Paul-Staffanstorp skrev:
Finns inget som heter sociala avgifter för den enskilda företagaren.
Sociala avgifter betalar man för anställda !

Som enskild företagare betalar man egenavgifter på ca: 30% av vinsten i företaget

På det som sedan återstår betalar vi skatt precis som alla andra med ca: 30% !
Jag kom på det till sist. När du pratar om 125 kronor per timma är det förstås NETTOLÖN. Din bruttolön måste ligga på säg 180-190 kronor. Omkostnaderna på 150 kronor låter fortfarande lite i överkant, men inte så mycket.

Paul-Staffanstorp skrev:
Kan du nu inte vara snäll att googla runt lite nu och läsa på hur det fungerar att driva ett seriöst företag och sen är du välkommen att förklara hur man ska göra för att kunna debitera mycket lägre timtaxa... ;)
:
Jo, jag googlade, och fick bekräftat vad jag redan visste, dvs att man måste betala moms och egenavgifter. (Sen använde jag fel ord men det borde väl rimligtvis inte ha förvirrat någon.)

Jag tycker att det är lite onödigt med alla spydigheter. Skälet till att jag inte förstod din uppställning var ju att jag utgick ifrån att det var en bruttolön du kom fram till. Jag frågade ett par gånger vilken skatt förutom moms och egenavgifter du hade i åtanke utan att få svar.
 
Ok...
Lägger en liten ursäkt till dig för mitt lilla spydiga sätt att skriva, men du ska veta att det är ofta man får höra hur rika vi hantverkare blir på våra skyhöga timpengar, men aldrig har folk koll på hur lite där blir kvar i slutänden.

Dessutom ska man betänka att än om "lönen" per timme blir ca. 175:- brutto så har de flesta hantverkare ca. 30tim debiterbar tid i veckan om man ska jämföra med en heltidsanställd (40tim)...
(För att kunna öka den debiterbara tiden till 40tim/vecka så får man jobba 50 typ.)

Detta gör ju att de 175:- ger en "lön" på ca: 22000:- brutto vilket jag inte tycker är så värst hög lön...:blushing:
 
Jag tror att problemet är att de flesta människor har ganska så dålig koll på vad de själva kostar sin arbetsgivare per timma.

Och försöker de räkna ut det så tar de sin månadslön delat med antalet arbetstimmar plus sociala avgifter. Då glömmer de lokaler, försäkringar, telefoner, arbetsmaterial, utbildningar, personalmöten, semestertillägg, resor, transporter, städning av lokaler, larm, internet, pensionsavsättningar, administrationskostnader, hyra av skrivare, osv, osv, osv.

Om alla fick svart på vitt vad de själva kostar sin arbetsgivare per timma effektiv arbetstid så tror jag att färre skulle gnälla över höga timpriser.

Själv tar jag 400,- ink moms per timma. Att jag inte tar mer beror på att jag jobbar bara i vänkretsen på deltid. Att ha F-skattsedel har varit ett sätt för mig att kunna hjälpa kompisar utan att behöva jobba svart. Jag har väldigt låga omkostnader i företaget.

Men eftersom jag senaste halvåret kategoriskt fått tacka nej till nya uppdrag och kunder (då jag redan är mer än önskvärt fullbokad) så har jag räknat på det om jag ev skulle köra på heltid. Med heltid räknar jag med att jobba 40 timmar per vecka. Krasst räknar jag då med att jag kan fakturera 4 dagar per vecka och att den 5:e går åt till telefonsamtal, administration, kolla på jobb, underhåll och materialinköp, möten, fortbildning osv, osv.

I så fall skulle jag tjäna ganska så exakt som jag gör idag som vårdare i Handikappomsorgen. Så jag fortsätter att jobba som vårdare. Det är helt enkelt för dålig affär om jag inte vill gå upp i debitering alternativt jobba mer än heltid.
 
Redigerat:
Du har sååå rätt...
Dessutom finns det fruktansvärt många som lever i sin lilla skyddade verkstad
och inte ens vet vad sociala avgifter är för något.

De jämför bara hantverkarens 500:-/tim med sin egen timlön på låt säga 150:-
och då tjänar ju hantverkaren sjuuuuka pengar... :rolleyes:

Hoppas några har fått upp ögonen nu i alla fall.


