Nimajneb skrev:
Tänka sig, idag är det exakt tvärt om.:wow:
Dom flesta som tar sig mödan att jobba i ett annat land (tex Svenskar som jobbar utomlands) brukar snarare tillhöra dom absolut skarpaste tillgångarna på Svenska marknaden men som vet att dom får bättre betalt någon annanstans.
Inte illa. Jag har ett gäng timvikarier på mitt jobb som nyligen har varit i Norge hela gänget och jobbat. Ett par av dem är jättebra och några är ena riktigt tomtar!

Jag skulle tro över lag att det är inte vem som helst som drar iväg till ett annat land och jobbar. Jo självklart om man är 19 och vill se världen osv. Men sticka till ett annat land och jobba på bygge gör man för pengarna. Om vi tänker alla svenska byggarbetare som var i Tyskland och jobbade på 90-talet, var de lika noga med sina jobb där som de är när de frilansar i hemkommunen? När de gör arbeten hos folk som de möter på ICA och i omklädningsrummet på innebandyn? Nä, skulle faktiskt inte tro det. De tänkte nog (många av dem i a f) att när det blir krångel med det här så är jag jäkligt långt härifrån.

Och då ramlar vi vidare i diskussionen. Jag tror (eller vill tro i a f) att dåliga hantverkare är ett storstadsfenomen. Jag är uppvuxen på vischan och en hantverkare som inte är till belåtenhet där kan lika gärna ta ner skylten. Den är rökt.
 
Lite tips till privatpersoner utan kontakter som har svårt att hitta rätt entreprenörer.

1 Sök upp via eniro/hitta.se mfl. 4-6 firmor

2 Be om anbud. gärna via ett utförligt anbudsförfrågan, vad vill ni köpa. är det större jobb ta hjälp en konsult. och sätt ett lämpligt OSA datum.

3. ring upp och prata med alla referenser.

4. Gör ett UC på firman som ligger bra till, där ni kollar kredit status och framför allt hur länge bolaget varit verksamt, då kan ni lätt bedöma garanti värdigheten om nått går lite snett senare, och även seriöst bolaget är. (En del bolag kör 1-3 år sen likvideras bolagen och nya öppnas.)
 
Håller med scarface75, kolla upp flera hantverkare och försök få vettiga referenser. allabolag.se är en bra sida där man kan få information om företaget. Prova också att googla på företget och se till att inget alarmerande dyker upp. Känner man att man inte har kunskapen eller tiden att handla upp ett jobb så anlita någon kunnig som kan sköta den delen så att det är klart vad som arbetet ska innehålla och vad som alla firmor lämnar offert på och i slutänden skriver avtal på. Många gånger så är det uppenbarligen så att man är oense om vad som är avtalat eller kanske borde ingått och det kan handla om väldigt stora summor i slutänden så det kan nog vara värt att ta hjälp av någon kunnig även om det kostar lite.
 
Nimajneb skrev:
1. Fel, gör man ett bra jobb som någon är beredd att betala för ska man ha bra betalt.
2. Fel, tidigare i tråden så skrevs det ju om skandalösa slavlöner för Letter o Polacker.... även om dom tjänar mer än väldigt många i Svenska samhället.
3. Om vi med detta menar att bära 120cm gipsskivor 4 trappor upp 12 timmar per dag... JA! Annars så är det väl miljontals i Sverige som gillar att hemmafixa o leka hantverkare bara för att det är så härligt avslappnande när man kommer hem från ett tufft jobb.....
4. Skulle inte påstå att hantverkare är en yrkesgrupp som aldrig är hemma, totalt tvärt om. Finns nog ingen yrkesgrupp som kan vara hemma så mycket (egenföretagare)
1.
Visst är det så, men det kan gå hand i hand med att jobba mycket för gör man bra jobb har man mycket jobb ;)

2.
Ärligt talat har du nog lite dålig verklighetsuppfattning i den frågan faktiskt. :rolleyes:
Att egenföretagaren däremot har friheten att själv bestämma och ta sig ledigt när h*n själv vill är en annan sak.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
1.
Visst är det så, men det kan gå hand i hand med att jobba mycket för gör man bra jobb har man mycket jobb ;)

2.
Ärligt talat har du nog lite dålig verklighetsuppfattning i den frågan faktiskt. :rolleyes:
Att egenföretagaren däremot har friheten att själv bestämma och ta sig ledigt när h*n själv vill är en annan sak.
2...tja, förutom vad jag själv ser och hör så är det åter en massa snyftare i tråden här som säger att dom bara har runt 30h fakturerad tid/v. Övrig tid läggs på att putsa bilen och skriva fakturor......:p
 
