Tokdåre J.EL. skrev:
Ägaren av elanläggningen får ingen ersättning från försäkringsbolag vid skada. Lär kunna bli mer att dömmas för om det skadar annat en egen egendom. Böter för brandutryckning?
Ställer mig tveksam till detta. Var ligger bevisbördan i ett sådant fall? Är jag som fastighetsägare skyldig att kunna bevisa att vart och ett av alla ledningar i huset är draget av någon med behörighet, i form av installationsscheman och avtal? Eller är det försäkringsbolaget som är skyldig att bevisa inte bara att installationen var gjord av någon obehörig utan också att detta faktum var orsak till skadan? Tydligen så är en avsevärd del av alla bränder orsakade av elfel, så det faktum att en installation är gjord av någon med behörighet är ju inte en garanti på att det inte börjar brinna...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
lutorm lutorm skrev:
Ställer mig tveksam till detta. Var ligger bevisbördan i ett sådant fall? Är jag som fastighetsägare skyldig att kunna bevisa att vart och ett av alla ledningar i huset är draget av någon med behörighet, i form av installationsscheman och avtal? Eller är det försäkringsbolaget som är skyldig att bevisa inte bara att installationen var gjord av någon obehörig utan också att detta faktum var orsak till skadan? Tydligen så är en avsevärd del av alla bränder orsakade av elfel, så det faktum att en installation är gjord av någon med behörighet är ju inte en garanti på att det inte börjar brinna...
Även fast man själv har en el behörighet, så får man ändå inte utföra elinstallationer privat. Allt måste gå via ett företag och ha rätt dokumentation.

lutorm lutorm skrev:
Tydligen så är en avsevärd del av alla bränder orsakade av elfel,
Och en majoritet av dessa elbränder beror på glömd spis och torrkok. Bränder på grund av den fasta elanläggningen är ovanligt och de som sker beror i de allra flesta fall på att anläggningen är gammal.

Men för att återgå till pseudodisussionen så finns det inga krav på att man ska kunna visa vem som har pillat i anläggningen. Vid t ex en brand kontrollerar man anläggningens skick och antingen är det bra eller dåligt, oavsett vem som har gjort något och när.

Så svaret till TS är väl att om vederbörande är säker på sin sak och vet exakt hur apparaten ska kopplas in på ett fackmanamässigt sätt så är enda risken att en tjänsteman från elsäkerhetsverket råkar passera under pågående brott och kvarhåller TS på platsen tills polisen kommer.

• Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
O
MaxHugo MaxHugo skrev:
Även fast man själv har en el behörighet, så får man ändå inte utföra elinstallationer privat. Allt måste gå via ett företag och ha rätt dokumentation.
Nu har du missförstått något.

Så här skriver Elsäkerhetsverket på sina sida under "Frågor & svar":

Fråga: Jag har auktorisation AL, får jag installera el till exempel i mina barns bostäder eller i lokalerna som min bostadsrättsförening har? Jag har inget företag.

Svar: Ja, om elinstallationsarbetet inte bedrivs yrkesmässigt får du som privatperson med auktorisation som elinstallatör utföra elinstallationsarbete i den omfattning som anges på ditt auktorisationsbevis. Om du får ersättning eller annan motprestation är det däremot att betraktas som yrkesmässigt.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Jag kan förstå TS fråga, eftersom man får ju installera el för en spänning under 50V med max 200W effekt (200VA vid AC).

Jag har varit i kontakt med elsäkerhetsverket och frågat om man får installera utrustning som är AVSEDD för 230v (ex väggdosor för starkström), men ska användas t.ex. för inpassage (12v). Det har elsäkerhetsverket sagt, ja det får du.

Det är dock inte tillåtet att installera uttag avsedd för 230v i exempelvis en 12v installation pga förväxlingsrisken, men då handlar det om "framkallande av fara för annan" när 12v-stickkontakten råkar sättas in i ett 230v uttag och orsakar brand i utrustning som inte tål 230v.

Det är vad utrustningen faktiskt används till som syftas på med ordet "avsedd" i elsäkerhetslagen, inte vad dess märkning säger att den får användas till (isolationsförmågan).

Om TS då kopplar in en tvättmaskin och säger "Du får inte slå på strömmen till den" så är fallet rätt glasklart, TS har gjort en 230v installation emot elinstallationslagen.

Det som kan bli mer tveksamt är om TS installerar passiv utrustning (kablar, rör, strömbrytare m.m.) som fungerar oavsett spänning, och säger att det inte får kopplas in på 230v.

Vem bär ansvaret när utrustning, som installerats "obehörigt" med avsikten att bära SELV-spänning, plötsligt används olovligt till starkström, av t.ex. en elektriker som kommer hem och hittar "Oj här är ju kablar och rör redan dragna".

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
A Achren57 skrev:
Frågan är då får jag koppla in en apparat utan behörighet om spänningen aldrig ska slås på.
O Oldfart skrev:
Nu har du missförstått något.

Så här skriver Elsäkerhetsverket på sina sida under "Frågor & svar":

Fråga: Jag har auktorisation AL, får jag installera el till exempel i mina barns bostäder eller i lokalerna som min bostadsrättsförening har? Jag har inget företag.

Svar: Ja, om elinstallationsarbetet inte bedrivs yrkesmässigt får du som privatperson med auktorisation som elinstallatör utföra elinstallationsarbete i den omfattning som anges på ditt auktorisationsbevis. Om du får ersättning eller annan motprestation är det däremot att betraktas som yrkesmässigt.
Det hade jag, man lär sig något nytt varje dag. Visste inte att det var OK när man gjorde de gratis.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Man installerar väl inte saker för högspänning i ett normalt hus?
Det är bättre att använda korrekta begrepp när man diskuterar reglerna.

