847 läst · 20 svar
847 läst
20 svar
Utkastare omöjlig att demontera?? Permanent/felaktig installation?
Kan inte riktigt släppa utkastaren. Eftersom den inte har fungerat tidigare och läcker och har sig så är det nog läge att kolla att spindeln är i rätt längd i förhållande till röret som går genom väggen. Röret och spindeln är förmodligen kapat när utkastaren monterades på grund av olika väggtjocklekar.
I länken som krilleman lade upp med FMM:s. Servisehandbok finns nog anvisningar om hur lång spindeln skall vara i förhållande till röret, om inte annat så finns anvisningar på FMM:s hemsida.
Värt att kolla upp.
I länken som krilleman lade upp med FMM:s. Servisehandbok finns nog anvisningar om hur lång spindeln skall vara i förhållande till röret, om inte annat så finns anvisningar på FMM:s hemsida.
Värt att kolla upp.
Jo men den HAR fungerar tidigare. När jag flyttade in fungerade den. Men den används väldigt sällan och när jag skulle använda den i somras fungerade den inte ..L L A Axelsson skrev:Kan inte riktigt släppa utkastaren. Eftersom den inte har fungerat tidigare och läcker och har sig så är det nog läge att kolla att spindeln är i rätt längd i förhållande till röret som går genom väggen. Röret och spindeln är förmodligen kapat när utkastaren monterades på grund av olika väggtjocklekar.
Värt att kolla upp.
Tack för hjälpen, jag ska ordna den där packningen. Eller försöka! 🤔
Det är väl två problem då. Det ursprungliga att det inte kom vatten alls och det senare att det kommer vatten även på fel ställe. Kommer det alltså vatten när du vrider på nyckeln nu?
Jag har en liknande kran där klämringen till kopplingen på insidan glidit inåt på röret. Därmed gick fyrkanten som nyckeln greppar så djupt in i hålet att nyckeln inte nådde fram.
Jag har en liknande kran där klämringen till kopplingen på insidan glidit inåt på röret. Därmed gick fyrkanten som nyckeln greppar så djupt in i hålet att nyckeln inte nådde fram.
Ja precis först hade jag ett problem och nu har jag ett annat. Om du kollar videon ser du att första problemet är löst. 🤔A Avemo skrev:Det är väl två problem då. Det ursprungliga att det inte kom vatten alls och det senare att det kommer vatten även på fel ställe. Kommer det alltså vatten när du vrider på nyckeln nu?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här kan det gå vid minusgrader om kranen till utkastaren inte är åtdragen ordentligt och står och droppar, då fryser dräneringshålet utvändigt på kranen igen och röret fylls sakta med vatten som så småningom fryser och spränger röret. Proceduren har nog upprepats några gånger innan röret slutligen spricker.
Röret på bilden (22mm)är alltså det som går genom väggen. I det här fallet så satt utkastaren i en murad fristående källare så ingen vattenskada uppstod. Värre kan det bli om det är en reglad husväg som utsätts för sprutande vatten.
Det var heller inte så lätt att demontera utkastaren med tanke på midjan på röret.
Därför bör en utkastare alltid ha en avstängningskran på insidan väggen som är stängd den tid på året när det är minusgrader och utkastaren inte används.
Liknande trådar
-
Honda h55 snöslunga,främre övre fjädern för utkastaren har gått av.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Är denna vattenutkastare "frostsäker"
Vatten & Avlopp -
Takavvattning- höjd skarprörsutkastare ovan mark?
Tak & Vind -
Skarv tappvattenledning för vattenutkastare
Vatten & Avlopp -
Dränering, leda vatten mellan två kopplade stuprörutkastare
Grund & Markarbeten