761 läst · 20 svar
761 läst
20 svar
Utkastare omöjlig att demontera?? Permanent/felaktig installation?
Hej!
Den här utkastaren (heter det så?) har inte gett nått vatten ut oavsett hur mycket man skruvat med nyckel.
Så jag försöker ta isär den men det går inte?
Jag kommer inte längre än så här, förstår inte vad nästa steg är. Allt sitter fast?
Är detta verkligen rätt?? Läser massa trådar om hur folk bara smörjer lite så funkar allt igen. Men då har man nog inte min utkastare från helvetet.
Det kommer vatten ur röret upp till utkastaren så det är i utkastaren problemet finns.
Den här utkastaren (heter det så?) har inte gett nått vatten ut oavsett hur mycket man skruvat med nyckel.
Så jag försöker ta isär den men det går inte?
Jag kommer inte längre än så här, förstår inte vad nästa steg är. Allt sitter fast?
Är detta verkligen rätt?? Läser massa trådar om hur folk bara smörjer lite så funkar allt igen. Men då har man nog inte min utkastare från helvetet.
Det kommer vatten ur röret upp till utkastaren så det är i utkastaren problemet finns.
Du behöver ta bort den lekande muttern på insidan genom att såga försiktigt ett spår i klämningen utan att skada röret den sitter på. I spåret du sågar bänder du isär klämningen så den spricker med en lämplig skruvmejsel.
Tillägg: Den blå plastdelen kan du klara dig utan.
Tillägg: Den blå plastdelen kan du klara dig utan.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 716 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 716 inlägg
Du har en FMM Vattenutkastare 4290.Farstatjej90 skrev:
FMM Servicehandbok sidan 120 & 121.
http://www.e-magin.se/paper/2d6tr05h/paper/55#/paper/2d6tr05h/121
Är problemet nytt?
Har utkastaren fungerat bra förut?
Är målet att bara smörja upp utkastaren eller demontera den helt från väggen?
Dom delarna man normalt smörjer är alla gummidetaljer. Glöm inte krankäglan längst ut på spindeln.
Använd armaturfett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det fungerar nu, jag får ut vatten. Men det läcker precis mellan där den där fjädern slutar..L L A Axelsson skrev:
.
Den har fungerat tidigare men den fungerade inte i somras och sen har jag lämnat det tills jag fick för mig att fixa det nu.Krilleman skrev:Du har en FMM Vattenutkastare 4290.
FMM Servicehandbok sidan 120 & 121.
[länk]
Är problemet nytt?
Har utkastaren fungerat bra förut?
Är målet att bara smörja upp utkastaren eller demontera den helt från väggen?
Dom delarna man normalt smörjer är alla gummidetaljer. Glöm inte krankäglan längst ut på spindeln.
Använd armaturfett.
[bild]
[bild]
Denna används nog sällan. Det finns fler och denna sitter där man inte behöver den så ofta.
Jag förstod på andra svaret att man måste förstöra klämringen. Jag bara tryckte på allt jag kom åt och körde in sån där Glidex överallt och nu går det att stänga och öppna som det ska men det läcker tyvärr på utsidan ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under förutsättning att käglan håller tätt på insidan så skall det dränera där du markerat från röret som går genom väggen.
Då behöver du byta oring på själva kran, den del som sitter ledad på spindeln.Farstatjej90 skrev:
Tilläg: Oringen som jag tänker på är 12,42 invändig diameter och 1,78 i godskocklek/genomskärning.
I Rinkabykatalogen heter den 859 45 43
Hydroskand eller liknande kan nog sälja oringar. Förenklar om man har storleken på oringen eller krandelarna med sig där oringen skall sitta.
Redigerat:
Gängan för vredet sitter i den yttersta "cylindern med sexkant". Öppna kranen några varv med nyckeln. Därefter drar du åt sexkanten intill där det läcker. Efter att det är åtdraget kan du stänga kranen.
Det är viktigt som du skriver att när man monterar kranöverstycket så skall kranen öppnas helt först innan kranöverstycket dras fast.A Avemo skrev: