85 006 läst · 394 svar
85k läst
394 svar
Utebliven inbärning
Nu när bristen på chafförer är som störst världen över faktiskt så kommer ju lönen up till ytan hur dåligt det faktiskt är och om den inte vänder up blir det svårt att få tillbaka chafförer företag i England erbjuder föredetta anställda up mot 70 % i lön
i Sverige har det vart dålig ersättning en längre tid speciellt till förare a b fordon i så pass att det är så svårt att hitta chafförer att man inte frågar efter körkort vid anställning
i Sverige har det vart dålig ersättning en längre tid speciellt till förare a b fordon i så pass att det är så svårt att hitta chafförer att man inte frågar efter körkort vid anställning
Ja! Orka....S SoCe skrev:Hej hej!
För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej.
Vid leveransen mötte vi upp vid lastbilen och berättade att soffan skulle upp en trappa, varpå budet svarade "mm, vi får väl se". Väl inne i hallen slängde han bara en blick på trappan och sa "Det där går inte". De gjorde inget försök att få upp soffan, och de tog aldrig några mått.
När de hade gått bar vi upp soffan själva på mindre än två minuter. Det var med god marginal.
Nu vill Mio att vi ska betala fullt pris för inbärning till anvisad plats, då de menar att de har rätt att inte bära in om den som levererar anser att det är för trångt, även om det finns gott om marginal.
Jag tänker att detta villkor innebär att köparen köper en chansning. "Betala 700 kronor för att kanske få varan levererad till anvisad plats. Vi får se vad vi tycker när vi är på plats"
Rent juridiskt, kan de villkora såhär?
Så kan det vara, men det är inte alls omöjligt att tjänsten Mio upphandlat av transportören skiljer sig från den avtalade mellan Mio och slutkunden. Arbetsbeskrivningen kan skilja rejält ibland, och det är ju inte slutkunden som är transportörens kund.Hep skrev:
De flesta hemleveranser som de stora transportföretagen säljer, köper de i sin tur av anslutna åkerier. Väldigt många av de åkerierna är fåmansföretag. För budbilar och lätta lastbilar är det oftast anställda som kör, men för de lite större bilarna är det faktiskt rätt vanligt att den som kör åtminstone är delägare till åkeriet. Så det är faktiskt inte alls omöjligt att den som sket i att bära upp soffan ändå får betalt för tjänsten.
Vill inte ursäkta något, speciellt inte när man inte vet allt, men saker och ting är inte alltid så glasklart när det är flera parter inblandade.
Tycker du tänker helt rätt. De misslyckades med att leverera tjänsten du beställt och då vill man så klart inte heller betala för den. Eftersom du inte redan betalt har du ju dessutom trumf på hand. Bara att dra av kostnaden för inbärningen.S SoCe skrev:
Du lär knappast hitta någon specifik rättspraxis kring detta då det handlar om så små belopp Men om man har otur kan det så klart gå som med Elda-butiken i Haninge.
För att göra det hela 100% vattentätt bör du bära ner soffan igen (var ju bara några minuters arbete)
Därefter får du någon att filma när ni bär upp soffan.
Med den enkla filmen kan du visa och informera säljaren att det fanns goda marginaler och att ni kommer vägra betala för inbärningen till aviserad plats.
Med den enkla filmen kan du visa och informera säljaren att det fanns goda marginaler och att ni kommer vägra betala för inbärningen till aviserad plats.
Här i staden brukar de hjälpa till att bära in tunga varor även om det bara är beställt till tomtgräns. Oftast bara en kille då så man får hjälpa till själv. När jag beställt vitvaror till tomtgräns i lägenhet utan hiss har de lyft upp till tredje våningen och tagit med gamla till tippen trots att jag påpekat att jag inte betalt för tjänsterna...M maria01 skrev:
När jag bodde närmare Stockholm så fick man vara glad om de lämnade kollit hos grannen och förfalskade signaturen.
Nja, dels är jag inte intresserad av att köpa svarta tjänster, men framförallt känns det väldigt riskabelt att en leverantör som ska bara bära in en stor möbel i mitt hus är helt oförsäkrad. Det låter rätt ogenomtänkt.M maria01 skrev:
Vi råkar faktiskt ha en övervakningskamera som fångade hela förloppet, så film finns redan.mathiash77 skrev:För att göra det hela 100% vattentätt bör du bära ner soffan igen (var ju bara några minuters arbete)
Var tvungen att Googla. Vilken j*vla soppa.C cpalm skrev:Tycker du tänker helt rätt. De misslyckades med att leverera tjänsten du beställt och då vill man så klart inte heller betala för den. Eftersom du inte redan betalt har du ju dessutom trumf på hand. Bara att dra av kostnaden för inbärningen.
Du lär knappast hitta någon specifik rättspraxis kring detta då det handlar om så små belopp Men om man har otur kan det så klart gå som med Elda-butiken i Haninge.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 915 inlägg
Trist att branschen blivit sådan. Jag arbetade några år i min ungdom med möbelleveranser åt ett större möbelvaruhus och var då bara med om ett tillfälle där vi inte kunde leverera möbeln till kundens önskade plats.
Vi gjorde tre besök med olika personal från varuhuset då ingen trodde på mig och min kollega när vi berättade att det var stört omöjligt att knixa upp den soffan förbi tredje våningen i sjuvåningshuset. (Trapphuset hade lägre takhöjd på tredje våningen)
Servicen var då det viktigaste och man gjorde vad man kunde för kunden. Soffan stod dock kvar på vårt lagergolv när jag slutade och jag misstänker att om inte kunden flyttat från sin takvåning så står soffan fortfarande kvar i butikslagret.
Mitt råd till ts är att betala möbeln men hålla inne med betalningen för leveransen tills dess att leveransen är utförd. Om inte mellanskillnaden på priset av inbärning och leverans framgår av ditt avtal så har ju inte säljaren uppfyllt sitt åtagande och bör i mina ögon ej ha betalt över huvud taget för den tjänsten.
Har du beställt inbärning så ska den bäras in innan du betalar...
Vi gjorde tre besök med olika personal från varuhuset då ingen trodde på mig och min kollega när vi berättade att det var stört omöjligt att knixa upp den soffan förbi tredje våningen i sjuvåningshuset. (Trapphuset hade lägre takhöjd på tredje våningen)
Servicen var då det viktigaste och man gjorde vad man kunde för kunden. Soffan stod dock kvar på vårt lagergolv när jag slutade och jag misstänker att om inte kunden flyttat från sin takvåning så står soffan fortfarande kvar i butikslagret.
Mitt råd till ts är att betala möbeln men hålla inne med betalningen för leveransen tills dess att leveransen är utförd. Om inte mellanskillnaden på priset av inbärning och leverans framgår av ditt avtal så har ju inte säljaren uppfyllt sitt åtagande och bör i mina ögon ej ha betalt över huvud taget för den tjänsten.
Har du beställt inbärning så ska den bäras in innan du betalar...
pelle plåttak skrev:
Ta skrev:" För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej."
Du läste nog fel?vilket du knappast kan börja kritisera på ?