T TechChad skrev:
Ny verkar det som att jag får lära mig något nytt, hur kalibrerar man en talmeter?
Man kollar skalan gentemot en meter och justerar det lilla blecket ute i änden.

Är det för stor avvikelse på mätlängden på den så kasseras den.

Edit: tumstockar får ha betydligt större mätonoggrannhet än en talmeter (pga alla leder i dem) och räknas därför inte som ett tillförlitligt mätverktyg.
(Är dock fullt tillräckligt att mäta med så länge du använder samma mätverktyg att mäta önskat mått och kapmått med)
 
Violina Violina skrev:
Inte godkänt som mätverktyg tyvärr.. köp/låna ett riktigt måttband (hultafors/talmeter) som är nytt/kalibrerat så du har riktigt belägg för att mätningen är korrekt..
Oj okej! Det måste jag kika efter då! Tack för infon, kul med superkunniga kvinnor i forumet! :)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
A Alexandrah skrev:
Oj okej! Det måste jag kika efter då! Tack för infon, kul med superkunniga kvinnor i forumet! :)
La till en förtydligande Edit också :)

Edit: råkade visst svara dig när jag trodde det var personen jag förtydligade för som svarade.. Men läs gärna det inlägget också :rofl:
 
Violina Violina skrev:
Edit: tumstockar får ha betydligt större mätonoggrannhet än en talmeter (pga alla leder i dem) och räknas därför inte som ett tillförlitligt mätverktyg.
I det här fallet måste det ju skilja minst ett par-tre dm på golvlängden. Så mycket mäter inte en tumstock fel på 5 meter.
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I det här fallet måste det ju skilja minst ett par-tre dm på golvlängden. Så mycket mäter inte en tumstock fel på 5 meter.
Nej, absolut inte, men när man ska börja bråka med företag och påpeka mätfel så är det att föredra att använda ett mätdon de inte kan ifrågasätta.. Inte sant?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tror inte firman bryr sig om det är en tumstock eller talmeter kalibrerad efter en iso standard.
Vad ska dom göra? Ignorera problemet för att kunden inte har kalibrerade mätdon?
 
L Lutte skrev:
Tror inte firman bryr sig om det är en tumstock eller talmeter kalibrerad efter en iso standard.
Vad ska dom göra? Ignorera problemet för att kunden inte har kalibrerade mätdon?
Nej.. Men det är betydligt lättare att mäta fel med tumstock än vad det är med måttband..

Hur många gånger per dag använder du någon form av mätdon? Eftersom du är expert, menar jag.
 
richardtenggren
Det känns rimligast att man pratat förbi varandra gällande BOA och BYA, det låter även rimligt med tanke på siffrorna.
Värre är det ju om ritningen är korrekt men man frångått denna.

Att det skulle vara problem med mätning av tumstock i det här fallet känns löjligt, enligt Hultafors så får det som mest diffa ±1,4 mm på en 2-meters.
(Bygg har väl ganska grova toleranser generellt, men inom mekanik kör vi iso-2768, vilket på medium tillåter ±1,2 mm på 2000 mm.)
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det känns rimligast att man pratat förbi varandra gällande BOA och BYA, det låter även rimligt med tanke på siffrorna.
Värre är det ju om ritningen är korrekt men man frångått denna.

Att det skulle vara problem med mätning av tumstock i det här fallet känns löjligt, enligt Hultafors så får det som mest diffa ±1,4 mm på en 2-meters.
(Bygg har väl ganska grova toleranser generellt, men inom mekanik kör vi iso-2768, vilket på medium tillåter ±1,2 mm på 2000 mm.)
Jo.. hultafors gör ju ganska bra tumstockat.. Men det finns inga garantier att just den tumstock ts använt är varken en hultafors, av bra kvalitet, eller i gott skick (vi vet inte).
Eller (konstigare saker har hänt) tänk om ts tumstock är en 240 cm men använts (alltså adderats) som om den vore 200? Där blir det fort väldigt fel.. (nu tror jag inte detta är fallet eftersom jag då tror att avvikelsen i yta borde blivit större)
 
Violina Violina skrev:
Nej.. Men det är betydligt lättare att mäta fel med tumstock än vad det är med måttband..

Hur många gånger per dag använder du någon form av mätdon? Eftersom du är expert, menar jag.
Klart man kan mäta fel, inget är omöjligt för en händig person.

Är ingen expert. mäter inte dagligen Blir så när man inte jobbar med stål och mekanik nå mer. Men förr så mättes det mest hela tiden, beroende på vad man höll på med.

men med handen på hjärtat hur många gånger har du kalibrerat din måttstock eller talmeter och den har varit utanför toleransens? Har inte hänt mig mer än någon enstaka gång på 15år.

Så kalibrerat eller inte, mät man tokigt så mät man tokigt oavsett kalibrerat eller inte.
 
L Lutte skrev:
Klart man kan mäta fel, inget är omöjligt för en händig person.

Är ingen expert. mäter inte dagligen Blir så när man inte jobbar med stål och mekanik nå mer. Men förr så mättes det mest hela tiden, beroende på vad man höll på med.

men med handen på hjärtat hur många gånger har du kalibrerat din måttstock eller talmeter och den har varit utanför toleransens? Har inte hänt mig mer än någon enstaka gång på 15år.