Skulle vara på plats med en liten ursäkt från Lawpan och en förklaring på hur det skulle
fungera i verkligheten om hantverkaren skulle debitera 250:- istället för 500:-
Jag är sååååå nyfiken... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Skulle vara intressant att höra någon motivera att en advokat är värd 1500:- och mer per timme, eller att en datanörd är värd likvärdiga summor...
Som sagt, "marknadsekonomi". Har du att göra hela tiden , Höj priset!

Paul-Staffanstorp skrev:
Dessutom har de i princip inga omkostnader som ska dras av på deras intäkter. :rolleyes:
Eh, nu vet jag inte hur det är med advokater (studieskulder och mäklarbrickor kanske?), men ska du hänga med i nörd-branschen så krävs det ganska dyra utbildningar och certifieringar.
 
Guzzi skrev:
Jag tror att problemet är att de flesta människor har ganska så dålig koll på vad de själva kostar sin arbetsgivare per timma.
Förhoppningsvis så drar man in pengar... :cool:
 
Inte om man jobbar på statliga myndigheter :D
 
Nyfniken skrev:
Förhoppningsvis så drar man in pengar... :cool:
Självklart! Allt värde skapas av arbete och allt arbete skapar värde, även om det ibland kan vara kontraproduktivt.

Men vart jag ville komma är, som i din kommentar, att det är ganska få som har koll på vad de måste dra in per timma för att det ska bli ett plus på sista raden.

Sedan finns det ju det här med den marknadsekonomiska aspekten. Det kan komma som en fullständig överraskning för många men de flesta hantverkare driver vinstdrivande företag. Det är inte ur hand i mun.

Skulle jag köra på heltid så måste jag dels ha kostnadstäckning för driften och dels ha kostnadstäckning för min egen lön. Det ska även täcka semesterar och klämdagar och annat som hör arbetslivet till.

Sedan ska jag självklart ha en vinst som kan användas till återinvesteringar eller för att tas ut som just vinst. Ett företag som går + / - 0 över tiden är illa ute.

Jag har som sagt räknat. 400,-/tim skulle gå ungefär jämt ut med min vårdarlön. Tror inte jag behöver upplysa någon om att man är inte direkt någon höginkomsttagare som vårdare och jag vill allt ha bättre betalt om jag ska ge mig på att frilansa på heltid med allt som det innebär.
 
Redigerat:
Guzzi skrev:
Men vart jag ville komma är, som i din kommentar, att det är ganska få som har koll på vad de måste dra in per timma för att det ska bli ett plus på sista raden.
Goddag yxskaft. :cool:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu är det ju som så att i detta landet så är man i princip tvingad att ligga på de timpengarna för att kunna bedriva en seriös verksamhet och det är knappast hantverkarnas fel vilket det känns som att du tycker.

Av de 500 ska först farbror staten ha 100 i moms
Av de 400 som återstår går ca. 150 till omkostnader för att driva ett seriöst företag
Av de 250 som återstår ska farbror staten ha ytterligare 125 i skatter/soc.avgifter

Återstår som lön till den lilla egenföretagaren gör 125:-/ fakturerad timme

Anser du att det är en hög lön till en som kanske dessutom bara har möjlighet att fakturera ut ca. 150tim/ månad, så får det stå för dig.
Personligen tycker jag inte du verkar ha så stor koll på verkligheten... ;)
Att det bara blir 125kr kr i timmen är en sanning med modifikation och att de kostar er 150kr/tim i omkostnader, du missar att nämna alla avgifter/sidointäkter ni har:

Framkörningsavg/servicebil typ: 500 kr/ggn (ändå faktureras man för bensin/milersättning)
Bensinkostnader
Milersättning

Påslag på inköp, de rabatter hantverkarna har hos byggvaruhus stoppar de flesta i egen ficka (givetvis efter att staten roffat åt sig sin del) och debiterar kunden fullt pris (vissa har tom mage att lägga på lite mer)... brukar ligga på 20-40% rabatt, det bllr många sköna kronor,..
Rörisar har upp till 80% rabatt på sina grejer, och alla som har fått en faktura för material från en rörmockare vet att de måste innebära många sköna slantar.
 
