5 940 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Utbyggnad med källare,Gräva själv?
Sida 1 av 2
Vi ska bygga ut huset med ca 35kvm byggyta.
En stor kostnad kommer vara grävningen(plus eventuell språngning av berg), men det är så att jag kanske kan få låna en minigrävare av grannen om jag vill.
Så jag funderar på om jag själv skulle gräva ut det mesta för att spara in på grävkostnaden (och för att det var jävligt kul att gräva med den 🤓.
Ser ni någon anledning till varför man inte skulle göra ?
En stor kostnad kommer vara grävningen(plus eventuell språngning av berg), men det är så att jag kanske kan få låna en minigrävare av grannen om jag vill.
Så jag funderar på om jag själv skulle gräva ut det mesta för att spara in på grävkostnaden (och för att det var jävligt kul att gräva med den 🤓.
Ser ni någon anledning till varför man inte skulle göra ?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Hur liten är grävaren och hur mycket tid har du? En större grävare blir klar på nolltid medan med en liten så får man ägna dagar/veckor av att flytta massorna..
Det är inte den absolut minsta modellen, men även om jag skulle anlita en firma som gräver ut så kommer man inte in med så mycket större maskin på den delen av tomten som vi ska gräva ut.
Enda vägen in är en passage mellan det befintliga huset och garaget som är knappt 2m bred.
En fördel är dock att det blir nära till containern som schaktmassorna ska dumpas i.
Tid får jag ta mig och som sagt, det är jävligt kul att köra grävmaskin
Enda vägen in är en passage mellan det befintliga huset och garaget som är knappt 2m bred.
En fördel är dock att det blir nära till containern som schaktmassorna ska dumpas i.
Tid får jag ta mig och som sagt, det är jävligt kul att köra grävmaskin
Klart du ska göra det själv, en gubbe med minigrävare kostar nog minst 5000kr/dag efter ROT. Vad kostar det dig att ta ledigt från jobbet?
Ta hem ett lastväxlarflak och fyll upp, och se till att firman som ska gjuta grunden godkänner singelbädden när den är packad och klar.
Ta hem ett lastväxlarflak och fyll upp, och se till att firman som ska gjuta grunden godkänner singelbädden när den är packad och klar.
Marken sluttar ner mot passagen mellan huset och garaget så källaren kommer eg vara en suterrängvånging. Så jag kommer gräva mig inåt så det kommer behöva grävas ut från ca 50 cm upp till 150cm för att komma ner till golvnivå på källaren. Sen behövs det givetvis grävas mer, men jag har berg på delar av tomten så risken att jag behöver gräva djupt är rätt liten. Problemet är snarare att jag riskerar att stöta på berg och behöver spränga.
Tänk så här...
1.tipprisk...dvs får du dit maskinen och klarar du logistiken dvs att planera grävningen...
2.Tiden spelar då ingen roll om du har lust...
3. schaktbotten o mått på schakten och ev preparering återlastning schingel och övriga saker dränering brunn etc...
4 Sprängning med stenrensning
5 lyfta in saker o återfylla
lycka till
1.tipprisk...dvs får du dit maskinen och klarar du logistiken dvs att planera grävningen...
2.Tiden spelar då ingen roll om du har lust...
3. schaktbotten o mått på schakten och ev preparering återlastning schingel och övriga saker dränering brunn etc...
4 Sprängning med stenrensning
5 lyfta in saker o återfylla
lycka till
Tack för alla svar...
Man ska aldrig börja fundera på sånt här... nu har jag börjat kolla runt på blocket för att köpa mig en minigrävare.
Tror ni man kan få tag i en hyfsat bra en för runt 120000kr?
Tips på bra märken/ modeller? Bör vara rätt så kompakt
Det vore bra om det är någon form at kombimodell där man kan koppa på lastningsskopa oxå.
Man ska aldrig börja fundera på sånt här... nu har jag börjat kolla runt på blocket för att köpa mig en minigrävare.
Tror ni man kan få tag i en hyfsat bra en för runt 120000kr?
Tips på bra märken/ modeller? Bör vara rätt så kompakt
Det vore bra om det är någon form at kombimodell där man kan koppa på lastningsskopa oxå.
120 är lite snålt för en bra minigrävare. Tittar jag på blocket så hittar jag inget som ger köpsug under 150. Några undantag finns förstås, men det beror ju lite på hur mycket man vill mecka också.
Inget expertområde för mig men jag skulle titta på Volvo och Bobcat och skippa Hanix.
Inget expertområde för mig men jag skulle titta på Volvo och Bobcat och skippa Hanix.
M3n om grannen har en borde du inte kunna hyra den rätt billigt då? Om de inte är så att du ska göra om väldigt mycke under en lång tid så är risken stor att de inte lönar sig. sen är ju ha-känsla svår att se förbi men tänk på att en moms-smittad maskin är svårare att få såld
Kan du göra alla moment med den maskinen? Har du erfarenhet av att planera och genomföra alla moment vid ett liknande bygge? Har du erfarenhet av att köra grävmaskin?
Jag tycker den ser liten ut.
Maskiner i bottenskiktet av prisspannet brukar vara mer skruva än köra.
Jag tycker den ser liten ut.
Maskiner i bottenskiktet av prisspannet brukar vara mer skruva än köra.