Starkström är ett bra ord eftersom det inkluderar i princip allt som kräver auktorisation oavsett spänning.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Starkström är ett bra ord eftersom det inkluderar i princip allt som kräver auktorisation oavsett spänning.
Fixat.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O
S sebastiannielsen skrev:
Vem bär ansvaret när utrustning, som installerats "obehörigt" med avsikten att bära SELV-spänning, plötsligt används olovligt till högspänning, av t.ex. en elektriker som kommer hem och hittar "Oj här är ju kablar och rör redan dragna"
Varför tror du att det är något klurigt och att svaret skulle vara det minsta otydligt?

Det gäller att hålla två tankar i huvudet samtidigt och kunna skilja på dem!

1. Att utföra elinstallationsarbete utan auktorisation är ett brott. Det är en fråga för polis och åklagare. Det är ett brott oavsett om du gör en korrekt eller felaktig installation.

2. En elinstallation är antingen korrekt utförd eller så är den inte det. Vem som har utfört den påverkar över huvudet taget inte den saken.

Låt oss nu titta på ditt resonemang:

1. Pelle gör en korrekt SELV-installation. Han bryter då inte mot lagen. Allt är frid och fröjd!

2. Nisse kommer två månader senare och river ut SELV-prylarna och drar inte 230V. Då gäller följande:

- Har Nisse auktorisation är det lagligt elinstallationsarbete

- Har Nisse inte auktorisation är det olagligt elinstallationsarbete

- Är det material Pelle installerat, och som återanvänds, godkänt för 230V och Nisse i övrigt utför en korrekt installation så är anläggningen godkänd.

- Är det material Pelle installerat, och som återanvänds, inte godkänt för 230V eller om Nisse gör något fel i övrigt så är anläggningen inte godkänd.

Svårare än så är det inte.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är ingen som åker dit. Koppla in apparaturen och slå på spänningen så du ser att den fungerar.

O Oldfart skrev:
Pelle gör en korrekt SELV-installation. Han bryter då inte mot lagen.
Det är ju klart och enkelt. Det är dock ett brott att t.ex. installera rör eller kablar om dessa senare används till 230v. Det är här som det kan bli knepigt.

Låt oss säga att Pelle drar en 12v köksinstallation med vanliga lampknappar, spotlights (GU5.3 - 12v) och allting, och sedan drar allt fram till ett vägguttag i ett skåp, där en utanpåliggande dosa sätts brevid vägguttaget, där en vanlig 12v väggvårta används ihop med en 12v barrel-kontakt för att driftsätta utrustningen.

I installationen används vanlig FK, allt för att undvika allt för höga spänningsfall på 12v:en. 230v-rör och 230v-dosor används av förklarliga skäl för att den utrustningen är mer vanligt förekommande i "svensson-butiker".

Allt är korrekt enligt lagen eftersom det är en SELV-installation.

Nu kommer Nisse som är behörig elektriker. Han river ut 12v-dosan brevid vägguttaget, och byter alla spotlight-ljuskällor mot (GU5.3 - 230v) diton, och kopplar in tåten direkt i vägguttaget med en utanpåliggande kabel mellan Pelle's dosa och vägguttaget. Detta helt ovetandets om att 12v-installationen har gjorts lagligen utan auktorisation.

Hela installationen fungerar som vanligt och är säker och godkänd, eftersom passiv 230v material (kablar, rör, lampknappar, lamphållare, dosor) har används för att bära 12v-spänningen.

Nu är frågan: Har Pelle begått ett brott? Han har ju trots allt dragit hela installationen fram till dosan med barrel-kontakten. Allt elektriken gjorde var att byta GU5.3-källorna mot 230v diton och sedan koppla dosan direkt in i vägguttaget.

Det är här frågan blir lite mer knepig.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O
S sebastiannielsen skrev:
Nu är frågan: Har Pelle begått ett brott?
Det är här frågan blir lite mer knepig.
Nej. Det är inte det minsta knepigt och finns inte minsta gråzon eller tveksamhet.

Så länge Pelle gör en fullständig, funktionell och färdig SELV-installation så är det två helt separata installationsarbeten och oavsett vad Nisse gör i anläggningen senare så har de ingenting med varandra att göra.

Om Pelle däremot bara sätter rör, drar ledningar och på så sätt gör förberedelser för Nisses jobb, ja då är det två delar i samma installationsarbete och därmed olagligt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Om Pelle däremot bara sätter rör, drar ledningar och på så sätt gör förberedelser för Nisses jobb, ja då är det två delar i samma installationsarbete och därmed olagligt.
Är det verkligen så? Man behöver väl inte ha behörighet för att göra eljobb så länge någon med behörighet är ansvarig, annars skulle det ju inte gå att ha lärlingar? Om Pelle frågar Nisse om han kan spara lite pengar och sätta upp rören och dra kabeln själv och Nisse går med på det och sedan kollar att Pelle gjort det ordentligt när han sedan kopplar in allt, är det inte kosher då?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, in princip kan det går till så. Nisse som är elfirman tar upp i sin EKP att Pelle får göra vissa arbeten.

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Om jag skulle hjälpa en person att koppla in en apparat som det krävs behörighet för vilket jag inte har.

När det är gjort säger jag till ägaren att du får inte slå till spänningen till apparaten eftersom jag inte har behörighet.

När jag åker därifrån så slår i alla fall ägaren till spänning.

Frågan är då får jag koppla in en apparat utan behörighet om spänningen aldrig ska slås på.

Om ägaren i alla fall slår på spänningen vem åker dit.
Står det inte i lagen att du får dra el själv men inte koppla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.