Även DHL debiterar för tulldeklarationer...
 
B b_hasse skrev:
Något jag märkt är att om det uppgivna värdet är "för stort" så gör Postnord en tulldeklaration som de sedan debiterar mig 275:- för. Då är det mycket bättre att det skeppas med t.ex DHL från Kina mot en något högre kostnad, för jag har inte blivit blivit debiterad av DHL för någon tulldeklaration. Jag vet inte exakt var gränsen går för detta, men jag gissa på $30 - $50.
För att vara på den säkra sidan försöker jag alltid dela upp "fraktfria" saker på flera ordrar så att varje order är max $30.

Jag beställer till mitt enmans momsregistrerade företag, och jag vet inte om det är exakt samma problem om man beställer som privatperson. Privatpersoner har dessutom momsen att bekymra sig för om försändelsen "fastnar" i tullhanteringen.
tull är det på alla paket som har ett visst värde oavsett privat eller företag. Inte spelar det nån roll att det går till ett företag på det viset och ska man vara riktigt riktigt petnoga så ska din mans företag göra en tulldeklaration på allt denne importerar ÄVEN om inte staten tullar det.
 
Tullkostnaden är normalt en liten skitkostnad på ett par procent (fast kan även vara upp till 20%) och skall betalas för varor vars sammanlagda värde överstiger 1500kr. Moms skall alltid betalas och det är normalt den stora kostnaden vid import från länder utanför EU.
 
Tror det är expeditionsavgiften som är stötestenen. Det är i alla fall det jag retar mig på.
Köper jag en vara för 200:- tillkommer 50:- moms, inte mycket att diskutera. Slipper jag den är det bara tur.
Men utöver det tar fraktbolag som DHL, PostNord m.fl. ut en administrativ avgift för "tullhantering" (som innefattar i första hand bara debitering av moms, men även också tull om beloppet skulle vara så stort). Problemet är att denna avgift ofta är lika stor oavsett om avgiften (momsen) är 50:- eller moms+tull slutar på flera tusen. På billigare saker blir den alltså inte sällan den största avgiften av alla, högre än momsbeloppet.

Det är denna som i alla fall irriterar mig, när jag får betala 150:- i extra avgift där momsen bara är 50:-. Betala moms - visst. Men inte dubbla eller tredubbla momsbeloppet.....

Vid vilken beloppsgräns de börjar "tullhantera" och denna administrativa avgift börjar tas ut verkar helt slumpmässigt.
 
Redigerat:
Ja fast den avgiften får man ju räkna med om man importerar? Det är ju hela grejen egentligen.......All tullhantering kostar, så är det överallt och man kan ju inte gå runt och inbilla sig att man ska slippa tullen. Att man ska vara undantagen på nåt vis. Va den exakta beloppsgränsen är vet jag inte men det lär nog gå att ta reda på, förut har det varit runt 3-400kr. Att den finns beror ju egentligen på att det skulle bli ohållbart att förtulla varenda liten brevförsändelse. Dessutom får man ju komma ihåg att även om kineserna alltid skriver ner värdet så kan tullen sätta sitt eget ändå. Särskilt om dokumentation saknas.
 
Bråkade med FedEx och deras avgift för tull och moms förra året.
Handlade böcker från USA för 500kr (fri frakt) som levererades med FedEx. Fick en faktura för tull och momsdeklaration på 600 kr av dom.
Fel 1 var att avsändaren skrivit värdet till 100 dollar (ordinarie pris) och FedEx räknade 25% moms på det.
Fel 2 var att avsändaren inte skrivit att fraktpriset var 0kr. Så då uppskattade dom det till 400kr och jag skulle betala moms på det.
Sen kom deras avgifter på det.
Dom ändrade momsen efter 3 påringningar, men moms på frakten vägrade dom ändra.
Och blir avgiften för tull och moms över 100kr så kommer deras avgifter på det.
I slutändan blev böckerna dyrare än om jag handlat genom en bokhandel till ordinarie pris.
 
Hur verkar det när man handlar tex alkohol via Tyskland och man själv står som avsändare då? Enklare eller svårare med reklamation?
 
Marcus_L Marcus_L skrev:
Du har tur att du i alla fall kan spåra paketet när det ankommit till Sverige.

