lingonben skrev:
Nej 150/tim går inte runt, gränsen om man vill ha en normal måmadslön som
en verkstadsjobbare ligger på 225/tim
fast då är inte verktyg inräknat.

Det är bara det att så mycket annat hamnar "på firman" som nästan all bensin, alla mobil/tfn-samtal, prylar till egna huset, bra-och-ha-grejor osv, osv men det räknas liksom aldrig ..
utom när skattemyndigheten kommer på det.

Jag är också egen företagare .. :-D
En närbutik i trakten skriver gärna "kontorsmaterial" på "kvittot".

Inte ofta gem smakar oxfile:D
 
Mäster skrev:
TOKE ;
Men det är väl en jävla skillnad på att röja sly och bygga ett hus, göra ett badrum eller montera ett kök.
Och säg att en skogsarbetare tar 300:-+ så ska en snickare ha 450-500 :- i timmen, minst.
[/QUOTE

? Varför ? Jag jobbar själv som snickare, men jag kan inte se varför det skulle vara mer värt än att köra maskin i skogen..

edit: Hmm , en pollett trillade just ner, möjligheten att du var ironisk finns förstås, :)
Kan nog tänka att det är lite skillnad på kostnader för maskinpark. Att vara duktig i skogen är en konst. Att vara en bra hantverkare är också en konst.
 
lingonben skrev:
Nej 150/tim går inte runt, gränsen om man vill ha en normal måmadslön som
en verkstadsjobbare ligger på 225/tim
fast då är inte verktyg inräknat.

Det är bara det att så mycket annat hamnar "på firman" som nästan all bensin, alla mobil/tfn-samtal, prylar till egna huset, bra-och-ha-grejor osv, osv men det räknas liksom aldrig ..
utom när skattemyndigheten kommer på det.

Jag är också egen företagare .. :-D
Inga andra omkostnader kan heller vara inräknat i det fallet. :surprised:

Det får ju stå för dig i så fall...
Själv tankar jag min privata bil med skattade pengar och betalar prylar till egna huset med likadana.
Men visst...mobiltelefonen betalar firman...:blushing:

Jag är precis som någon annan nyfiken på i vilken bransch du är och vilken timpeng du själv debiterar... :rolleyes:


-MH- skrev:
Skogsarbetare (ex.vis. köra röjsåg) ligger på 275-300 + moms. Då står de för maskin och bensin och transport med egen bil.
Visst, men vad kostar en röjsåg och hur stor bil behövs för att kunna frakta den mellan jobben...Hhmm... ja inget som drar speciellt stora omkostnader med sig.:rolleyes:


-MH- skrev:
Men nu vet ni i alla fall vad man klarar sig på som egen företagare.
Du kan väl i alla fall inte dra alla egenföretagare över samma kam och påstå att alla klarar sig på 275-300:- i timmen eller vad du nu syftar på.
Personligen skulle jag lagt ner firman om jag skulle behöva gå ner i de pengarna för då hade jag tjänat bättre på att göra något annat, det kan jag lugnt säga.
 
TOKE 1 skrev:
Men det är väl en jävla skillnad på att röja sly och bygga ett hus, göra ett badrum eller montera ett kök.
Och säg att en skogsarbetare tar 300:-+ så ska en snickare ha 450-500 :- i timmen, minst.
För det första heter det inte "ska ha" utan "kan jag be att få". Det försöker jag iaf lära min dotter på 4,5 år.

Om en skogsarbetare är värd 300, en snickare är värd 500, vad ska då en sjuksköterska ha som räddar liv varannan dag?

Lönesättning är värdebaserad men inte ur arbetstagarens synvinkel utan ur kundens eller arbetsgivarens. Dvs, någon med trippla doktorshattar kan ha en skitlön om han gjort misstaget att doktorera på något som halva resten av befolkningen också är experter på.... Tillgång och efterfrågan sätter priset.

Hur kvalificerat ett arbete är saknar rätt ofta korrelation med mängden pengar i fickan.

