länge dom har jobb i Sverige och hur länge dom sen måste var hemma i Lettland innan det kommer in ett nytt jobb. Att utföra samma arbete i Lettland skulle ge mellan 5-7 tusen FÖRE skatt.

Sen till alla mattesnillen här som är grymt duktiga på att räkna ut vad en hantverkare med egen firma ska ta betalt, räkna nu ut vad jag bör ta betalt och specifiera priserna efter min lista, yrket är elektriker. Verktygen slits och måste köpas nya 1-2 ggr per år på dom flesta. Låt oss också säga att jag debiterar 40h/vecka. Sen visa vad jag kan ta ut i lön netto i månaden och per faktisk arbetatd timme

Skåpbil med verkstadsinredning
bensin
service
värdeminskning på bil (den måste nån gång bytas)
arbetsdator
kontorsmaterial
lokal för liten lagerhållning samt ev kontor
Handverktyg som är isolerade och tål 1000V
Spårmaskin som klarar betong, armering, sten och annat hårt material
Slagborrmaskin med bilningsfunktion
Skruvdragare
Diverse olika specialverktyg som mollytång, kulotång osv
Borrar, skivor till spårmaskin och liknande slitagesaker
Försäkringar för bil och lokal
Ansvarsförsäkring
Sjukförsäkring
Bilskatt
skatter och avgifter till myndigheter
Lunch ute alt värmeskåp till bilen
Arbetskläder (byxor, tröja, skor, jacka osv)
Revisor/bokföringsbyrå
Semesterlön
Avsättning till pension
Och till slut en lön som täcker hyra, mat, privatbil, förskoleavgift, mediciner, kläder, hygienartiklar osv osv

Har säkert glömt något men till detta ska ju sen tilläggas att per vecka så läggs det ner låt säga 5h i adm.arb, 3h för koll på jobb/konsultering, 1h för byggmöten eller liknande, 5h odebiterbar restid. Har säkert glömt något här med men summa sumarum, 40h debiterbar tid för 54h arbetstid per vecka.

Tänk även på att alla saker som dator, maskiner, verktyg, bil osv används dagligen så kvallité är ett måste för att åka till biltema en gång i vecka för att köpa nytt funkar inte (ja, ni förstår vad jag menar)
Enkel logik: Har du fullt upp och måste neka till jobb, då tar du för lite betalt :rolleyes:

Förövrigt så ska du inte vara på byggmöten gratis, det ska du räkna med X antal timmar då du räknar på jobbet ;)
 
Glufs, det är ditt jobb, ditt liv, din ekonomi. Du har svaret, varför inte bara berätta?
 
mr_bygg skrev:
Att prissätta varje post i din lista är rätt ointressant eftersom det troligen inte är dina inköp och val av utrustning som styr vad du kan ta betalt. Det handlar mer om vilken marknad du verkar på, hur skicklig du är och vilket rykte du har. Är du efterfrågad så kan du ta mer betalt, är det tvärtom ont om jobb, du är nyetablerad eller inte har en stor fast kundkrets etc så kanske du måste konkurrera om priset.

Svaret på vad du bör debitera är vad marknaden är beredd att betala för dina tjänster. Sen får du utifrån de förutsättningarna jobba med din lista så att ekvationen går ihop. Att gå bakvägen och prissätta listan och sedan försöka motiver ett eller annat timpris är meningslöst.

Om jag förstod dig rätt så hade du inget att säga om skickligheten på utlänska hantverkare jämfört med svenska, utan där skon klämmer är det timpris som de tar. Det är troligen mycket lägre än din debitering, men för att motivera ett högre pris ut till kund är din lista rätt ointressant. Det är knappast en framgångsrik strategi att vifta med dina omkostnader för att motivera din högre timdebitering hos kunden. Det kunden ofta är intresserad av är ett bra hantverkare till ett bra pris. I fallet med svenska hantverkare jämfört med utlänska så är utlänska oftast billigare vilket gör att den svenska hantverkaren måste visa på ett mervärde varför man ska välja den dyrare svenska hantverkaren. Och i det fallet så är nog tyvärr inte en av de starkare argumenten en lång lista på dina omkostnader.;)
För det första så var frågan inte ställd för att motivera något pris till kund, tanken var att dessa personer som säger att hantverkare är dyra vilket säkert vissa är skulle kunna ge mig en prisbild på vad dom tycker jag ska ligga i pris med dessa omkostnader som grun för det verkar ju vara vissa här i tråden som har kanonkoll på det. Men det verkar undvikas......