Jag har beställt flera prylar från t.ex. Amazon som har skickats från Kina. Dessa har skickats som REK brev som är spårbara hela vägen från Kina tills att de ankommer till Sverige. Där omklassificerar PostNord försändelsen till ett vanligt paket som inte är spårbart och meddelar Kinesiska posten att det har levererats till mottagaren. Om PostNord sedan slarvar bort paketet på vägen genom Sverige så kan du inte äns säga till avsändaren att paketet inte har kommit fram, för PostNord har ju meddelat Kinesiska posten att det har levererats till mottagaren.. Om du då hävdar att paketet har kommit bort så klassas du som bedragare.. skicka med DHL, Fedex eller liknande om det går..
Mitt företag har också varit med om detta och det går inte att skicka via DHL eller DPD för de har avtal med PostNord som gör att de överlämnar försändelserna vid svenska gränsen där PostNord tar över transporten till den svenska mottagaren. I mitt fall handlade det om vin från EU-land och jag är vinimportör med partihandelstillstånd utfärdat av den svenska skattemyndigheten. (Alla erforderliga ledsagardokument fanns med). PostNord skickar tillbaka paketet till avsändaren och anger FÖRBJUDEN VARA! De hänvisar till Tullverket som säger att det stämmer inte. Vi befattar oss inte med paket från EU eftersom Sverige har ett frihandelsavtal med EU. Skattemyndigheten säger att detta känner vi till och har påtalat detta för PostNord 5011 gånger utan resultat. PostNord ingår i en statlig koncern med privata aktiebolag där Regeringskansliet är Koncernmoder. Måns Carlson på Regeringskansliet, som ansvarar för statligt ägda aktiebolag, säger att de inte har någon operativ funktion och inte kan göra något, men att de är intresserade av att höra hur det hela fortskrider. De hänvisar till PostNord och menar att de måste ge oss namn och telefonnummer till någon chefsperson på rätt avdelning. PostNord har endast en kundtjänst som vänligt meddelar att de skall föra ärendet vidare till rätt avdelning, men vägrar att lämna ut namn och telefonnummer genom att påstå att avdelningen inte har något telefonnummer och att vi måste vänta tills de hör av sig. Därmed är cirkeln sluten. Post & Telestyrelsen, som övervakar PostNord hänvisar till Kundombudsmannen på PostNord. Till slut får vi kontakt med någon annan på PostNord som säger att de har ett avtal med Världspostföreningen, som även kallas Världspostunionen, UPU, som är en sammanslutning med 197 medlemsländer[1], vars huvudsakliga syfte är att tillgodose att det finns en fungerande internationell postutväxling. Stater som är medlemmar i FN erhåller automatiskt medlemskap efter ansökan.

Sammanfattning av denna soppa:

Det privata företaget PostNord, som delägs av Svenska staten, som delegerat till PTS, som givit PostNord det officiella uppdraget att sköta Sveriges postdistribution, hänvisar till UPU’s regler för distribution av alkoholhaltiga drycker, vilka medger ett undantag för varje medlemsstat, vilken efter ansökan om medlemskap blir automatiskt godkänd om de är med i FN (endast enskilda länder får vara medlemmar i UPU).

Men hur kan PostNord, som är privat och inte statligt (och därför inte kan och får ha något avtal med UPU), hänvisa till att de måste följa UPU’s regler när samtidigt inga svenska myndigheter (konkurrensverket, JO, Näringsdepartementet, PTS, Konsumentombudsmannen och Tullverket, kan ingripa mot PostNord därför att det är ett statsägt privat bolag? Skattemyndigheten (Erik Astemark på Lokala Skattekontoret i Ludvika, som utfärdar partihandelstillstånd för handel med alkoholhaltiga drycker) har skriftligt meddelat oss att de vänt sig till PostNord betr. många liknande förfrågningar och påtalat att de gör fel och måste låta paketen gå igenom. Men Ingenting hjälper.

Detta är ett flagrant brott mot EU-direktivet om fri rörlighet för varor och tjänster inom EU. Vi har därför även vänt oss till EU-kommissionen i Bryssel som givit ärendet ett nummer och sedan meddelat att de inte kommer att ta upp ärendet med svenska regeringen.

