4 525 läst · 31 svar
5k läst
31 svar
Utanpåliggande uttag eller ej?
Ett par funderingar:
- En dubbelbrytare i den ena dosan och uttag i den andra förutsätter att det är samma grupp...anledningen till att det är två dosor kan, men behöver inte vara, att det är olika grupper.
- Rotdosa förutsätter att det är tomrum i väggen, funkar inte om det är murat. Läste "tegelhus" någonstans.
- En tredje variant, om nu båda domedagsprofetiorna ovan slår in, är att sätta en förhöjd dubbelram med brytare+uttag i, över den ena dosan. Snyggt...? Bedöm själva.
- En dubbelbrytare i den ena dosan och uttag i den andra förutsätter att det är samma grupp...anledningen till att det är två dosor kan, men behöver inte vara, att det är olika grupper.
- Rotdosa förutsätter att det är tomrum i väggen, funkar inte om det är murat. Läste "tegelhus" någonstans.
- En tredje variant, om nu båda domedagsprofetiorna ovan slår in, är att sätta en förhöjd dubbelram med brytare+uttag i, över den ena dosan. Snyggt...? Bedöm själva.
Vad spelar det för roll om det är olika grupper? Jag måste bryta på två ställen i centralen för att göra båda brytarna spänningslösa. Dvs de ligger inte på samma vippa i centralenFotografen skrev:Ett par funderingar:
Är det olika grupper ska de INTE blandas ihop i samma brytare utan hållas separerade i olika rör/dosor!
Det blir ju snyggast, såklart.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 293 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 293 inlägg
Resa och inköpstid kommer man inte undan såklart, men jag antar att du då även menar att man har en minimitid som man fakturerar för? Jag kan tycka det är vettigt, för det är hopplöst med bara extremt korta jobb. Det förutsätter att man är tydlig. "Jobbet kommer troligen inte ta mer än 30 minuter på plats. Sen tillkommer restid och tid för inköp av material. Vi fakturerar aldrig kortare tid än 4 timmar". Vet jag som kund om det så kan jag kanske få lite fler saker fixade under den tid jag ändå betalar för. Kanske ett uttag behöver bytas (om jag saknar kompetens själv), kanske ber jag elektrikern jorda ett rum, kanske blir äntligen uttaget utomhus monterat etc.E elmont skrev:
Fråga företaget. Vi drog ny matning från elcentral till häll/ugn i dotterns bostadsrätt för 1,5 tim arbete och 0,5 tim restid + material och då stor firma på många orter. Har också stor betydelse var du finns i landet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 293 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 293 inlägg
Fast jag har full förståelse för att det inte är lätt att planera perfekt.
Kund 1 och kund 2 har en uppgift som tar 0,5-1,5 timme på plats, 0,5 timmes resa till platsen, plus inköp.
Kund 3 och kund 4 har en uppgift som tar 2-4 timmar på plans, 0,5 timmers resa till platsen, plus inköp
Hur planerar man det bäst så att man får så bra beläggning som möjligt?
Antingen räknar man med att beläggningen inte blir med än 50-70% och då måste man ta en hög timpeng, eller så räknar man med en högre beläggning och kan ta en lägre timpeng. Båda varianterna är ok för mig, det viktiga är att man är tydlig med sin modell.
Vill en elektrikerfirma köra med minimitid på 4 timmar så har jag att välja på att leta efter en annan firma om jag inte gillar det, eller be dem fixa något annat som jag inte tänkt åtgärda nu, alltid finns det något som behöver fixas.
Kund 1 och kund 2 har en uppgift som tar 0,5-1,5 timme på plats, 0,5 timmes resa till platsen, plus inköp.
Kund 3 och kund 4 har en uppgift som tar 2-4 timmar på plans, 0,5 timmers resa till platsen, plus inköp
Hur planerar man det bäst så att man får så bra beläggning som möjligt?
Antingen räknar man med att beläggningen inte blir med än 50-70% och då måste man ta en hög timpeng, eller så räknar man med en högre beläggning och kan ta en lägre timpeng. Båda varianterna är ok för mig, det viktiga är att man är tydlig med sin modell.
Vill en elektrikerfirma köra med minimitid på 4 timmar så har jag att välja på att leta efter en annan firma om jag inte gillar det, eller be dem fixa något annat som jag inte tänkt åtgärda nu, alltid finns det något som behöver fixas.