Så kalibrerat eller inte, mät man tokigt så mät man tokigt oavsett kalibrerat eller inte.
En tumstock är en typisk sån grej, har själv sett en "gammal räv" stå och svära och klia sig i huvudet för att det han mätte var 20 cm för långt.. problemet var att han inte hade fällt ut första leden i tumstocken.. stod och fnissade en ganska bra stund åt honom där han spottade och fräste och kontrollerade ritningen :crysmile:

Jag kalibrerar mina mätverktyg en gång per halvår (om det inte händer en olycka med dem så jag behöver göra om det) genom att mäta något av ett känt mått. Om vi nu inte talar om mikrometrarna, de kalibreras inför varje användning.

Nu håller jag principiellt med om att det i detta fall inte spelar någon större roll att ts använt en tumstock (felet är för stort) men för att inte de som har gjort fel ska kunna hävda att det beror på mätdonet/metoden så bör hon absolut använda godkänt mätdon för att få bättre grund för sina krav/argument.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Ett tips, som kan kännas dumt. Lyft inte frågan alls med kommunen eller kvalitetsansvarig. Säg att du och entreprenörer kommer övernes om ett prisavdrag och ni är övrens.
Men du avviker från vad du har fått bygglov att göra. Så alla ha dlingar måste göras om och det måste tas nya beslut om du får bygga enligt nya handlingarna. Tar du inte upp det med kommun så kommer dom troligen inte märka något av det och allt är frid och fröjd.

Alternativt så ska entreprenören också fixa detta.
Jag tror tyvärr att det är ett mindre bra råd då det kan uppstå problem senare p g a det.

Om hon kommer överens med entreprenören om ekonomisk kompensation bör absolut justering av alla handlingar inkl alla kostnader (även kommunens och kvalitetsansvarigs kostnader) också ingå i kompensationen.

Risken är ju att detta upptäcks senare och då får hon rätt stora problem. Kommunen är ju inte ute och kontrollerar byggnader utan någon anmälan men om hon söker nytt bygglov för något annat kan kontroll ske och då upptäcks det. Samma sak om huset ska säljas - det är definitivt en nackdel om huset inte är byggt enligt bygglov. I värsta fall kan det upptäckas efter försäljningen och köparen kräver kompensation vilket kan bli rätt mycket pengar.

Det är aldrig bra som husägare att ha ett hus som inte stämmer överens med bygglovet. Så om hon får ekonomisk kompensation så bör absolut alla kostnader för att allt kring bygglovet ska vara korrekt också ingå.

Tråkig sits men om ritningarna säger just 43,5 och utbyggnaden är 38 kvm ha entreprenören inte byggt enligt avtal. Om entreprenören inte är villig att erkänna sitt fel och ta ansvar skulle jag investera ett par timmar med en jurist. Det borde vara ett rätt enkelt ärende för en jurist.

Lycka till!

/Krille
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
K Krille4 skrev:
Jag tror tyvärr att det är ett mindre bra råd då det kan uppstå problem senare p g a det.

Om hon kommer överens med entreprenören om ekonomisk kompensation bör absolut justering av alla handlingar inkl alla kostnader (även kommunens och kvalitetsansvarigs kostnader) också ingå i kompensationen.

Risken är ju att detta upptäcks senare och då får hon rätt stora problem. Kommunen är ju inte ute och kontrollerar byggnader utan någon anmälan men om hon söker nytt bygglov för något annat kan kontroll ske och då upptäcks det. Samma sak om huset ska säljas - det är definitivt en nackdel om huset inte är byggt enligt bygglov. I värsta fall kan det upptäckas efter försäljningen och köparen kräver kompensation vilket kan bli rätt mycket pengar.

Det är aldrig bra som husägare att ha ett hus som inte stämmer överens med bygglovet. Så om hon får ekonomisk kompensation så bör absolut alla kostnader för att allt kring bygglovet ska vara korrekt också ingå.

Tråkig sits men om ritningarna säger just 43,5 och utbyggnaden är 38 kvm ha entreprenören inte byggt enligt avtal. Om entreprenören inte är villig att erkänna sitt fel och ta ansvar skulle jag investera ett par timmar med en jurist. Det borde vara ett rätt enkelt ärende för en jurist.

Lycka till!

/Krille
Håller med dig till fullo.
Dumt att ha ett hus utan bygglov som det ska.

Sen är jag rädd att även om det är en riktigt seriös hantverkare så kommer dom troligen ändå inte bygga om allt (jag tänker att utbyggnaden är 3st nya ytterväggar). Utan det kommer bli mer kostsamt för dom än att ge TS kompensation, och den ska ju motsvara vad det skulle kosta att fixa det som felet.

Vad gäller att ta det juridiskt så är det säkert enkelt fall. Men det kommer ändå ta alldeles för långtid och energi för att man ska välja den vägen. Det är absolut sista utvägen skulle jag säga..
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A Alexandrah skrev:
Hej!

Jag håller på att bygga ut mitt hus och har tagit in flera offerter. Bett om en utbyggnad på 45 kvm, vilket står i offert, bygglov och den information jag gett till mäklare och bank. Överenskommelse är att jag ska lägga golv, måla, lista osv själv.
Nu när jag skulle ta mått för att beställa golv, är det endast 38 kvm (då är inte gipset satt på väggarna)

Min fråga är, är detta något man får räkna med, att ytan blir mindre?
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.