Gällande Letterna så ville jag bara förmedla att just dom specifika personerna är nöjda med hur dom har det och anser inte att dom jobbar för slavlön, dom menar på att om dom skulle kräva mer så skulle dom inte få några jobb och det dom tjänar är mer än vad dom får hemma i Lettland, så istället för att skrika ut om slaveri osv i ett forum så kanske man borde kolla upp med utlänningarna först vad dom tycker, dom flesta är mycket väl medvetna om att svenskar tjänar mer men dom förstår också för dom tycker det är svindyrt här.
 
Rrrrr skrev:
Enkel logik: Har du fullt upp och måste neka till jobb, då tar du för lite betalt :rolleyes:

Förövrigt så ska du inte vara på byggmöten gratis, det ska du räkna med X antal timmar då du räknar på jobbet ;)
Jag har det inräknat men av nån anledning så drar alla möten ut på tiden så man får skippa lunch eller nått likförbannat, jag måste ju hinna göra det jag ska också.
 
MathiasS skrev:
Glufs, det är ditt jobb, ditt liv, din ekonomi. Du har svaret, varför inte bara berätta?
För att det verkar finnas ekonomer här som vet exakt hur mycket en företagare ska ta ut i debitering på sig själv så nu gav jag dom lite av omkostnader så kan dom ju räkna ut och sen jämföra med sin lön där dom sitter i stolen på kontoret.

Jag tycker om mitt jobb fast det är slitande på kroppen men att debitera så man går minus verkar ju lite fel va?
 
Glufsglufs skrev:
För att det verkar finnas ekonomer här som vet exakt hur mycket en företagare ska ta ut i debitering på sig själv så nu gav jag dom lite av omkostnader så kan dom ju räkna ut och sen jämföra med sin lön där dom sitter i stolen på kontoret.

Jag tycker om mitt jobb fast det är slitande på kroppen men att debitera så man går minus verkar ju lite fel va?
Håller med!

Och bättre blir det ju inte av att Aftonbladet och div Villatidningar skriver att "Tar en hantverkare mer än 400kr inkl moms i timmen så är det överpris" och allt vad de nu har kläckt ur sig.
 
Glufsglufs skrev:
För att det verkar finnas ekonomer här som vet exakt hur mycket en företagare ska ta ut i debitering på sig själv så nu gav jag dom lite av omkostnader så kan dom ju räkna ut och sen jämföra med sin lön där dom sitter i stolen på kontoret.

Jag tycker om mitt jobb fast det är slitande på kroppen men att debitera så man går minus verkar ju lite fel va?
Detta har ju ältats hundra gånger tidigare så det är kanske lite onödigt att börja om igen, men faktum är ju att det är ointressant vad en yrkesman tjänar jämfört med någon med ett annat jobb. Bara för att FrisörLisa tjänar 25000 så betyder det ju inte att MålarLasse ska tjäna 30000.

Det intressanta i timpenningsdiskussionen, speciellt i denna tråd som handlar om utländska hantverkare, är ju vilket mervärde en svenskhantverkare kan ge jämfört med en utländsk för att kunna motivera det högre priset (drivet av en högre kostnadsmassa). Att visa på detta mervärde är inte självklart för det finns inte alltid där eller är inte enkelt att se vid alla tillfällen.

Att debitera så man går minus är tokigt, men att debitera så man går plus kan ur kundens synvinkel också vara tokigt - om någon erbjuder en liknande tjänst till ett lägre pris. Det är ju inte skrivet i sten att varenda kotte ska kunna konkurrera om alla tjänster.
 
