Rädd för sanningen? Jag är inte ens snickare, haha..

250:- i timmen kan du ju tro att en egen företagare klarar sig på. Kom in i verkligheten nu och sluta gissa dig fram.
 
Vill gärna hälsa er välkomna till verkligheten för i er fantasivärld har ni inte många rätt i era uttalande.
Personligen avstår jag från att debattera när jag inte har koll på ämnet.
Det borde faktiskt ni också gjort istället för att göra bort er så här.

Vad gäller omkostnader så blir det en hel del när man börjar räkna ihop allting som behövs för att bedriva en verksamhet vilket ni inte verkar förstå.
Ska man ha en mobil verkstad så krävs det en ganska stor skåpbil vilket inte är gratis...lokal, telefon, internet, arbetskläder, verktyg, maskiner, försäkringar, bilskatt, m.m m.m m.m
Man kommer ganska snabbt upp i kostnader som ni tydligen har svårt att inse.
(Dock femdubblas ju inte detta som någon skrev bara för man har 5 anställda)

Vad gäller Skatter och avgifter så är det så i en enskild firma att man betalar ungefär hälften av vinsten i skatter och avgifter vilket gör att om vinsten per timme är 250:- så går 125:- till skatter och avgifter. Knappast några 50:- som du skriver.
Momsen har ju knappast med dessa skatter och avgifter att göra heller.


lurk12345 skrev:
Nog ser Paul-Staffanstorps beräkning lite besynnerlig ut.

Av 500 kr:


  • "100kr moms" (ok, det stämmer ju)

  • "150kr omkostnader." Vilka är de omkostnaderna? Vad kostar så mycket pengar? Det handlar ju om mer än vad hantverkaren kan ta ut i lön.

  • "Ytterligare 125 i skatter/soc.avgifter" Vilka skatter pratar du om? Du har redan räknat bort moms. Sen är det cirka 50 kr i sociala avgifter. Vart går resten?

  • "Återstår som lön till den lilla egenföretagaren gör 125:-/ fakturerad timme"
Nej, det ser inte särskilt övertygande ut. Jag har svårt att tro att man bara kan ta ut 125 kr i lön på 500kr fakturerat.

Om du vill visa att det inte är luft i siffrorna ovan får du beskriva omkostnaderna och skatterna i mer detalj.
lawpan skrev:
HusByggarTomten

Du missade nog mina sista rader.
500 kr är uppblåsta skROTavdrag timpenningar.
Desssutom att det finns att göra är att staten betalar halva timpenningen som gör att folk tar den kostnad (vill nog inte påstå majoritet som accepterar sådant timpris).
När skROT försvinner, så försvinner dessa fantasipriser förhoppningsvis.

Så för att svara på din fråga så tror jag 250 kr / h är rimligt som ett konsumentpris. Då har vi det sagt.

Sen är det som alla andra yrken, costobsession, spara in på verktyg, material. Handla inte på svindyra beijer, samt köpa svindyra dewalt verktyg. Cykla till jobbet i den mån det går, samt kontor i hemmet.
Varför tror du det ?
Har du någon som helst verklighetsförankring egentligen ?
Personligen startade jag eget för 5år sedan då jag debiterade 350:-/tim +moms vilket sedan succesivt har ökat till 375:- och sedan ett års tid tillbaka ligger jag i de flesta fall på 395:- +moms /tim.
Kan ju då också upplysa dig om att jag sedan jag startade ständigt får tacka nej till jobb för jag inte hinner med och jag har hela tiden varit uppbokad för ganska lång tid framöver.
Den stora fördelen är ju faktiskt att jag slipper den typen av kunder som du representerar... ;)
Merparten av mina kunder uppskattar kvalité och betalar mer än gärna för detta.

Kan du förklara vilken lön hantverkaren får med ditt ärligt talat ogenomtänkta tilltag !?

- Du skrev i ett annat inlägg...
Citat: Många snickare jag känner använder sin jobbbil privat. Snacka om förmån! Ni åker bil till jobbet och får betalt för fordonet, juju man tackar.

Än en gång ett bevis på din okunskap i ämnet...
De som väljer att använda firmans bil privat betalar förmånsskatt för detta.
Själv har jag en privatbil som används till privata körningar för jag kan inte se hur det skulle fungera att köra runt i en tresitsig skåpbil med en familj på fem personer.
Dessutom tillbringar jag redan så många timmar i den om dagen så det är ganska skönt att ha en annan bil när man råkar vara ledig.

Personligen köper jag inte svindyra DeWalt maskiner... jag kör bara med billiga Festool, men så kan de med göra ett väldigt mycket bättre jobb än dina leksaksmaskiner...

Kan du förklara hur man ska kunna cykla med alla maskiner och verktyg samt material... nääääää, nu har du gått över gränsen !!q(;^;)p

Sluta debattera innan ni rasar fullständigt !
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen startade jag eget för 5år sedan då jag debiterade 350:-/tim +moms vilket sedan succesivt har ökat till 375:- och sedan ett års tid tillbaka ligger jag i de flesta fall på 395:- +moms /tim.
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan ju då också upplysa dig om att jag sedan jag startade ständigt får tacka nej till jobb för jag inte hinner med och jag har hela tiden varit uppbokad för ganska lång tid framöver.
Varför i hela friden tar du inte bättre betalt?! :surprised:


Paul-Staffanstorp skrev:
Kan du förklara hur man ska kunna cykla med alla maskiner och verktyg samt material...
Tanken var nog att du, om du ska jobba på samma ställe i två dagar, tar cykeln mellan dag 1 och dag 2.

Frågan är hur man får med sig cykeln till jobbet dag 1 :blushing:
 
Nyfniken skrev:
Varför i hela friden tar du inte bättre betalt?! :surprised:



Tanken var nog att du, om du ska jobba på samma ställe i två dagar, tar cykeln mellan dag 1 och dag 2.

Frågan är hur man får med sig cykeln till jobbet dag 1 :blushing:
För att det måste finnas lite rimlighet i timpengen också... :blushing:

Visst, men det är ju en liten sak som den klyftiga missar i det hela...
HUR ofta är man låst på samma ställe dag efter dag... :rolleyes:
Om jag står hos kunden och behöver material dag 2... ska jag ta med mig det på cykeln då eller... :D

Tycker det har blivit lite lekstuga i denna tråden då folk som inte vet hur det fungerar att driva ett eget företag som hantverkare tvunget ska leka messerschmittar... :mad:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vill gärna hälsa er välkomna till verkligheten för i er fantasivärld har ni inte många rätt i era uttalande.
Hej. Roligt att träffas.

Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen avstår jag från att debattera när jag inte har koll på ämnet.

Det borde faktiskt ni också gjort istället för att göra bort er så här.
Nå, mina frågor var bara ett försök från min sida att förstå de siffror du presenterade.

Paul-Staffanstorp skrev:
Vad gäller omkostnader så blir det en hel del när man börjar räkna ihop allting som behövs för att bedriva en verksamhet vilket ni inte verkar förstå.
Ska man ha en mobil verkstad så krävs det en ganska stor skåpbil vilket inte är gratis...lokal, telefon, internet, arbetskläder, verktyg, maskiner, försäkringar, bilskatt, m.m m.m m.m
Man kommer ganska snabbt upp i kostnader som ni tydligen har svårt att inse.
OK, det kostar pengar. Men över 200 000 per år?

Paul-Staffanstorp skrev:
Vad gäller Skatter och avgifter så är det så i en enskild firma attman betalar ungefär hälften av vinsten i skatter och avgifter vilket gör att om vinsten per timme är 250:- så går 125:- till skatter ochavgifter. Knappast några 50:- som du skriver.
Vilka skatter och avgifter är det?

Jag förstår att du vill ha bilen och alla verktyg med dig på jobbet. Dock håller jag med den andre postaren om att dina omkostnader ser extremt höga ut. Om du kunde minska omkostnaderna skulle det omedelbart märkas i din lön.

Blir du lika irriterad om en kund frågar om en detalj i en faktura?
 
Omkostnader på 5 % får man bara genom att ha ett kontor och bokföring och försäkringar mm. Prova själv får ni se. Sen beror det på vad Paul räknar in, är det kurser och utbildningar, sjukdagar mm? Bilen kostar en hel del, men de är väl ändå bilersättning på den. Inte för att alla milen i firmabilen går att debitera.

150 kr/h låter hög, men det beror på vad som ingår.
 
