4 795 läst · 43 svar
5k läst
43 svar
Utbyggnad som inte stämmer i kvm
Sida 1 av 3
Hej!
Jag håller på att bygga ut mitt hus och har tagit in flera offerter. Bett om en utbyggnad på 45 kvm, vilket står i offert, bygglov och den information jag gett till mäklare och bank. Överenskommelse är att jag ska lägga golv, måla, lista osv själv.
Nu när jag skulle ta mått för att beställa golv, är det endast 38 kvm (då är inte gipset satt på väggarna)
Min fråga är, är detta något man får räkna med, att ytan blir mindre?
Jag håller på att bygga ut mitt hus och har tagit in flera offerter. Bett om en utbyggnad på 45 kvm, vilket står i offert, bygglov och den information jag gett till mäklare och bank. Överenskommelse är att jag ska lägga golv, måla, lista osv själv.
Nu när jag skulle ta mått för att beställa golv, är det endast 38 kvm (då är inte gipset satt på väggarna)
Min fråga är, är detta något man får räkna med, att ytan blir mindre?
Har bett om en offert och en utbyggnad på 45 kvm, och har tänkt att det ska vara det ska vara BOA. Inget annat har diskuterats.
Skulle någon säga att man "bygger ut" 45m2 så skulle jag anta att det är byggnadsarean på marken. Det är ju det som tex kommuner går på i byggloven, detaljplaner.
Ja detP petererlandsson1194 skrev:
P petererlandsson1194 skrev:
Då kanske jag tänka att allt gått rätt till iallafall då? Enligt ritningarna skulle det invändiga måttet bli 43.5 kvm och yttermåttet 48,7. Företaget jag anlitat har också gjort ritningarna.
1 16386 skrev:
7 kvadrat meter mindre. Utbyggnaden kommer bli uppdelat i 2 sovrum och en hall. Planen kvar en liten klädkammare också, men ena sovrummet skulle bli så litet så valde att ta bort det nu i efterhand för att få ett större sovrum.1 16386 skrev:
Oj men ja, alltså i ritningarna står det 43A Alexandrah skrev:
Oj, ja men precis i ritningen står det 43.5, alltså 5 kvm större än vad det nu är. I offerten är allt räknat på 45 kvm. Bygglovet också på 45 kvmA Alexandrah skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 841 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 841 inlägg
Bygglovet räknar med största sannolikhet på byggarea och inte boarea.A Alexandrah skrev:
Kan du beskriva mer ut det ser ut idag? Finns innerväggarna där idag och på ritningen?
Hur mycket åtaganden är lagda på byggfirman och vad finns kvar att bygga (du säger bla att det saknas gips)?
Bygget börjar bli närma sig slutet. Inga innerväggar är satta än, men golvet isolerat och spånskivor på. Taket isolerat och innertak satt. Väggarna är isolerade och gipsväggarna ska sättas dit nu veckan som kommer, samt fönster.
Men då borde jag kunna tänka att allt gått rätt till iallafall? Jag har ingen erfarenhet av detta sen tidigare, bor ensam i hus och företaget har jag anlitat från början till slut egentligen.
Men då borde jag kunna tänka att allt gått rätt till iallafall? Jag har ingen erfarenhet av detta sen tidigare, bor ensam i hus och företaget har jag anlitat från början till slut egentligen.
Det är svårt att svara utan att veta hur du har mätt. Boarea inkluderar innerväggar, så du kan inte mäta rummen och lägga ihop dem och komma fram till 43. Men det låter som tillbyggnaden kan ha blivit mindre än den skulle. Har du mätt insida yttervägg till insida yttervägg etc. och fått fram 38 kvadratmeter? I så fall bör du prata med entreprenören.
Nä, står det på ritning att det ska vara 43,5 kvm invändigt så ska det ju inte bli 38..
Stämmer de utvändiga måtten med ritning/bygglov?
Jag hade krävt prisavsdrag, MINST 10 % (utbyggnaden är ju MER än 10% för liten) och hoppas att det inte blir problem med att få den godkänd (eftersom den avviker mycket från bygglovet)
Stämmer de utvändiga måtten med ritning/bygglov?
Jag hade krävt prisavsdrag, MINST 10 % (utbyggnaden är ju MER än 10% för liten) och hoppas att det inte blir problem med att få den godkänd (eftersom den avviker mycket från bygglovet)
Ja men precis, har inga innerväggar uppsatta ännu förutom ytterväggar så det är så jag har mätt. Så det är ett enda stort rum just nu, som blir 38 kvm.1 16386 skrev:Det är svårt att svara utan att veta hur du har mätt. Boarea inkluderar innerväggar, så du kan inte mäta rummen och lägga ihop dem och komma fram till 43. Men det låter som tillbyggnaden kan ha blivit mindre än den skulle. Har du mätt insida yttervägg till insida yttervägg etc. och fått fram 38 kvadratmeter? I så fall bör du prata med entreprenören.