MathiasS skrev:
Detta har ju ältats hundra gånger tidigare så det är kanske lite onödigt att börja om igen, men faktum är ju att det är ointressant vad en yrkesman tjänar jämfört med någon med ett annat jobb. Bara för att FrisörLisa tjänar 25000 så betyder det ju inte att MålarLasse ska tjäna 30000.

Det intressanta i timpenningsdiskussionen, speciellt i denna tråd som handlar om utländska hantverkare, är ju vilket mervärde en svenskhantverkare kan ge jämfört med en utländsk för att kunna motivera det högre priset (drivet av en högre kostnadsmassa). Att visa på detta mervärde är inte självklart för det finns inte alltid där eller är inte enkelt att se vid alla tillfällen.

Att debitera så man går minus är tokigt, men att debitera så man går plus kan ur kundens synvinkel också vara tokigt - om någon erbjuder en liknande tjänst till ett lägre pris. Det är ju inte skrivet i sten att varenda kotte ska kunna konkurrera om alla tjänster.
Ett lite långsökt mervärde är väl att pengarna stannar i Sverige? Hantverkaren som tjänar dessa pengar, använder troligtvis dom för att handla på svenska butiker. Skapar arbetstillfällen osv som tillslut kommer dig till godo.
 
Rrrrr skrev:
Ett lite långsökt mervärde är väl att pengarna stannar i Sverige? Hantverkaren som tjänar dessa pengar, använder troligtvis dom för att handla på svenska butiker. Skapar arbetstillfällen osv som tillslut kommer dig till godo.
Jo det är ju en fin tanke (d^_^b) men den motiveringen är nog ännu tuffare att sälja in till den som jämför offerter.
 
MathiasS skrev:
Jo det är ju en fin tanke (d^_^b) men den motiveringen är nog ännu tuffare att sälja in till den som jämför offerter.
Tja.. Jag brukar försöka köpa allt så lokalt som möjligt. Allt från kött till tjänster och produkter. Men jag kanske bara är konstig som tänker så :x
 
Rrrrr skrev:
Tja.. Jag brukar försöka köpa allt så lokalt som möjligt. Allt från kött till tjänster och produkter. Men jag kanske bara är konstig som tänker så :x
Det är ju en sund och klok grundtanke så inte är du konstig. Själv har jag nog svårt att se till de högre värdena utan prioriterar nog i praktiken mina egna krav + rätt pris. Med mat är det ju lite annorlunda (och lättare) att välja "rätt".
 
Synd det ska lagstiftas så f-bannat så att man inte kan få köpa sin mjölk av grannen och potatis och kött av andra grannen och stödja den lokala ekonomin bara :S

Rrrrr skrev:
Tja.. Jag brukar försöka köpa allt så lokalt som möjligt. Allt från kött till tjänster och produkter. Men jag kanske bara är konstig som tänker så :x
 
Tossegubbe skrev:
Synd det ska lagstiftas så f-bannat så att man inte kan få köpa sin mjölk av grannen och potatis och kött av andra grannen och stödja den lokala ekonomin bara :S
Hur menar du då?
Det finns väl ingen lag som förbjuder dig att köpa varor av grannen...
Vi köper ofta o gärna från grannskapet och jag tror inte att polisen kommer och tar oss för detta:p
 
Ad acta
Rrrrr skrev:
Tja.. Jag brukar försöka köpa allt så lokalt som möjligt. Allt från kött till tjänster och produkter. Men jag kanske bara är konstig som tänker så :x
Jag håller med dig alla dagar i veckan:), det är för mig självklart att ha det tänket.
Så nära som möjligt.
 
Njae jag tror inte heller polisen kommer och jagar dig för det men däremot kommer Arla och Scan mf att säga upp sina avtal med bonden om dom kommer på att han säljer privat, sedan kommer hälsovårdsmydndigheter att jaga han med eftersom en bondgård normalt sett inte är godkänd för livsmedelshantering/försäljning.
q(;^;)p


Nimajneb skrev:
Hur menar du då?
Det finns väl ingen lag som förbjuder dig att köpa varor av grannen...
Vi köper ofta o gärna från grannskapet och jag tror inte att polisen kommer och tar oss för detta:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.