Det är just att man får mer uppgifter när man väl är på plats som gör det så svårt att planera in jobben. Ska man ha en rimlig möjlighet att komma på utlovad tid till nästa, måste det finnas mycket luft i paketet. Bla därför är företag inte så intresserade av småjobb och kunden tycker att det är dyrt.Fairlane skrev:Resa och inköpstid kommer man inte undan såklart, men jag antar att du då även menar att man har en minimitid som man fakturerar för? Jag kan tycka det är vettigt, för det är hopplöst med bara extremt korta jobb. Det förutsätter att man är tydlig. "Jobbet kommer troligen inte ta mer än 30 minuter på plats. Sen tillkommer restid och tid för inköp av material. Vi fakturerar aldrig kortare tid än 4 timmar". Vet jag som kund om det så kan jag kanske få lite fler saker fixade under den tid jag ändå betalar för. Kanske ett uttag behöver bytas (om jag saknar kompetens själv), kanske ber jag elektrikern jorda ett rum, kanske blir äntligen uttaget utomhus monterat etc.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 293 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 293 inlägg
Jag tänker mig mer att man bokar din tid i 4 timmar (eller 8), så hinner du vad du hinner, självklart utan att tvingas åka iväg och lämna något halvfärdigt, men har du två timmar kvar på ditt pass hos mig så har jag förberett följande extraarbeten:E elmont skrev:Det är just att man får mer uppgifter när man väl är på plats som gör det så svårt att planera in jobben. Ska man ha en rimlig möjlighet att komma på utlovad tid till nästa, måste det finnas mycket luft i paketet. Bla därför är företag inte så intresserade av småjobb och kunden tycker att det är dyrt.
- Montera eluttag på utsidan av garaget (elcentral finns i garaget)
- Dra jord till ett rum med 2 vägguttag och ett takuttag
- Byta eluttag i badrummet
- Allmän översyn av elcentralen
- Lastbalansera om en fas går mycket tyngre än övriga
- Allmän koll på elanläggningen (minibesiktning med åtgärdsförslag)
Sen väljer du vilket/vilka du hinner med säkerhet utföra under kvarvarande tid, så att du inte riskerar att ha dragit jord till vägguttag, men inte hinner med takuttaget. Ett potentiellt problem med upplägget är att det inte är möjligt för elektrikern att köpa in allt material i förväg, men jag tänker mig att om jag också är förberedd med vettiga vägguttag så behöver elektrikern bara se till att ha FQ och kanske någon standardkabel för utanpåliggande dragning. Saknas material så blir det väl kanske få en översyn av centralen, vilket kanske ändå inte är en dum idé.
Då slipper man vara orolig för att inte hinna till nästa kund. Jag som kund skulle uppskatta upplägget, men kanske är jag ensam om det. Sen måste det ju såklart finnas företagare som vill jobba enligt det konceptet: Det är bara en allmän tanke, men det absolut viktigaste är att man kommunicerar innan. Gör man det så tror jag att risken för missförstånd/irritation är klart mindre. Jag fick en rätt saftig faktura från en rörmokare en gång för ett jobb som på plats tog 15 minuter. Jag var inte ett dugg irriterad eller missnöjd för han ahde redan innan han kom sagt "Jag kan inte svära på vad problemet är, men jag tror att med 99% sannolikhet är det ett fel som tar mig 15 minuter att fixa. Bara så du vet, vi fakturerar aldrig för mindre än 3 timmar à X kr och servicebilen kostar Y kronor. Jag accepterade och kan givetvis inte klaga i efterhand. Sen vet jag att det finns idioter som accepterar och ändå gnäller i efterhand, men det är en annan fråga.
Sorry TS för off-topic. Hoppas du får tag i en bra elektriker som gör jobbet så du blir nöjd.
Exakt så.E elmont skrev:
Ungefär en halvdag brukar det ofta hamna på oavsett hur litet och enkelt jobbet är.
Ofta blir det: Komma och titta, skriva shoppinglista, åka till grossisten och hämta grejer och passa på att äta bjudfrukost, komma tillbaka och göra klart, ta lunch.
Även om det går att forcera så brukar inte hantverkare vara intresserade av att hasta runt till 10 olika kunder på en dag.
Mitt tips är att fundera på om det finns något mer ni vill passa på att åtgärda när ni ändå har hantverkaren där. Han kan säkert klämma in 2-3 liknande små åtgärder till hos er utan att det behöver bli mer än en halvdag.