Vilken skicklig konstruktion med ett privatägt statligt aktiebolag som godtyckligt likt en amöba kan uppträda både som privat aktiebolag och statligt företag och göra hur de vill.
 
  • Ledsen
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
Hansuno Hansuno skrev:
Mitt företag har också varit med om detta och det går inte att skicka via DHL eller DPD för de har avtal med PostNord som gör att de överlämnar försändelserna vid svenska gränsen.
Postnod & DPD är bara att undvika som företagare - funkar inte! Du skall skicka med DHL Express eller UPS på ditt eget kundnummer, då funkar det hela vägen. Små DHL freight försändelser hamnar hos Postnord så det är big nono, använd inte. FedEx och TNT är helkassa i Sverige, paket från EU länder fastnar i förtullning ibland flera veckor trots att de inte skall gå igenom någon förtullning alls, IDIOT VARNING på dem alltså.
 
  • Gilla
Hansuno och 1 till
  • Laddar…
Får försändelser från både FedEx och TNT och det har aldrig varit nå större problem varken fraktmässigt eller tullmässigt. Paket från england som skickas med fedEx tullas fort och smidigt och tullfaktura kommer jättefort.
Har aldrig varit med om att gods som går inom eu fastnar i nån tull i onödan. Erfarenheterna verkar skilja rejält alltså......
Är bara rätt uppgifter med så fungerar det även med posten. Där är uppgifterna jättenoga, annars slussas det in som privatpaket och hanteras därefter.
 
S Stefan1972 skrev:
Får försändelser från både FedEx och TNT och det har aldrig varit nå större problem varken fraktmässigt eller tullmässigt. Paket från england som skickas med fedEx tullas fort och smidigt och tullfaktura kommer jättefort.
Har aldrig varit med om att gods som går inom eu fastnar i nån tull i onödan. Erfarenheterna verkar skilja rejält alltså......
Är bara rätt uppgifter med så fungerar det även med posten. Där är uppgifterna jättenoga, annars slussas det in som privatpaket och hanteras därefter.
Tror Du ja! Detta är mycket djupare än Du överhuvudtaget kan föreställa Dig. Det handlar om vårt kära alkoholmonopol, där regeringen kämpar för att få behålla de stora skatteintäkter som försäljningen av alkoholhaltiga drycker ger. Med denna fiffiga konstruktion så försöker man på alla sätt strypa inleveranser av vin som går utanför Systembolaget. Nätförsäljningen där vinet transporteras direkt till köparens dörr utan inblandning av Systembolaget är ett gigantiskt hot mot alkoholmonopolet.

Att skicka med Fedex och TNT innebär att avsändaren skall ha ett avtal med dem och då fungerar det utmärkt till mycket höga priser. Det beror naturligtvis på volymerna man sluter avtal om. Men där har Du problemet i ett nötskal. Är det små volymer till Sverige, även om avsändaren är en stor producent så blir priset alltför högt för att det skall vara försvarbart i jämförelse med det normala postpaketpriset utan avtal.

Normala postförsändelser med DHL och DPD innehållande alkoholhaltiga drycker, fungerar inte, därför att godset då enligt avtal överlämnas till PostNord vid svenska gränsen och de skickar tillbaka godset till avsändaren, även om denne har alla papper iordning och har partihandelstillstånd för alkoholhaltiga drycker!

Teoretiskt går det inte att anklaga regeringen för detta eftersom PostNord är ett privat aktiebolag och då kan inte regeringen ingripa. Då blir det ministerstyre och det strider mot lagen. Men hur kommer det sig då att PostNord gör som de gör? Det vet bara VD för PostNord och regeringen!
 
Hansuno Hansuno skrev:
Tror Du ja! Detta är mycket djupare än Du överhuvudtaget kan föreställa Dig. Det handlar om vårt kära alkoholmonopol, där regeringen kämpar för att få behålla de stora skatteintäkter som försäljningen av alkoholhaltiga drycker ger. Med denna fiffiga konstruktion så försöker man på alla sätt strypa inleveranser av vin som går utanför Systembolaget. Nätförsäljningen där vinet transporteras direkt till köparens dörr utan inblandning av Systembolaget är ett gigantiskt hot mot alkoholmonopolet.

