sir_erken skrev:
Kanske nytt med tryckta steg och vitmålade räcken?
Det är väl det troligaste scenariot...
 
andersmc skrev:
Hur har de byggt huset? Bar de upp allting för trappan?
Om du tittar på bilden så ligger ett hus precis nedanför som är byggt samma år. Förmodligen har det varit samma tomt som styckats av, därefter har de byggt vårt och därefter det nedanför gissar jag.
 
Lackfräs?
 
Bilder - 4866.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på trappan från stora plattformen nedåt.



Bilder - 4867.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på stora plattformen med en bänk för den trötte.
Hela denna plattform bör bytas, materialet är helt slut. Väldigt klent virke, har släppt från reglarna. Några enstaka är bytta.



Bilder - 4868.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resten av trappan upp från stora plattformen.



Bilder - 4869.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild där man ser de första stegen upp från plattformen.



Bilder - 4870.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista delen av trappan upp mot huset.



Bilder - 4871.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild av sista trappdelen. Möjligen inte så relevant...



Bilder - 4872.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppifrån krönet av trappan, taget nedåt för att få en bild av den stora plattformen.
 
Germanpilsner skrev:
Lackfräs?
Vet inte, men jag såg liksom något annat som meningen med livet. Att fräsa den trappan gissar jag skulle ta en månad på heltid. Sedan tar det förmodligen en till att byta ut alla skadade delar.
 
Off topic, men jag vill bara säga att jag tycker att det är väldigt fint och harmoniskt på något sätt med den här trappan upp till huset, inbäddad i växtlighet. Har man bara inte problem med att gå i trappor så är det ju perfekt att ha inbyggd motion i vardagen på det här sättet.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Off topic, men jag vill bara säga att jag tycker att det är väldigt fint och harmoniskt på något sätt med den här trappan upp till huset, inbäddad i växtlighet. Har man bara inte problem med att gå i trappor så är det ju perfekt att ha inbyggd motion i vardagen på det här sättet.
Visst är det mysigt, men jag hade varit konstant nervös. Det räcker med en rejält stukad fot så kommer man vare sig till eller från sitt hus. För att inte tala om allvarligare saker som kan inträffa.

Men, jag har också bott på tredje våningen utan hiss, och det är samma risk där.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Off topic, men jag vill bara säga att jag tycker att det är väldigt fint och harmoniskt på något sätt med den här trappan upp till huset, inbäddad i växtlighet. Har man bara inte problem med att gå i trappor så är det ju perfekt att ha inbyggd motion i vardagen på det här sättet.

Tack så mycket! Vi gillar faktiskt transporten upp och ned för trappan också, det trodde vi ALDRIG när vi köpte huset. Såklart finns det tillfällen när det inte är så roligt - när nya altanen skulle läggas och allt måste bäras upp, efter en storhandling, när man kommer hem från en treveckorsresa i januari och det ligger snö i samma nivå som buskarna på båda sidorna, klockan är mitt i natten, snöskyffeln är högst upp och barnen har shorts... Eller för den delen efter att jag hållt i ett tretimmars spinningpass och benen är helt slut...

Trots det ser vi faktiskt trappan som mer positiv än negativ. Är man trött så kan man ju vila ett par sekunder, sen går det bra igen...
 
Yrrol skrev:
En hemmabyggd bergbana kanske vore något. :)
[länk]
Det hade känts lite tråkigt, man vill ju ha vardagsmotionen. Möjligen kombinerat med en sådan här.
Då hade vi förmodligen även haft hela traktens barn på tomten iofs...
 
Hur brett är skaftet?
Om du får plats med både hiss och trappa kan du göra det. Ökar säkert värde på huset en hel del också.
 
haavard skrev:
Hur brett är skaftet?
Om du får plats med både hiss och trappa kan du göra det. Ökar säkert värde på huset en hel del också.
Jo, jag hade säkert fått plats med både och på skaftet, men riktigt så roligt tror jag inte att jag skall ha.
 
Jag hade bytt allt mot tryckt virke. Jag hade försökt lägga reglar på stolpskor eller liknande så att träet inte ligger på marken. Att gjuta en ny trappa kan du nog glömma. Bara att bygga formen är väl lika jobbigt som att byta träet.
 
stake skrev:
Jag hade bytt allt mot tryckt virke. Jag hade försökt lägga reglar på stolpskor eller liknande så att träet inte ligger på marken. Att gjuta en ny trappa kan du nog glömma. Bara att bygga formen är väl lika jobbigt som att byta träet.
Bra där - det är förmodligen den bästa kombinationen av utgifter och långsiktighet... Det jobbigaste även fortsättningsvis är halkproblemet vintertid. Funderar på att skaffa lite komposittrall och ha på ett par steg i vinter för att utvärdera om det är bättre ur ett halkperspektiv...
 
OT
Jag minns det glada 60-talet, när det låg värmerör under trottoarerna på Avenyen i Göteborg.
Speciellt vid Valand, som var dåtidens mötesplats för stadens ungdomar.
Trottoarerna ångade i decembermörkret :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.