lawpan skrev:
Vilket trams om omkostnader, bilresor mm.
Jag har inte stött på en firma som inte tar milersättning, samt administrations kostnad för material beställning etc. Samma sak för att slänga skräp, alla hantverkar påpekar kontainer eller bigbag och man som kund får bekosta själv. Allting är bara trams och tillgjorda förklaringar för att förklara orimliga 500 kr / timmen.

Att jämföra med 3-5 år ingenjörs utbildningen och tror sig vilja ta samma timpeng. Aja! Jag har renoverat två hus hittentills och inte har jag gått nån utbildning för att riva, regla, blanda cement mm. Det finns hur mkt arbetsmoment om helst om inte kräver nån längre utbildning. Så varför ska man betala 500 kr timme för att sätta upp panel, takpannor mm?

Ska nån resa en stomme till mitt hus, då betalar jag 500 kr / timme. Men icke för att lägga parkettgolv!! Det enda jag kan säga om vad som kan motivera dessa timpengar är att visa momement är så otroligt tråkiga att ingen vill göra.
Nu är det ju som så att i detta landet så är man i princip tvingad att ligga på de timpengarna för att kunna bedriva en seriös verksamhet och det är knappast hantverkarnas fel vilket det känns som att du tycker.

Av de 500 ska först farbror staten ha 100 i moms
Av de 400 som återstår går ca. 150 till omkostnader för att driva ett seriöst företag
Av de 250 som återstår ska farbror staten ha ytterligare 125 i skatter/soc.avgifter

Återstår som lön till den lilla egenföretagaren gör 125:-/ fakturerad timme

Anser du att det är en hög lön till en som kanske dessutom bara har möjlighet att fakturera ut ca. 150tim/ månad, så får det stå för dig.
Personligen tycker jag inte du verkar ha så stor koll på verkligheten... ;)
 
Det skulle vara intresant om tobiast,lawpan,Nimajneb, M.H:vågade tala om var de jobbar, om det är en konkurensutsatt branch eller Pappa staten el. Mamma kommun, för lite stake är det väl i er,upp till bevis.
 
Skumpen skrev:
Det skulle vara intresant om tobiast,lawpan,Nimajneb, M.H:vågade tala om var de jobbar, om det är en konkurensutsatt branch eller Pappa staten el. Mamma kommun, för lite stake är det väl i er,upp till bevis.
Vad har det med saken att göra och varför skulle jag drömma om att tala om det för dig???

Men jag kan säga att jag devis jobbar med att hjälpa företag i extremt konkurrensutsatta brancher att få det hela att vända.
En sak är säker, efter att vi jobbat igenom läget med dom så sitter dom inte längre gråter och spyr galla i ett forum och skyller på "lågkostnadskonkurrenter" för jordens undergång.

Dom tar tag i frågan och ser till att jobba med produkter dom är bättre på!
 
Vill man ha en seriös och duktig hantverkare som jobbar effektivt, gör rätt, lämnar fulla garantier och dessutom gör ett bra jobb med bra finish så får man räkna med 500 spänn i timmen inkl. moms. Hittar man någon som tar 350 spänn i timmen så har han antingen räknat bort sig, saknar verktyg och kommer fråga dig om han får låna fogsvansen eller så får han jobba svart på kvällarna för att få ihop sina omkostnader med en vettig lön.
 
Skumpen, väx upp.
 
Efter att ha tittat igenom den här tråden är det två saker som slår mig
1) Hur ofta anlitar ni hantverkare egentligen? Ni som svepande kan påstå både att "oftast när jag anlitar utlänska hantverkare ..." och "svenska hantverkare alltid ..."
Springer det alltid omkring hantverkare hemma hos er - polska och svenska om vartannat???
2) Det verkar finnas ett direkt hat mot svenska hantverkare. Svepande omdömen finns ju åt båda hållen, men det verkar inte finnas någon hejd på hur usla och falska de svenska hantverkarna är. Är det en rättvis bild - eller har hantverkare blivit en legitim slasktratt som man får hälla all sin frustration över? Ungefär som att man får prata hur illa som helst om Tyskar ...

R.
 
Kanske dags att dra ner omkostnader? 24000 / mån / gubbe?
Jag antar att det räknas in bil, lokal, verktyg etc i detta.
En snickeri firma på 5 man med kontorplats hemma(typ chef), har dom verkligen 120 000 kr / mån omkostnad? (150 kr * 160 h* 5 )

Jag tror att ni räknar väldigt högt på omkostnader.
Många snickare jag känner använder sin jobbbil privat. Snacka om förmån! Ni åker bil till jobbet och får betalt för fordonet, juju man tackar.
Hur vore det om ni lämnade verktygen 1 dag, och pendlade kommunalt resten av tiden som ni jobbar? Dessutom gör detta utan debitering som alla andra pendlare. Snacka om ras i omkostader!
Och jag tror ni måste ha dessutom ett antal dewalt skruvdragare och tigersåg som går sönder per utfört arbete?

