Har inte haft så mkt hantverkare men hade en svensk till att montera mitt nya kök och han hade samarbete med firman som jag köpte köket av,
Han kom vid 9 och var sen och sen åkte han vid 3 för han hade nått att göra, tyckte de var slappt.

Har vänner som har använt utlänskt arbetskraft många gånger och de har allt blivit nöjda och arbetstempot har varit jättebra.
 
Skaneman skrev:
Har inte haft så mkt hantverkare men hade en svensk till att montera mitt nya kök och han hade samarbete med firman som jag köpte köket av,
Han kom vid 9 och var sen och sen åkte han vid 3 för han hade nått att göra, tyckte de var slappt.

Har vänner som har använt utlänskt arbetskraft många gånger och de har allt blivit nöjda och arbetstempot har varit jättebra.
Tycker många hänger upp sig på att hantverkaren inte jobbar 7:00-16:00 hos kunden, har du tänkt på att hantverkaren kanske har andra jobb samtidigt, har hantverkaren lovat att hålla en deadline så ska man inte hänga upp sig på att denne kommer och går.
 
Ja det här är en märklig vana svenska hantverkare har att försvinna mitt i jobbet, det händer sällan om du t.ex. lämnar in bilen, får en dator lagad, huset städat osv även detta av egna företagare ..
Att man har flera jobb på gång samtidigt är väl bara ett tecken på dålig planering eller ?
 
lingonben skrev:
Ja det här är en märklig vana svenska hantverkare har att försvinna mitt i jobbet, det händer sällan om du t.ex. lämnar in bilen, får en dator lagad, huset städat osv även detta av egna företagare ..
Att man har flera jobb på gång samtidigt är väl bara ett tecken på dålig planering eller ?
Inom "byggsektorn" är det helt omöjligt att veta exakt hur lång tid ett jobb kommer att ta, Inte så skoj om man blir klar på 4 timmar, men inte har något inbokat förrän nästa dag,
Samma jobb kan lika gärna ta 12 timmar, man vet aldrig vad man stöter på.
Har du ett jobb som är lite mer långvarigt, så har du ofta andra yrkesgrupper att ta hänsyn till, och då börjar det bli rörigt..
Mtrl som saknas, rör som inte skulle vara där, någon vart tvungen att åka med ungen till vårdcentralen för att den käkat lego eller nåt, och sådär håller det på,
Mitt i alltihop har man ett stillestånd inplanerat, där man bokat in någon annan kund,
sen har man även kunder som ringer i sista stund och vill flytta sitt datum..

Det är inte så himla enkelt.

Hmm, jag hade lämnat denna tråd trodde jag..
 
Redigerat:
lingonben skrev:
Ja det här är en märklig vana svenska hantverkare har att försvinna mitt i jobbet, det händer sällan om du t.ex. lämnar in bilen, får en dator lagad, huset städat osv även detta av egna företagare ..
Att man har flera jobb på gång samtidigt är väl bara ett tecken på dålig planering eller ?
Jag menar att om hantverkaren och du kommit överens om en deadline tex han börjar på måndag, och det ska vara färdigt på fredag om två veckor, då ska man inte hänga läpp för att hantverkaren bara är hos dig fyra timmar per dag, han har ju planerat att bli färdig på överenskommet datum.

Att ha flera jobb på gång är ett tecken på en eftertraktad och förhoppningsvis en seriös hantverkare. Man kan inte bara ha ett jobb i huvudet i två veckor, det gäller att hela tiden ha bollar i luften som egenföretagare oavsett vilken bransch man verkar i.

Ditt exempel på datorservice, du lämnar in datorn en dag och får den oftast efter en vecka. De börjar inte arbeta med din dator fast du lämnat in den, dom servar efter turordning. Samma sak med bilen, de gör inte alla moment på en gång, de servar olika bilar "samtidigt".

Se bara till att hantverkaren inte skriver upp för många timmar om det är på löpande.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
För det första så är allt sådant här ganska individuellt.
För det andra så vet jag inte riktigt hur du menar att jag glömmer eftersom milersättningen täcker upp drivmedel, service & underhåll samt en liten del av värdeminskningen på bilen åtminstonde när jag räknar.
Jag tar endast ut milersättning och det gör de flesta hantverkarkollegor jag känner också...
(endast VVS som tar servicebilsavgifter vilket jag alltid undrat över också).

Vem anser du skulle ha rabatten då... kunden...? :rolleyes:
Om jag som hantverkare jobbar mig till bra rabatter på ställen för att jag är lojal mot mina leverantörer och handlar för ex antal ganska stora pengar på ett år så är det väl inte mer än rätt att jag ska få ut något av detta...:surprised:
Är du lojal mot t.ex Coop och handlar mycket där så får väl du rabatter där... ;)

Dock kan jag säga att jag trots allt ofta brukar släppa upp till hälften av rabatten till kunderna.
...av den enkla anledningen att jag hellre ser att de köper kvalitétsprylar än springer och köper billig andrasortering eller något uddamärke för det är lite billigare hos något av våra tyskpolska varuhus. q(;^;)p
Jag tycker inte alls det är fel att hantverkaren stoppar rabatten i egen ficka, men då ska man inte klaga och säga att man bara har si och så lite lite i lön efter allt e betalt. Det handlar bara om att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen ;)

Jag har genomfört två stora lägehetsrenoveringar och alla hantverkare som jag tog in offert från drog öronen åt sig (eller lämna rent horribla offerter) när jag sa att jag skulle köpa in de mesta mtrl själv. Det slutade med att jag anlitade en kompis firma och då också fick han rabatter.