Jag känner att jag blir uppriktigt ledsen av den här diskussionen. Att det är så många som är så arga på hantverkare, på människor? Kan det inte vara en ide att göra en klistrad infotråd om vad hantverkarens lön går till? Flera gånger har det tagits upp i den här tråden, men ändå så går det inte fram.

Sen tycker jag att det är viktigt att poängtera att en stor skillnad mellan anställd och egen företagare, är allt ansvar och arbete med att skaffa arbete.

30 debiterbara timmar i veckan ligger dom flesta hantverkare på. Detta FÖRUTSÄTTER att man är frisk, att planeringen på arbetsplatsen fungerar (andra hantverksgrupper har gjort sitt färdigt i tid) att verktyg och bil fungerar. Sen är det banker, försäkringskassor, revisorer, kundbesök, och kurser man ska besöka. Sen är vissa yrken beroende av väder. Man lägger inte gärna tak när det regnar.

När jag var hos kiropraktorn senast (1000kr/h) så nämnde han att det är bara 5% av byggarbetare som klarar av att jobba till pension. OM det stämmer, det vet jag inte, men tänkvärt.
 
Fick höra en tumregel på Skatteverkets kurs för de som ska starta enskild firma:
Om du ska ha 100 kr i näven så får du debitera 250 kr. Dvs dubbla pengen och lägg på moms. Då gäller det när inga materialkostnader eller andra omkostnader finns med i bilden. Alltså 500 kr/tim blir 200 i näven, resten går till skattmasen. Sedan ska det ju som sagt dras bort för omkostnader och annat. Blir liksom inte så jäkla mycket kvar då.

Hur lite skulle ni själva vara beredda att få i lönekuvertet? Själv betalar jag gärna för någon som gör ett bra jobb eftersom jag vet hur lite av det man debiterar som man faktiskt får behålla.

Tillägg: om det nu är så att alla hantverkare skär guld med kniv (eller vad fasen det heter) - hur kommer det sig då att det är så jäkla svårt att få tag i dem? Då borde det ju fullkomligen krylla av tillgängliga rörmokare, snickare mm eftersom varenda människa som inte har tummen mitt i näven borde ge sig in i hantverkarsvängen menar jag ;)
 
Redigerat:
BiFuel skrev:
Fick höra en tumregel på Skatteverkets kurs för de som ska starta enskild firma:
Om du ska ha 100 kr i näven så får du debitera 250 kr. Dvs dubbla pengen och lägg på moms. Då gäller det när inga materialkostnader eller andra omkostnader finns med i bilden. Alltså 500 kr/tim blir 200 i näven, resten går till skattmasen. Sedan ska det ju som sagt dras bort för omkostnader och annat. Blir liksom inte så jäkla mycket kvar då.
Enligt din tumregel borde han få ut 200kr. Enligt honom själv får han ut 125 kronor av 500 debiterade. Jag undrar fortfarande var pengarna tar vägen.

BiFuel skrev:
Hur lite skulle ni själva vara beredda att få i lönekuvertet? Själv betalar jag gärna för någon som gör ett bra jobb eftersom jag vet hur lite av det man debiterar som man faktiskt får behålla.
Nej, 125 kronor i timmen skulle jag inte vara nöjd med.
 
lurk, läs igen.
200:- , INNAN omkostnader.
 
HusByggarTomten skrev:
lurk, läs igen.
200:- , INNAN omkostnader.
OK, jag läste fel.

Vilka skatter är det förutom moms och sociala avgifter?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker det har blivit lite lekstuga i denna tråden då folk som inte vet hur det fungerar att driva ett eget företag som hantverkare tvunget ska leka messerschmittar... :mad:
Jag håller med om att det är larvigt att gnälla på vad hantverkare tar betalt. Vi lever i en marknadsekonomi, och "baksidan" med det är yrkesmän offererar ett arbete och tycker man att det är för dyrt så är det bara att låta bli att beställa helt enkelt. Punkt slut. Du får helt enkelt lägga ditt parkettgolv själv, eller anlita någon som är billigare, lawpan.

lawpan skrev:
Sen är det som alla andra yrken, costobsession, spara in på verktyg, material. Handla inte på svindyra beijer, samt köpa svindyra dewalt verktyg. Cykla till jobbet i den mån det går, samt kontor i hemmet.
Har du en köksstol framför datorn på jobbet?
 