Nimajneb skrev:
2...tja, förutom vad jag själv ser och hör så är det åter en massa snyftare i tråden här som säger att dom bara har runt 30h fakturerad tid/v. Övrig tid läggs på att putsa bilen och skriva fakturor......:p
Antar att du menar att snyftaren skulle vara jag då jag kalkylerat med att fakturera 4 dagar i veckan om jag skulle köra heltid? Det skulle i så fall bli 32 timmar per vecka.

Det här är ju oerhört OT då det inte alls var det här TS började diskutera.

En vanlig 40-timmars arbetsvecka har väl runt 38-38,5 timmar när man räknat bort röda dagar och aftnar osv? Säkert någon som är bättre på att räkna på det än jag. Men det är så jag räknat. Återstår 6 tim/vecka för att pusta bilen och skriva fakturor. Nej just det, man ska ju betala räkningar, sköta bokföring, ha möten med kunder, räkna på jobb, leverantörer, myndigheter, revisor... kolla upp olika lösningar, kanske vill eller t o m måste gå någon kurs, underhåll av maskiner och lokaler, inventera lager, beställningar osv, osv.

Det är lätt att hamna i fällan att "det tar bara en liten stund att göra det och det" men timmarna rasar iväg. Många som håller på som egna företagare begår det misstaget att de jobbar så in i helsike för mycket därför att de helt enkelt är dåliga på att budgetera sin ekonomi och tid. Visst, man tjänar bra om man kan fakturera 40 tim/vecka men jag skulle gissa på att det blir lika med 50 timmar effektiv arbetstid med allt runt omkring. Tja, man tjänar ju bra om man kör 10 timmars övertid på en vanlig anställning också.

Ska jag köra på heltid så vill jag vara realist. Mina kunder ska inte behöva ifrågasätta mina timrapporter. De ska veta vad jag gör på den tiden jag fakturerat. Men självklart måste jag ju ha kostnadstäckning för allt annan runtomkring.

Nu vet jag ju inte vad du arbetar med men har du själv mer än 32 tim/vecka som är fakturerbara om du själv skulle stå för allt runtomkringarbete, dvs att du är din egen arbetsledare, beställare, kontorist, städare, lagerarbetare, springpojke osv?

Nä, jag hänger nog kvar vid min anställning ett tag till. Jag kanske är för pessimistisk i min kalkyl men jag tror det är bra att vara det. Jag har faktiskt ingen lust att byta ner mig till mer jobb och mindre med pengar.
 
Redigerat:
Guzzi...var inget alls negativt menat från min sida. Jag tycker det låter helt normalt med 28-32h fakturerat per vecka.
Vad jag pekade på var att det var så som om alla hantverkare som måste försaka sina familjer. Har man 8-12 hemarbete på veckan så är det en lyx som är få förunnade, kan man dessutom flexa denna td så att det passar så är man ju en dröm mamma/pappa....
 
Nimajneb skrev:
Guzzi...var inget alls negativt menat från min sida. Jag tycker det låter helt normalt med 28-32h fakturerat per vecka.
Vad jag pekade på var att det var så som om alla hantverkare som måste försaka sina familjer. Har man 8-12 hemarbete på veckan så är det en lyx som är få förunnade, kan man dessutom flexa denna td så att det passar så är man ju en dröm mamma/pappa....
Ok... så du menar att man då kan vara social med familjen samtidigt som man ska arbeta... jo men du har ju bra koll... ;)

Jag vet att jag har skrivit någonstans att många hantverkare har runt 30tim faktureringsbar tid, men detta innebär inte att de är hemmaifrån 30tim utan räknat på en normal 40tim arbetsvecka de är hemifrån.
Detta gör att de 8-12 timmar du nämner ligger utöver detta och då förstår jag inte hur du kan beteckna detta som en lyx jämfört med en vanlig anställd som bara har sina max 40tim hemifrån.

Nej... i denna diskussionen ger jag inte mycket för dig trots att jag tidigare har läst väldigt många seriösa inlägg från dina fingrar. ;)
Här står dock min åsikt fast att du har dålig koll tyvärr. q(;^;)p
 
Tror att Nimajneb syftade mer på att man tex kan äta frukost med familjen och kanske köra ungarna till skolan. Självklart tar ju sånt ochså tid men oftast så har man tid för korta OT uppdrag, fast man jobbar hemma.