Gjorde på skoj en lätt överslags kalkyl på kostnaderna för senaste renovering och där gick arbetskostnaden på ca 170.000kr(ca 400kr/tim), mtrl ca 400.000. vilka hade varit mkt mer om jag hade fixat mtrl själv (bara kvalitetsprylar) eller fått entreprenörens rabatt.

Säg timpriset är 400kr/tim och att normal rabatten är 20% så blir slutsumman 80 000 extra i intäkt.
Helt plötsligt blir timdebiteringen en bra bit över 500kr. Inte lika dåligt betalt längre...
 
Mäster, ditt inlägg går nog att applicera på de flesta yrken.
 
Nyfniken skrev:
Du menar att svenska arbetare ska ha lika lite betalt som utländska?

Nej, det hoppas jag du fattar att jag inte menar!!!
Min man har egen firma inom byggnadsbranschen, och jag kan ju säga att det hade inte gått runt för oss ekonomiskt om han hade tagit 150:- kr/timmen plus moms. Nu tar han någonstans mellan 300-400 kr/timmen plus moms och det går runt, men det är inte mycket pengar över när alla skatter är betalda!
 
sjoliden skrev:
Nej, det hoppas jag du fattar att jag inte menar!!!
Min man har egen firma inom byggnadsbranschen, och jag kan ju säga att det hade inte gått runt för oss ekonomiskt om han hade tagit 150:- kr/timmen plus moms. Nu tar han någonstans mellan 300-400 kr/timmen plus moms och det går runt, men det är inte mycket pengar över när alla skatter är betalda!
Nu ljuger du nog allt...;)

Du har väl sett i denna tråden och på detta forumet hur rika hantverkarna blir på sina höga debiteringar på arbete och material... :D:rolleyes:
 
Nej 150/tim går inte runt, gränsen om man vill ha en normal måmadslön som
en verkstadsjobbare ligger på 225/tim
fast då är inte verktyg inräknat.

Det är bara det att så mycket annat hamnar "på firman" som nästan all bensin, alla mobil/tfn-samtal, prylar till egna huset, bra-och-ha-grejor osv, osv men det räknas liksom aldrig ..
utom när skattemyndigheten kommer på det.

Jag är också egen företagare .. :-D
 
TOKE 1
lingonben skrev:
Nej 150/tim går inte runt, gränsen om man vill ha en normal måmadslön som
en verkstadsjobbare ligger på 225/tim
fast då är inte verktyg inräknat.

Det är bara det att så mycket annat hamnar "på firman" som nästan all bensin, alla mobil/tfn-samtal, prylar till egna huset, bra-och-ha-grejor osv, osv men det räknas liksom aldrig ..
utom när skattemyndigheten kommer på det.

Jag är också egen företagare .. :-D
Du måste skämta:D, vad har du för typ av företag? Och det mest intressanta!!
Vad tar du ut i timmen?
 
Skogsarbetare (ex.vis. köra röjsåg) ligger på 275-300 + moms. Då står de för maskin och bensin och transport med egen bil.
 
TOKE 1
-MH- skrev:
Skogsarbetare (ex.vis. köra röjsåg) ligger på 275-300 + moms. Då står de för maskin och bensin och transport med egen bil.

Men det är väl en jävla skillnad på att röja sly och bygga ett hus, göra ett badrum eller montera ett kök.
Och säg att en skogsarbetare tar 300:-+ så ska en snickare ha 450-500 :- i timmen, minst.
 
TOKE 1 skrev:
Men det är väl en jävla skillnad på att röja sly och bygga ett hus, göra ett badrum eller montera ett kök.
Ja, det är skillnad på att montera kök och dra el också. Eller lägga tak. Eller... Vad är din poäng?

Och säg att en skogsarbetare tar 300:-+ så ska en snickare ha 450-500 :- i timmen, minst.

"Skall ha"? Det där har du nog missuppfattat.

Men nu vet ni i alla fall vad man klarar sig på som egen företagare.
 
TOKE ;
Men det är väl en jävla skillnad på att röja sly och bygga ett hus, göra ett badrum eller montera ett kök.
Och säg att en skogsarbetare tar 300:-+ så ska en snickare ha 450-500 :- i timmen, minst.
[/QUOTE

? Varför ? Jag jobbar själv som snickare, men jag kan inte se varför det skulle vara mer värt än att köra maskin i skogen..

edit: Hmm , en pollett trillade just ner, möjligheten att du var ironisk finns förstås, :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.