Hej!
Jag har just installerat en centraldammsugare och centralenheten är på en kattvind modell större. Nu ska jag dra utblåset och önskar lite tips. Jag har fäljande alternativ:
1. Lång rördragning inne på kattvinden för att nå en fasad och sätta fasadventilen där. Nackdelen med detta alternativ är dels den långa rördragningen men också att utblåset blir ut mot gatan och grannarna. Jag är rädd att störa dom.
2. Rätt upp genom taket. Plocka bort nån takpanna och montera nån typ av takventil. Finns det några speciella ventiler för detta ändamål som håller regnet ute och dammsugarluften friflödande?
3. Leda in utblådet i husets frånluftssystem. På samma vind sitter samlingslådan till frånluften och ovanför den ute på taket en mekanisk fläkt. Kan jag leda in utblåset från dammsugaren där och blås ut den vägen? Jag är rädd att störa husets övriga ventilation.
Vad tror ni? Finns det alternativ som jag inte tänkt på? Eller vilket av ovan blir bäst?
Jag har just installerat en centraldammsugare och centralenheten är på en kattvind modell större. Nu ska jag dra utblåset och önskar lite tips. Jag har fäljande alternativ:
1. Lång rördragning inne på kattvinden för att nå en fasad och sätta fasadventilen där. Nackdelen med detta alternativ är dels den långa rördragningen men också att utblåset blir ut mot gatan och grannarna. Jag är rädd att störa dom.
2. Rätt upp genom taket. Plocka bort nån takpanna och montera nån typ av takventil. Finns det några speciella ventiler för detta ändamål som håller regnet ute och dammsugarluften friflödande?
3. Leda in utblådet i husets frånluftssystem. På samma vind sitter samlingslådan till frånluften och ovanför den ute på taket en mekanisk fläkt. Kan jag leda in utblåset från dammsugaren där och blås ut den vägen? Jag är rädd att störa husets övriga ventilation.
Vad tror ni? Finns det alternativ som jag inte tänkt på? Eller vilket av ovan blir bäst?
Varför ha centraldamsugaren på (katt)vinden?
Låter bökigt att komma åt å byta påsen.
Det går att gå upp i rördimmension, då blir tryckfallet och ljudet mindre.
Finns det någon takfot tillgänglig?
Centraldamsugaren har betydligt högre luftflöde än en frånluftsfläkt så du kommer blåsa tillbaka det mesta av damsugarens luftflöde till bostaden.
Till vissa Centraldamsugare så finns det HEPA-filter för att kunna blåsa tillbaka luften till bostaden.
Centraldamsugaren har betydligt högre luftflöde än en frånluftsfläkt så du kommer blåsa tillbaka det mesta av damsugarens luftflöde till bostaden.
Till vissa Centraldamsugare så finns det HEPA-filter för att kunna blåsa tillbaka luften till bostaden.
Såå mycket låter inte utblåset, sätt en ljuddämpare och dra genom fasaden.G gusalb skrev:Hej!
Vi har ingen källare och pannrummet ligger mitt i huset innanför köket så där var inte så bra att ha den. Men kattvinden har hög dörr och sådär så det är enkelt att komma ut där.Demmpa skrev:
Varför ha centraldamsugaren på (katt)vinden?
Japp, frånluften är nog inget bra alternativ.
Ja, man bör/"måste" ha en påse som samlar upp dammet i dammsugaren, det sitter filter mellan påsen/behållaren och motorn/fläkthjulet.S SvanteC skrev:
Dammsugarmotorn brukar kylas med frånluften från dammsugaren.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det man ser ovanför damsugarpåsen är ett filter.
Der beror på modell. Många är påslösa och har behållare som tömms. Vissa modeller har även separat kylning av motorn.Demmpa skrev:
Redigerat:
Jo påsen behöver man inte men däremot filtret. Tog och kollade våran äldre Beam som inte tömts under vintern och det är en bunke man lossar och man ser även det viktiga filtret. Bara att tömma i trädgårdstunnan.Demmpa skrev:
Utan den här konstruktionen skulle man snabbt slita ut fläktdelen och det skulle se för j--vligt ut vid utblåset.
Sen kan man ju enkelt undersöka en vanlig damsugarpåse vad som samlas,
Jo men hur skonar du den? se mitt foto tidigare. Däremot är ju filtret ett måste för att skydda fläktdelen och att det inte blir en miserabel dammhög utanför utblåset.Demmpa skrev:
Påsen kan väl ses som en bekvämlighet för att slippa bära hela bunken? Var just ut och hällde ut bunken i en en sopsäck i trädgården.