Då stämde väl min "gissning" rätt hyfsat i första inlägget ;)

Däremot har jag en fundering som du bör kolla upp och det gäller strandskyddet. Om din fastighet och byggnader inte tidigare prövats enligt strandskydd och du vill bygga komplementbyggnader som t.ex. friggebod så skulle jag ta en dialog med miljö/byggnadskontoret för att få ett klarläggande skriftligt.
Det är alltid skönt att ha det bekräftat. Kan finnas andra som fått nej på dispens och när man ser dina nya byggnader så vet man aldrig vad det mänskliga släktet kan få för sig.;)

O
Är din fastighet mindre än 2500kvm krävs ej dispens (dock bygglov) för att uppföra en komplementbyggnad som placeras bakom huvudbyggnaden i förhållande till vattnet. Är fastigheten större än 2500kvm, krävs ej dispens (dock bygglov) för att uppföra en komplementbyggnad som placeras bakom huvudbyggnaden, och i sin helhet inom 25meters avstånd från huvudbyggnaden.
Med tanke på den texten tolkade jag det som att du behövde bygglov.
Men oavsett. Så tycker jag att du söker bygglov, eller kollar upp ordentligt med din kommun exakt vad som gäller. Därför att vi sitter här alla å gissar mer eller mindre. Vi inte vad just din kommun tycker.
Även om just dök upp en expert! så tror jag inte att han vill ha ett svart bygge från dig på sitt samvete...:)
Dessutom, så misstänker jag att det kan vara svårt att hänvisa till kapten_zanden att han sa faktiskt...
:p
Så oavsett vad vi säger så bör du kolla ordentligt

Uttrycket är väl att Kaptenens ord är lag, eller hur? ;)

Självklart ska jag kolla exakt vad som gäller i min kommun innan jag börjar med byggprojekten. Hittills har jag har läst det som finns på kommunens hemsida, kollat PBL, Miljöbalken, Naturvårdsverkets broschyr om strandskydd, Boverket mm, även ställt några övergripande frågor till Bygg- och Miljökontoret (se första posten) - och frågat här när jag tyckte att kommunens svar verkade lite konstigt.

Jag vill ha så mycket kunskap som möjligt innan jag pratar närmare med kommunens handläggare så jag vet vad jag kommer få för svar, och goda förkunskaper tror jag är nyckeln till att formulera mina frågor och argument på rätt sätt. Om jag söker bygglov och/eller strandskyddsdispens och får avslag betyder det att jag slarvat med förarbetet :)

Kapten_zanden Kapten_zanden skrev:
Hej jag jobbar som byggnadsinspektör och handlägger bygglov- och strandskyddsärenden.
Beträffande strandskyddet så kräver en (mindre) tillbyggnad av en befintlig byggnad ej ny dispens i de flesta fall.
Är din fastighet mindre än 2500kvm krävs ej dispens (dock bygglov) för att uppföra en komplementbyggnad som placeras bakom huvudbyggnaden i förhållande till vattnet. Är fastigheten större än 2500kvm, krävs ej dispens (dock bygglov) för att uppföra en komplementbyggnad som placeras bakom huvudbyggnaden, och i sin helhet inom 25meters avstånd från huvudbyggnaden.
70 kvm är en stor byggnad som troligtvis kräver en lämplighetsprövning och kan troligtvis ej bedömas vara en kompletteringsåtgärd
Utanför samlad bebyggelse och inom ej detaljplanerat område, ska man utan att ansöka om bygglov få göra mindre tillbyggnader (jag bedömer att en takkupa är en mindre tillbyggnad) eller uppföra komplementbyggnader, om åtgärden inte sträcker sig närmare än 4,5 meter från tomtgränsen.
Bygga murar eller plank som inte placeras närmare tomtgränsen än 4, 5 meter.
Om den granne som berörs gett sitt godkännande till en placering närmare än 4,5 meter krävs inte bygglov. Inget krav finns på skriftligt godkännande men rekommenderas.
Med komplementbyggnad menas en mindre byggnad som kompletterar huvudbyggnaden, till exempel uthus, garage, förråd, gäststuga och bastu som placeras i omedelbar närhet (finns eg inget mått i meter på vad omedelbar närhet är) till ett en- eller tvåbostadshus. Komplementbyggnadens yta får ej överstiga 25 % av huvudbyggnadens byggnadsyta. Detta kan variera lite mellan olika kommuner. Generellt gäller dock max 50 m2.
Det finns kartor hos kommunen som visar vilka områden som beslutats ligga utanför samlad bebyggelse. Kolla upp så att din fastighet verkligen bedöms ligga utanför samlad bebyggelse enligt kommunen/byggnadsnämnden... Annars kan det blir dyrt och jobbigt, man tar nog ingen hänsyn till att man som fastighetsägare själv gjort bedömningen att man ligger utanför samlad bebyggelse =(
Det här var riktigt intressant, tyvärr är ju forummedlemmen bannad och inte kvar här längre - men är det nån som vet om det stämmer som han skriver?

R robbanonline skrev:
Uttrycket är väl att Kaptenens ord är lag, eller hur? ;)

Självklart ska jag kolla exakt vad som gäller i min kommun innan jag börjar med byggprojekten. Hittills har jag har läst det som finns på kommunens hemsida, kollat PBL, Miljöbalken, Naturvårdsverkets broschyr om strandskydd, Boverket mm, även ställt några övergripande frågor till Bygg- och Miljökontoret (se första posten) - och frågat här när jag tyckte att kommunens svar verkade lite konstigt.

Jag vill ha så mycket kunskap som möjligt innan jag pratar närmare med kommunens handläggare så jag vet vad jag kommer få för svar, och goda förkunskaper tror jag är nyckeln till att formulera mina frågor och argument på rätt sätt. Om jag söker bygglov och/eller strandskyddsdispens och får avslag betyder det att jag slarvat med förarbetet :)
Fick du klarhet i vad som gällde? (Även om det nu är 10 år sen, så är det ju intressant) @robbanonline

Tack för trådlyft! Jag hade aldrig nån mer kontakt med kommunen utan pulade på i 10 år, som folk gör mest ute på landet, en bra relation med bonden har underlättat. Men faktum är att jag ska ta tjuren vid hornen i år, vi har en större tillbyggnad på gång nästa år som är värd att söka bygglov för, och inför det behöver vi göra om avloppet som är utdömt.

Återkommer med uppdatering!

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Kaptenens ord är nog en aning utdaterade pga prejudikat och annan praxis. De flesta länsstyrelser har beslutat så kallade 15:25 regler. Krav på lov kan se olika ut beroende på vart i salladen man bor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.