När jag köpte hade de bara mellanliggande spröjs, tycker fördelarna överväger nackdelarna med råge. Såvida man inte är nån byggnadsvårdsrenoverare eller nåt är det svårt att se. T.o.m det riktiga orginalfreaket från trakten som renoverade min kakelugn gillade dessa fönstren. Jag är helnöjd, men smaken är ju som baken. Målade för övrigt med Beckers Perfect på hela stugan, de har en falurödton som stämmer skapligt. Är gammel tryckare så färgseende har jag, när jag köpte den vita färgen till fodren på insidan fönstren tog jag med mig et ruta för att kunna jämföra med deras färgskala. Minns inte vad den hade för beteckning, men burken finns uppe i ladugården. Åkte för övrigt till NS fönster och kikade på fönstren och pratade med dem innan beställning, var ju tämligen novis då i början på 2010.
 
Tjena,

Sitter i ett gammalt sekelskifteshus där vi har gjort flertalet förbättringar med luftvärmepumpar och så vidare. Nu går vi i fönsterbytestankar då våra svingamla fönster har tjänat ut sin rätt, men jag precis som du är intresserad av dessa PVC fönster som ser ut som gamla träfönster.

Är du fortfarande nöjd med dem, har du något negativt att säga om dem?

Jag såg att du hade din stuga i Lidköping och jag bor här, min sambo vägrar bestämma sig förräns hon sett liknande fönster. Tror du det går att ordna så man kan få se fönstrena live?

//Andreas
 
Hej,

Jo jag är väldigt nöjd med mina fönster och kan inte komma på något negativt med dem. Ni får gärna komma och kolla på huset och fönstren, maila mig på tpp@bredband.net

Thomas
 
Ett svar du kanske inte bad om men...
Ditt problem handlar egentligen inte om helgerånet att sätta i plastfönster utan en annan sak:

Om ägarkonstellationen och avståndet gör att det är svår med underhåll, då kommer detta också att gälla fasad, tak, VVS, el mm. Kort sagt allt som behöver underhållas på ett hus.
 
Åsikter är alltid intressanta. Taket är nytt från råspont och utåt, dvs papp-läkt, pannor, plåtarbeten. Fasaden är ny och att måla om hela huset gör vi om cirka tio år och då ställer kusinerna upp, tar cirka 3-5 dagar. Lustigt att du nämner VVS för vi har precis fått kommunalt VA och det skall dras in vatten i två kök samt byggas en stuga till där det skall bli dusch/tvätt osv. Vet inte riktigt vad du menar med underhåll av el och VVS, jordfelsbrytare installerades för ett tag sedan och VVS är ju inget som går sönder varje år direkt. Angående PVC fönstren så hade jag idag inte valt träfönster även om jag varit pensionerad och bott permanent i stugan, fördelarna och utseendet väger över väldigt mkt.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Både elinstallationer och rör har absolut begränsad hållbarhet vilket många förbiser.
På kort sikt kan man kanske tänka bort det. På längre sikt ska det med i totalkalkylen för vad ett hus kostar i tid och pengar.

Nu handlade ju tråden om fönster, så jag ska inte göra den OT.
 
Hej Vi har också köpt Nordic Rehau Plus och är jättenöjda. Vi renoverade fönstren för 10 år sedan och inser nu att de behöver bättras på.... så vi rev ut sk**en Man blir ju inte yngre direkt och roligare saker finns än att renovera träfönster. :D

Tycker de är riktigt fina, kanske lite blankare än träfönster och när man tar på dem känns det ju att det är plast.... men brukar inte känna på mina fönster så ofta ;)

Bor i ett gediget gammalt stenhus men tycker att fönstren passar väl in. Vi har gjort lite listarbete i fönstersmygen som lyfter fram fönstret.

Renoverat fönster av typen Nordic Rehau Plus i ett gammalt stenhus, med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två nya vita plastfönster på ett gammalt stenhus med tegelomfattningar och detaljerat listarbete i morgonsolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Det ser jättefint ut, speciellt med överfönstren också. Skall bygga en stuga till där min släktstuga står och där fick jag ett bra tips. Sådana fönster skall jag ha! var handlade du fönstren? funderar på om de är billigare i utlandet....
 
Jag är 45 år, möjligtvis kanske blir jag tvungen att byta rör och el en gång innan jag dör......:p
 
Ozzypojken skrev:
Det ser jättefint ut, speciellt med överfönstren också. Skall bygga en stuga till där min släktstuga står och där fick jag ett bra tips. Sådana fönster skall jag ha! var handlade du fönstren? funderar på om de är billigare i utlandet....
Vi gör det gärna lätt för oss och beställde via Junefönster, kan varmt rekommenderas! Fönstren är tyska (Rehau) men är man inte så nogräknad med kvaliteten finns även polska kopior...

Ja vädringsfönstren med stormhasp har använts flitigt i sommar! Är så nöjd, och till och med karln min (som är hantverkare) och sällan uttrycker sig positivt var sjukt nöjd! 😅 Heja PVC!

Det är väl inget fel med att kliva in i 2000-talet. Om plastfönster hade funnits vid sekelskiftet hade de med säkerhet blivit monterade redan då...
 
CattisL skrev:
Hej Vi har också köpt Nordic Rehau Plus och är jättenöjda. Vi renoverade fönstren för 10 år sedan och inser nu att de behöver bättras på.... så vi rev ut sk**en Man blir ju inte yngre direkt och roligare saker finns än att renovera träfönster. :D

Tycker de är riktigt fina, kanske lite blankare än träfönster och när man tar på dem känns det ju att det är plast.... men brukar inte känna på mina fönster så ofta ;)

Bor i ett gediget gammalt stenhus men tycker att fönstren passar väl in. Vi har gjort lite listarbete i fönstersmygen som lyfter fram fönstret.
Trots att jag är en stor förespråkare för riktiga träfönster och har fått tillverkat nya till tre hus i trä enligt original förlaga så måste jag erkänna att era fönster ser både fina och trevliga ut.
 
  • Gilla
CattisL
  • Laddar…
Riktigt tjusiga, kul att det har kommit pvc i äldre stil
 
  • Gilla
CattisL
  • Laddar…
Lyfter tråden. Hur ser det ut på marknaden i dag? Finns det prisvärda snygga PVC fönster i äldre stil. Många har så grova karmar att det avviket kraftigt från äldre fönster.
 
det har hänt mycket på den fronten och ramar är smalare idag. sökte förra året men lagt ner projektet. finns svensktillverkade i traditionell stil men firmans namn har jag suddat ut. googla på pvc fönster tradition....så kanske kommer du rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.