Att skicka med Fedex och TNT innebär att avsändaren skall ha ett avtal med dem och då fungerar det utmärkt till mycket höga priser. Det beror naturligtvis på volymerna man sluter avtal om. Men där har Du problemet i ett nötskal. Är det små volymer till Sverige, även om avsändaren är en stor producent så blir priset alltför högt för att det skall vara försvarbart i jämförelse med det normala postpaketpriset utan avtal.

Normala postförsändelser med DHL och DPD innehållande alkoholhaltiga drycker, fungerar inte, därför att godset då enligt avtal överlämnas till PostNord vid svenska gränsen och de skickar tillbaka godset till avsändaren, även om denne har alla papper iordning och har partihandelstillstånd för alkoholhaltiga drycker!

Teoretiskt går det inte att anklaga regeringen för detta eftersom PostNord är ett privat aktiebolag och då kan inte regeringen ingripa. Då blir det ministerstyre och det strider mot lagen. Men hur kommer det sig då att PostNord gör som de gör? Det vet bara VD för PostNord och regeringen!
jo absolut men varför dina alkoholförsändelser inte fungerar kan jag inte svara på. Jag föreslår att du ber avsändaren skicka med någon du vet det fungerar med eller så ordna transportör själv som hämtar hos avsändaren. Det måste vara mycket enklare.
 
Om det vore så enkelt att det bara handlar om att få fram paketet. Men tror Du att det sedan går att sälja vinet till slutkund när transportpriset rusat iväg jämfört med det pris som fanns i kalkylen? Om Du hade beställt ett vin för 150 kr flaskan, är Du då beredda att betala 250 kr när Du skall hämta ut det på Systembolaget?
 
Hansuno Hansuno skrev:
Om det vore så enkelt att det bara handlar om att få fram paketet. Men tror Du att det sedan går att sälja vinet till slutkund när transportpriset rusat iväg jämfört med det pris som fanns i kalkylen? Om Du hade beställt ett vin för 150 kr flaskan, är Du då beredda att betala 250 kr när Du skall hämta ut det på Systembolaget?
nä men den biten lider alla av just nu.......blir det för dyrt så kan du helt enkelt inte ta hem och sälja vin som du gör. Min bildelsleverantör har skickat ny prislista sex ggr i år bara.........
 
S Stefan1972 skrev:
nä men den biten lider alla av just nu.......blir det för dyrt så kan du helt enkelt inte ta hem och sälja vin som du gör. Min bildelsleverantör har skickat ny prislista sex ggr i år bara.........
Om man inte läser en tråd ordentligt så blir det Go dag - yxskaft. Du har totalt missuppfattat alltihop. Detta är mycket mer avancerat än Du har förstått och ligger på ett mycket högre och djupare plan.

Det handlar om hur den officiella statliga postdistributionen via statliga Post & Telestyrelsen lämnas över till ett privatägt AB, som har egna spelregler och samtidigt vägrar distribuera vissa varor med hänvisning till sitt påstådda medlemskap i internationella postunionen, som de inte är och får vara medlemmar i.

Därför säger regeringen och JO att de inte kan ingripa. Regeringen kan inte ingripa för då blir det ministerstyre, vilket är lagstridigt.Att JO inte kan ingripa är begripligt eftersom de bara befattar sig med myndigheter. PostNord AB är privat AB och ingen myndighet. Regeringen har mycket starka intressen i att inte röra i detta med anledning av alkoholmonopolet med alla skatteintäkter, vilka minskar kraftigt om inte mottagaren av försändelsen betalar alkoholskatt och moms.

Du kanske känner till att det officiella postväsendet i ett land har en annan taxa för sina försändelser och är skyldiga att distribuera postförsändelser utan avtal med avsändaren eller mottagaren. Medan de speditörer Du räknar upp genomför distributionen utan inblandning av PostNord om Du har avtal med dem. DHL har således ett avtal med PostNord och andra avtal som speditör med avsändare och mottagare till helt andra taxor baserade på volym.

Du är inte tillräckligt insatt i detta ämnesområde för att föra denna diskussion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.