Fast detta vet du ju redan. Som någon skrev var ditt inlägg säkert ironiskt menat. d^_^b
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst, men vad kostar en röjsåg och hur stor bil behövs för att kunna frakta den mellan jobben...Hhmm... ja inget som drar speciellt stora omkostnader med sig.:rolleyes:
En röjsåg kostar tio lakan, underhåll och benisn ca 20:- i timmen. Jo, man behöver en fyrhjusldriven bil med hög markfrigång. Och det blir ju en del åka bil också.

Ingen hantverkarpeugot här inte!

Var det inte du som mumlade något om okunnighet om omkostnader tidigare? :)

Du kan väl i alla fall inte dra alla egenföretagare över samma kam och påstå att alla klarar sig på 275-300:- i timmen eller vad du nu syftar på.
Nej, vissa klarar sig på mindre. Jag hade nog klarat mig på lägre än så.
 
-MH- skrev:
En röjsåg kostar tio lakan, underhåll och benisn ca 20:- i timmen. Jo, man behöver en fyrhjusldriven bil med hög markfrigång. Och det blir ju en del åka bil också.

Ingen hantverkarpeugot här inte!

Var det inte du som mumlade något om okunnighet om omkostnader tidigare? :)



Nej, vissa klarar sig på mindre. Jag hade nog klarat mig på lägre än så.
Tio lakan... ja herregud... tänk den som klarat sig med en maskin för 10000:- :(

Kan ju lugnt säga att jag har en maskin/verktygspark som är värd 20ggr mer än det och en liten hantverkarpeugot som du ironiskt sett skriver , det hade inte jag klarat mig med i alla fall...

Min skåpbil kostar minst lika mycket som en fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång.

Dessutom finns det andra omkostnader i ett företag oavsett vilken bransch man är i, men detta har diskuterats i evigheter nu och känns meningslöst att fortsätta skriva om.

De flesta vet och förstår vad för omkostnader man har för att kunna driva ett seriöst företag men andra vill inte ens försöka förstå tydligen... ;):rolleyes:
 
Redigerat:
TOKE 1
MathiasS skrev:
För det första heter det inte "ska ha" utan "kan jag be att få". Det försöker jag iaf lära min dotter på 4,5 år.

OK

Om en skogsarbetare är värd 300, en snickare är värd 500, vad ska då en sjuksköterska ha som räddar liv varannan dag?

Och jag som trodde du försökte lära din dotter på 4.5 år att det inte heter "ska ha" utan "kan jag be att få":D

Lönesättning är värdebaserad men inte ur arbetstagarens synvinkel utan ur kundens eller arbetsgivarens. Dvs, någon med trippla doktorshattar kan ha en skitlön om han gjort misstaget att doktorera på något som halva resten av befolkningen också är experter på.... Tillgång och efterfrågan sätter priset.

Hur kvalificerat ett arbete är saknar rätt ofta korrelation med mängden pengar i fickan.

Fast detta vet du ju redan. Som någon skrev var ditt inlägg säkert ironiskt menat. d^_^b
Kul att du skriver att tillgång och efterfrågan sätter priset.

Men man vet ju inte med ditt inlägg, det är väl säkert ironiskt menat med all dubbelmoral.d^_^b
 
TOKE 1
Mäster skrev:
TOKE ;
Men det är väl en jävla skillnad på att röja sly och bygga ett hus, göra ett badrum eller montera ett kök.
Och säg att en skogsarbetare tar 300:-+ så ska en snickare ha 450-500 :- i timmen, minst.
[/QUOTE

? Varför ? Jag jobbar själv som snickare, men jag kan inte se varför det skulle vara mer värt än att köra maskin i skogen..

edit: Hmm , en pollett trillade just ner, möjligheten att du var ironisk finns förstås, :)
Är du egen företagare?
 
TOKE 1
-MH- skrev:
Ja, det är skillnad på att montera kök och dra el också. Eller lägga tak. Eller... Vad är din poäng?
Att du inte kan göra det med en röjsåg.
Det behövs lite mer verktyg än så.
 