Bara att tex barnen ser att man är hemma på eftermiddan gör att de blir oerhört glada, fast man arbetar i "kontoret". Även fast du arbetar hemma så blir det uppmuntrande för hela familjen att se dig hemma "fast du arbetar".
 
Nimajneb skrev:
Guzzi...var inget alls negativt menat från min sida. Jag tycker det låter helt normalt med 28-32h fakturerat per vecka.
Vad jag pekade på var att det var så som om alla hantverkare som måste försaka sina familjer. Har man 8-12 hemarbete på veckan så är det en lyx som är få förunnade, kan man dessutom flexa denna td så att det passar så är man ju en dröm mamma/pappa....
Då fattar jag. Jag tror många egenföretagare försakar sina familjer just därför att de inte gjort kalkylen rakt igenom och de tar lite för dåligt betalt och måste/vill ha mer pengar så de försöker få så många fakturerbara timmar som möjligt, vilket innebär att de sitter med en massa runtomkringarbete på kvällar och helger.

Jag gick en företagsutbildning en gång där läraren pekade stenhårt på att alla företagare som gnäller på skatter, dålig lönsamhet och låg timpeng har helt enkelt en för dålig affärsidé. Och det är ju helt rätt. Kan man inte få samma eller bättre ekonomi på sitt företagande på samma villkor som en anställning så är det ju bättre att vara anställd. Att tjäna bra med pengar på att jobba 60-70 timmar i veckan är ju ingen konst, inte ens i Handikappomsorgen ;)

Sedan ska vi inte förglömma att det finns både fördelar och nackdelar med att vara egen.
 
WoW JLAINE, :wow:

ett riktigt tungt inlägg från din sida, för att bara vara 18år så är jag imponerad, eller är det så att någon av dina föräldrar tar några hemjobbstimmar i veckan.
d^_^b

Själv snittar jag nog kring 50-55h arbetsvecka naturligtvis med 40h betalning) men jag tar åxå möjligheterna till kanske 10h hemma och dessa skapar förutsättningar för just dom där små men ack så viktiga momenten...
Frukost, Lunch, Lämna, Hämta, hjälpa med läxa, hjälpa med annat, hjälpa frugan..

Massa må korta insatser som skapar en känsla av närvaro fastän man jobbar.

Paul.... jag har koll på läget och jag ser till att jobba smart utnyttja varje sekund som blir över till familj och avslappnade nöjen (typ snickra)
 
Nimajneb skrev:
WoW JLAINE, :wow:

ett riktigt tungt inlägg från din sida, för att bara vara 18år så är jag imponerad, eller är det så att någon av dina föräldrar tar några hemjobbstimmar i veckan.
d^_^b
Nja mina föräldrar jobbar knappast hemifrån, snarare att jag skickar bort mamma hemifrån då jag har henne anställd i firman.
 
Betala inte i förväg!!!!. Min granne blev blåst på 150 000 kr i somras. Polisen kan inte hitta de Polacker som gjorde det mot honom. Visst kostar svenska hantverkare mer än polackerna men de blåser inte en på så mycket pengar. d^_^b
 
kengur skrev:
Betala inte i förväg!!!!. Min granne blev blåst på 150 000 kr i somras. Polisen kan inte hitta de Polacker som gjorde det mot honom. Visst kostar svenska hantverkare mer än polackerna men de blåser inte en på så mycket pengar. d^_^b
Man betalar aldrig så mycket i förskott som din granne, om det inte handlar om ett helt nybygge eller ett stort projekt. Sedan får man själv använda sunt förnuft innan man betalar! Tycker att grannen får skylla sig själv litegrann ochså.

Din sista mening stämmer nog inte heller om man läser alla erfarenheter det svenska folket har av just svenska hantverkare. Och man kan inte prata generellt om varken svenskar eller polacker.
 
Redigerat:
kengur skrev:
Betala inte i förväg!!!!. Min granne blev blåst på 150 000 kr i somras. Polisen kan inte hitta de Polacker som gjorde det mot honom. Visst kostar svenska hantverkare mer än polackerna men de blåser inte en på så mycket pengar. d^_^b
Antingen en skröna eller så är din granne synnerligen korkad.:rolleyes:
Normala människor passar sig även för att sätta in 150k på banken utan att gå igenom bankgarantier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.