W
Verkar som det är fler som godtar ett litet högre timpris än att få än smärre chock när man ser marialpriserna på fakturan, som man kan jämföra på tex nätet, eller har jag fel?
 
noone70 skrev:
Att det bara blir 125kr kr i timmen är en sanning med modifikation och att de kostar er 150kr/tim i omkostnader, du missar att nämna alla avgifter/sidointäkter ni har:

Framkörningsavg/servicebil typ: 500 kr/ggn (ändå faktureras man för bensin/milersättning)
Bensinkostnader
Milersättning

Påslag på inköp, de rabatter hantverkarna har hos byggvaruhus stoppar de flesta i egen ficka (givetvis efter att staten roffat åt sig sin del) och debiterar kunden fullt pris (vissa har tom mage att lägga på lite mer)... brukar ligga på 20-40% rabatt, det bllr många sköna kronor,..
Rörisar har upp till 80% rabatt på sina grejer, och alla som har fått en faktura för material från en rörmockare vet att de måste innebära många sköna slantar.
För det första så är allt sådant här ganska individuellt.
För det andra så vet jag inte riktigt hur du menar att jag glömmer eftersom milersättningen täcker upp drivmedel, service & underhåll samt en liten del av värdeminskningen på bilen åtminstonde när jag räknar.
Jag tar endast ut milersättning och det gör de flesta hantverkarkollegor jag känner också...
(endast VVS som tar servicebilsavgifter vilket jag alltid undrat över också).

Vem anser du skulle ha rabatten då... kunden...? :rolleyes:
Om jag som hantverkare jobbar mig till bra rabatter på ställen för att jag är lojal mot mina leverantörer och handlar för ex antal ganska stora pengar på ett år så är det väl inte mer än rätt att jag ska få ut något av detta...:surprised:
Är du lojal mot t.ex Coop och handlar mycket där så får väl du rabatter där... ;)

Dock kan jag säga att jag trots allt ofta brukar släppa upp till hälften av rabatten till kunderna.
...av den enkla anledningen att jag hellre ser att de köper kvalitétsprylar än springer och köper billig andrasortering eller något uddamärke för det är lite billigare hos något av våra tyskpolska varuhus. q(;^;)p
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vem anser du skulle ha rabatten då... kunden...? :rolleyes:
Om jag som hantverkare jobbar mig till bra rabatter på ställen för att jag är lojal mot mina leverantörer och handlar för ex antal ganska stora pengar på ett år så är det väl inte mer än rätt att jag ska få ut något av detta...:surprised:
Är du lojal mot t.ex Coop och handlar mycket där så får väl du rabatter där... ;)

Dock kan jag säga att jag trots allt ofta brukar släppa upp till hälften av rabatten till kunderna.
...av den enkla anledningen att jag hellre ser att de köper kvalitétsprylar än springer och köper billig andrasortering eller något uddamärke för det är lite billigare hos något av våra tyskpolska varuhus. q(;^;)p
Jag håller med Paul att det är helt rimligt att en hantverkare som har stora volymer och därmed en bra rabatt på en brädgård eller hos ett byggvaruhus också kan tillgodoräkna sig den som en del av sin vinst. Om priset för varorna ändå är detsamma som jag själv skulle fått betala när jag handlat privat som hantverkaren sen tar, men också gör en vinst på materialet så är det väl helt OK.

Jag tror att man måste skilja på vissa typer av rabattsystem för att nyansera debatten. Det som förekommer i vissa branscher, listpriser (och eventuella rabatter på dessa) som inte har något med normala priser, är något helt annat. Där handlar påslaget inte om en förhandlad rabatt utan ett sätt att kunna göra ett stort påslag på materialet ut mot kund. Diskuterar man hantverkarens rätt till "rabatten" måste priset den dras från ha någon verklighetsförankring annars är det inte längre en rabatt för hantverkaren utan ett påslag för kunden.
 
Dessutom kan tilläggas att det inte är alla hantverkare som jobbar så speciellt mycket med att förmedla material som vissa tror.

Själv jobbar jag i huvudsak med montage av köksinredningar och hur mycket material behövs för detta, mer än inredningen som kunden redan köpt själv hos köksleverantören...:rolleyes:

Gör ju en del badrum också och där blir det ju däremot lite mer material, men det är absolut inga gigantiska summor vi pratar om.:blushing:

Egentligen är det ju utan att hyckla mest i VVS och EL-branschen dessa gigantiska prisskillnaderna finns... q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.