PS: Jag bryr mig inte om mina hantverkare vill låna fogsvans, tiger eller toan. Dessa kostar mig nån tusenlapp. BestTools, CheapTools 200kr verktyg? Vem bryr sig om dom håller bara ett jobb? (bara för jävligt ur miljösynpunkt)

Har jag snickare 160 timmar så föredrar jag en 300kr/h cyklande snickare som lånar mina verktyg än en 500kr/h dewalt-brat som glider in på tomten med en V70 kombi.
 
Lawpan,

Kan du inte redovisa vilka omkostnader en snickare har eller bör ha, från timdebitering till lön före skatt. Du verkar ju ha bra koll.
 
Forumgud
Det behöver jag inte göra. Det är 500kr/h snickarna som börjar förklara sina timpengarna. Dom kan vara tydligare. Det håller inte! Det märks att 300 kr/h klassens snickare inte avslöjar sin affärshemlighet att hålla bra priser, då skulle kankse 500kr/h göra likadant och ta deras jobb. :)

Kan bara säga att 500kr/h snickare gör sig icke besvär i våra hem.

Uppblåsta ROT-avdrag timpriser... Vänta tills nästa år, och se hur många är sugna på att anlita er utan skrot avdrag.
 
Nog ser Paul-Staffanstorps beräkning lite besynnerlig ut.

Av 500 kr:


  • "100kr moms" (ok, det stämmer ju)


  • "150kr omkostnader." Vilka är de omkostnaderna? Vad kostar så mycket pengar? Det handlar ju om mer än vad hantverkaren kan ta ut i lön.

  • "Ytterligare 125 i skatter/soc.avgifter" Vilka skatter pratar du om? Du har redan räknat bort moms. Sen är det cirka 50 kr i sociala avgifter. Vart går resten?

  • "Återstår som lön till den lilla egenföretagaren gör 125:-/ fakturerad timme"

Nej, det ser inte särskilt övertygande ut. Jag har svårt att tro att man bara kan ta ut 125 kr i lön på 500kr fakturerat.

Om du vill visa att det inte är luft i siffrorna ovan får du beskriva omkostnaderna och skatterna i mer detalj.
 
Grundproblemet är väl en överetablering av "bra" och "dåliga" hantverkare på en marknad där man traditionellt aldrig utnyttjat priset som ett konkurrensmedel. Nu har smarta aktörer kommit in på banan och erbjuder både kvalitet och pris för att säkra timmarna. Det tragiska är att det finns en massa dåliga hantverkare som försöker kompensera obelagd tid med att öka timpriset....långsiktigt "självmord"
 
lawpan skrev:
Det märks att 300 kr/h klassens snickare inte avslöjar sin affärshemlighet att hålla bra priser, då skulle kankse 500kr/h göra likadant och ta deras jobb. :)

Kan bara säga att 500kr/h snickare gör sig icke besvär i våra hem.

Uppblåsta ROT-avdrag timpriser... Vänta tills nästa år, och se hur många är sugna på att anlita er utan skrot avdrag.
Vad är du bitter för?

Snickarna som tar 500 / timmen inkl.moms har gott om jobb enligt min erfarenhet. Men jag tror knappast att dom är sugna på att ta jobb för 300 när dom kan debitera 500 och har hur mycket som helst att göra. Det förstår du säkert att det inte är en genialisk affärshemlighet? :)

Jag är fortfarande intresserad av vilken summa du anser rimlig och vad som ligger bakom den åsikten.
Om du har svårt för matematik kanske jag får fråga dig vilken lön du anser att en egenföretagare bör få ut om han eller hon är duktig? Det kan du väl svara på iaf?
 
HusByggarTomten

Du missade nog mina sista rader.
500 kr är uppblåsta skROTavdrag timpenningar.
Desssutom att det finns att göra är att staten betalar halva timpenningen som gör att folk tar den kostnad (vill nog inte påstå majoritet som accepterar sådant timpris).
När skROT försvinner, så försvinner dessa fantasipriser förhoppningsvis.

Så för att svara på din fråga så tror jag 250 kr / h är rimligt som ett konsumentpris. Då har vi det sagt.

Sen är det som alla andra yrken, costobsession, spara in på verktyg, material. Handla inte på svindyra beijer, samt köpa svindyra dewalt verktyg. Cykla till jobbet i den mån det går, samt kontor i hemmet.
 
Det är inga uppblåsta Rot-debiteringar. Många har tagit uppåt 500:- / timme långt innan ROT ens var påtänkt.

Med anledning av ditt påstående på 250:- avfärdar jag dig som trams då du uppenbarligen aldrig varit i närheten av att driva en egen verksamhet eller har någon verklighetsanknytning öht.
 
HusByggarTomten

Ja, 500kr/h fanns nog innan ROT var påtänkt. 15 år sen tog säkert itkonsulter den låga timpenningen. Men inte i bygg branch. Sen ska man inte dra alla över en kam. Besiktningsmän, vvs har alltid tenderat till att debitera högre timpenning.

250 kr/h finns idag som att anlita , och det är vad folk är beredda att betala för att inte göra jobbet själv. (Dom flesta, 95percentilen)

Varför frågar du? Rädd för sanningen? Fundera innan du frågar. Fundera också varför svartjobben finns runt 150-200kr i timmen.

Det är gränsen till vad folk har råd, lust, samt vilja att att betala för hantverkarjob.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.