Jag har totalrenoverat min bostadsrättslägenhet från1952 och ville komplettera med en hel del el samt trådbundet nätverk.
I vardagsrummet var det inga väggar som behövde rivas eller byggas och väggarna var av betong. Där hittade vi en kanal som ser ut som en golvlist där all kabel kunde döljas. Det blev en snygg och enkel förläggning. Går ju att använda i trä/spån/tretexväggar också- Strömbrytare och takuttag kan man så klart inte lägga i golvlisten så där får man jobba hårt. I mitt fall så fanns det redan infällt.
 
J Johan456 skrev:
Mkt jobb ja det låter sig ju inte göras på en kafferast. Däremot gäller det att använda rätt maskiner och material, dammsugare, dammfälla mm. Då är det ett ganska tillfredsställande jobb. Jag har renoverat några hus och fällt in mkt el i både betongväggar och betongbjälklag samt i princip alla konstruktioner. Jag hatar utvändig el men vissa kan leva med det.
Jo, ni proffs har säkert bra verktyg. Farsan körde nog vinkelslip och huggmejsel i källaren och cirkelsåg och stämjärn i plankväggarna. Jag har reveterade träväggar så man förstör ganska mycket om man går på för hårt. Risk man får putsa om mycket och att "armeringen" bryts där man tar upp spår. Jag har mest fällt in där jag reglat på och kunnat dra i mellanrummet. Kör man gips ovanpå det man fräst så funkar det ju, men putsade väggar är ganska trevliga plus det är putsat hålkäl upp i taket som också är putsat. Ska man på med renoveringsgips så anser jag man måste ta bort och sala på alla dörrfoder etc för att det inte ska de fult ut. Då det är äldre foder så är det kul att bevara original och då blir det mycket pyssel. Plötsligt är det ett rätt stort jobb.

Att dra på renoveringsgips bara för att bygga in en tidigare utanpåliggande kabel som går från en kulodosa över dörren som sen går till strömbrytare, taklampa och ett uttag (utmed ett dörrfoder) men inte fixa till att fodret sitter utanpå gipset, då tycker iallafall jag man har gjort nåt som var lite fult rejält mycket fulare till en jätteinsats. Det som stör mig mest är isåfall kabeln som går i taket, men den är ännu svårare att fälla in, om man inte sänker taket och tar bort de putsade hålkälen osv.

Jag upplever att många hus där man velat "modernisera" har man istället lyckats förstöra genom att byta ut detaljer som "gjorde huset". Men det finns väldigt många exempel där man fräst in el och bevarat stil, foder, lister osv så det blivit bra. Men ska det göras, ja då ska det enligt mig göras ordentligt så allt annat ser ut som det ska. Jag hatar sänkta tak och foder bytta till byggmax standardmodell i ett gammalt hus.
 
R Rustibuzz skrev:
Hej!

vi har en liten fråga, vi har precis köpt ett hus och det är utanpåliggande el, dom har fixat elen så det är jordfelsbrytare och bytt ut elcentralen men all el sticker ut sladdar från väggen och ner så det syns synligt liksom.
Allt blir svårt, om man ska måla, tapetsera etc. Och främst för att det inte ser så snyggt ut.

vi vill få in elen så den inte syns, som det är för det mesta, men hur gör man det lättast? Är det att ta bort dom befintliga gipsskivorna och sätta in elen i rör och sen på med nya gipsskivor eller är det att sätta ny regel och gips direkt och låta elen va där den är?

och HUR gör man då vid element och vid fönster och dörrar?

tacksam för svar:)
Vi har hus från 1934 med plankväggar och invändigt tretex. I ett rum var det senare draget utanpåliggande el. Tror inte det fanns något infällt alls i det rummet (förutom taket) när jag tänker tillbaks (vilket verkar märkligt då det i övrigt finns minst ett infällt uttag per rum i originaltappning.. :thinking:).

Men hur som så spårade jag en kanal med cirkelsåg o stämjärn, petade in ett flexrör och försänkte dosor för uttagen. Sedermera täckte vi väggarna (och kanalerna) med renoveringastapet. Väggarna var såpass ojämna så vi hade behövde göra något hur som helst. Fyra uttag på tre olika väggar. Någonstans fyllde jag också kanalen med gips eller spackel för att få bärighet för renoveringstapeten.

Då en renoveringstapet bara bygger ett par mm tycker jag det funkade runt dörrar o fönster utan ytterligare åtgärd. Sen är tapeten inte helt lättjobbad och resultatet är knappast perfekt/inte att jämföra med en gipsvägg eller bredspacklad vägg. Men då de flesta övriga väggar i huset består av tretex och inte heller är 'perfekta' så passar det väl in.

En del jobb men inte oöverstigligt. Men jag skulle dra mig för att ge mig på ett helt hus på en gång. Som någon sa ovan: ta det i så fall rum för rum när ni ändå ska ändra något där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.