Jag kan inte se att det skulle vara någon större skillnad, snickare eller "skog & trädgård" som många kallar sig idag. Röjsågar, gräsklippare etc etc. Maskinparken ser nog inte så jädra annorlunda ut. Sen är jag inte så säker att timdebiteringen är så mycket lägre än för en snickare iof. Möjligtvis att en det går bort några fler timmar för en snickare som inte kan debiteras kunden per månad men det är bara en gissning. Detta är i så fall väsentligt för debiteringens storlek.
Vet inte varför vi kom in på skog iof, jag har ingen större koll på vad dessa tar i allmänhet mer än någon enstaka egentligen.
 
TOKE 1 skrev:
Att du inte kan göra det med en röjsåg.
Det behövs lite mer verktyg än så.
Du kan inte röja skog med vattenpass och snickarpenna heller.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Tio lakan... ja herregud... tänk den som klarat sig med en maskin för 10000:- :(

Kan ju lugnt säga att jag har en maskin/verktygspark som är värd 20ggr mer än det och en liten hantverkarpeugot som du ironiskt sett skriver , det hade inte jag klarat mig med i alla fall...

Min skåpbil kostar minst lika mycket som en fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång.

Dessutom finns det andra omkostnader i ett företag oavsett vilken bransch man är i, men detta har diskuterats i evigheter nu och känns meningslöst att fortsätta skriva om.

De flesta vet och förstår vad för omkostnader man har för att kunna driva ett seriöst företag men andra vill inte ens försöka förstå tydligen... ;):rolleyes:
Du tycker inte det är lite ironiskt att både klaga på att ingen förstår hur höga omkostnader du har, samtidigt som du tror att en röjare har nästan inga omkostnader alls?
 
TOKE 1 skrev:
Är du egen företagare?
Jag är anställd som snickare, har egna handverktyg, Chefen håller med kap/gersåg, och firmabil om jag så önskar,


Är även skogsägare, men lejer iväg röjning,gallring,avverkning, Jag var inne på att pyssla lite själv,och konstaterade då att ett par röj/motorsågar och skyddsutrustning var dyrare än de verktyg jag behöver för att bygga ett komplett hus
Och då var det bra det nödvändigaste, helst hade man velat ha en rastkoja, motorcykel,fyrhjuling/skoter och lite annat också..

Och jag säger inte att vi ska ta mindre betalt, jag vill ha mer, jag har ingen övre gräns för hur mycket pengar jag kan ta emot :) Oavsett om jag snickrar eller satt vid kassan på Konsum..
Vad som däremot är rimligt kan vi fortsätta ha synpunkter på.. ;)
 
Redigerat:
TOKE 1
Mäster skrev:
Jag är anställd som snickare, har egna handverktyg, Chefen håller med kap/gersåg, och firmabil om jag så önskar,

Jag misstänkte väl det.

Är även skogsägare, men lejer iväg röjning,gallring,avverkning, Jag var inne på att pyssla lite själv,och konstaterade då att ett par röj/motorsågar och skyddsutrustning var dyrare än de verktyg jag behöver för att bygga ett komplett hus
Och då var det bra det nödvändigaste, helst hade man velat ha en rastkoja, motorcykel,fyrhjuling/skoter och lite annat också..

Avverkning var det väl knappast tal om eller :D

Och jag säger inte att vi ska ta mindre betalt, jag vill ha mer, jag har ingen övre gräns för hur mycket pengar jag kan ta emot :) Oavsett om jag snickrar eller satt vid kassan på Konsum..
Vad som däremot är rimligt kan vi fortsätta ha synpunkter på.. ;)
Det rimliga är väl som fåret skrev att tillgång och efterfrågan sätter priset.:)
 
TOKE 1
-MH- skrev:
Du kan inte röja skog med vattenpass och snickarpenna heller.
Nej, men med en röjsåg som jag även har i min "snickarlåda".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.