Nyfniken skrev:
Jag håller med om att det är larvigt att gnälla på vad hantverkare tar betalt. Vi lever i en marknadsekonomi, och "baksidan" med det är yrkesmän offererar ett arbete och tycker man att det är för dyrt så är det bara att låta bli att beställa helt enkelt. Punkt slut. Du får helt enkelt lägga ditt parkettgolv själv, eller anlita någon som är billigare, lawpan.


Har du en köksstol framför datorn på jobbet?
Bra skrivet! Många tror att timpriset går direkt ner till hantverkarens privata plånbok, får förklara för många kunder som tror att jag är stenrik, och jag får ut ungefär 10000: ut per månad från min firma före kommunalskatt. Självvalt dock då jag studerar samtidigt.
 
Som sagt... ganska meningslöst att debattera med folk som bara hugger utan att ha insikt i vad som debatteras... :rolleyes:

Lär er skilja på inkl. och exkl. moms och vad omkostnader, skatter och avgifter är.
Sen kanske det är läge att börja prata om hur mycket pengar hantverkaren tjänar av sina femhundra kronor.

Omkostnaderna sticker snabbt upp i 20000/mån och på ett ungefär kan det se ut så här på ett ungefär... och säkert har jag glömt något...:rolleyes:

Leasing bil : 4000:-
Försäkring bil : 400:-
Försäkring företaget 600:-
Skatt bilen: 1000:-
Telefon-Internet: 1000:-
Lokalhyra: 1000:-
Arbetskläder: 500:-
Bokföring: 800:-
Administration: 1000:-
Verktyg: 200:-
Maskiner: 1500:-
Service: 500:-
Marknadsföring: 500:-
Diverse: 500:-
Semesterkompensation: 3500:-
Pensionssparande: 3000:-

Vad gäller skatter och avgifter så är det som så att man som enskild företagare betalar egenavgifter på ca. 30% vilket innebär att om vinsten per timme är 250:- så går 75:- i egenavgifter och då återstår 175:- att beskatta med ca. 30% vilket ger ett avdrag på ytterligare ca. 50:-.....
OCH... vad har vi då kvar... :rolleyes:
NÄÄÄÄ, men titta... det blev ganska exakt 125:- !! ;)

Hittade en ganska intressant sida när jag surfade runt en dag.

http://www.driva-eget.se/kalkyl/lonekalkyl/



För att riktigt få fram Lawpans ogenomtänkta idé med att man ska debitera 250:-/tim, så att folk kan förstå det omöjliga i detta, så kan man ju enkelt räkna så här.

+ 250:- Timtaxa
- 50:- Moms
+ 200:- Vinst
- 60:- Egenavgifter
+ 140:-
- 40:- Skatt
+ 100:- LÖN EFTER SKATT !

MEN... visst ja... Omkostnaderna oavsett hur små de än är ska ju med betalas.

Ja ja, men då jobbar vi gratis då för Det är ju såååå roligt... :D:rolleyes:
 
lurk12345 skrev:
OK, jag läste fel.

Vilka skatter är det förutom moms och sociala avgifter?
Finns inget som heter sociala avgifter för den enskilda företagaren.
Sociala avgifter betalar man för anställda !

Som enskild företagare betalar man egenavgifter på ca: 30% av vinsten i företaget

På det som sedan återstår betalar vi skatt precis som alla andra med ca: 30% !

Kan du nu inte vara snäll att googla runt lite nu och läsa på hur det fungerar att driva ett seriöst företag och sen är du välkommen att förklara hur man ska göra för att kunna debitera mycket lägre timtaxa... ;)

Jag vet att jag säkert kan sänka mina omkostnader genom att köra med en gammal billig bil och köpa billigare och sämre verktyg m.m , men jag anser att detta gör att jag utför sämre arbeten och är det de som skall till för att jag ska kunna sänka min timtaxa så väljer jag hellre att debitera lite högre så jag kan göra bättre arbeten och samtidigt trivas med det jag gör.
Speciellt med tanke på att efterfrågan på mina tjänster är så stor som den är. ;)

Skulle vara intressant att höra någon motivera att en advokat är värd 1500:- och mer per timme, eller att en datanörd är värd likvärdiga summor...
Dessutom har de i princip inga omkostnader som ska dras av på deras intäkter. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.