4 891 läst · 36 svar
5k läst
36 svar
USB trafos.. Är dom helt kompatibla?
Ridax har helt rätt. iPhone klagar men laddar ändå.
Firewire är numera helt borttagen från iPhone/iPod kontakten, vilket även innebär att äldre dockningsstationenr (exvis Bose) inte laddar nyare Applemodeller även om det funkar för övrigt.
Vad gäller Apples datorer så finns det en liknande problematik där.
MacBook Pro har en krallig laddare som är kontakt-kompatibel med MacBook Air. Åt andra hållet funkar det också, men en laddare till MacBook Air blir väldigt :O varm om man använder den till en Pro.
Någon som vet om det finns någon signallering där som ser till att inget brinner upp?
Firewire är numera helt borttagen från iPhone/iPod kontakten, vilket även innebär att äldre dockningsstationenr (exvis Bose) inte laddar nyare Applemodeller även om det funkar för övrigt.
Vad gäller Apples datorer så finns det en liknande problematik där.
MacBook Pro har en krallig laddare som är kontakt-kompatibel med MacBook Air. Åt andra hållet funkar det också, men en laddare till MacBook Air blir väldigt :O varm om man använder den till en Pro.
Någon som vet om det finns någon signallering där som ser till att inget brinner upp?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
Vadå inte standard? Apples laddare har alltid haft standard USB och det är därför man inte tvingats byta sin egna kontakt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
3:e generationens. Den första med dockkontakt. Var dock trögt att ladda från USB, så man körde FireWire.ridax skrev:
Så: icke-FireWire-laddare har alltid haft en standard USB.
Du Johan som är så insatt och intresserad av Apple-produkter, vet du varför det är så förvirrat kring tex laddning av enheterna som tagits upp här? Varför inte bara ta de 5V som bjuds och ladda som så många andra liknande produkter, och då som USB standard vid 0.5A eller 1A.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
Det tar för lång tid att ladda med standardeffektemn på USB. Apple fokuserar på hur användaren uppfattar av produkten och tar det 10 timmar att ladda den lär ingen köpa.GK100 skrev:
Skyll på Intel som standardiserade att USB skulle ha max 2,5W effektuttag. FireWire "eldar på" med 45W om så önskas.
(intresserad och intresserad; jag säljer/konsultar/utbildar på Apples produkter)
Nej, 3:e generationens iPod kunde bara syncas via USB och inte laddas (jag vet att det är så, men du kan titta på kompatibiitetslistan på http://store.apple.com/se/product/MB707ZM/B?fnode=MTY1NDA4NA också).Johan Gunverth skrev:
iPod 1:a och 2:a generationen kunde bara laddas och synkas via Firewire.
iPod 3:e generationen kunde laddas och synkas via Firewire och synkas men ej laddas via USB.
iPod 4:e generationen (inkl. photo) kunde laddas och synkas via både Firewire och USB.
iPod från 5:e generationen kunde laddas och synkas via USB men endast laddas via Firewire och ej synkas.
iPhone 1:a generationen kunde bara synkas via USB men laddas av både USB och Firewire.
iPhone 3G och senare kunde enbart synkas och laddas via USB och varken laddas eller synkas via Firewire.
Så detta är kontinuitet ala Apple...
Redigerat av moderator:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
Om man jobbar med Apples produkter, vet man att de hävdar en sak officiellt och att verkligheten är en annan. Ofta är deras budskap att saker och ting inte funkar. Bakåtkompatibilitet är i verkligheten sällan problem.ridax skrev:Nej, 3:e generationens iPod kunde bara syncas via USB och inte laddas (jag vet att det är så, men du kan titta på kompatibiitetslistan på [länk] också).
iPod 1:a och 2:a generationen kunde bara laddas och synkas via Firewire.
iPod 3:e generationen kunde laddas och synkas via Firewire och synkas men ej laddas via USB.
iPod 4:e generationen (inkl. photo) kunde laddas och synkas via både Firewire och USB.
iPod från 5:e generationen kunde laddas och synkas via USB men endast laddas via Firewire och ej synkas.
iPhone 1:a generationen kunde bara synkas via USB men laddas av både USB och Firewire.
iPhone 3G och senare kunde enbart synkas och laddas via USB och varken laddas eller synkas via Firewire.
Så detta är kontinuitet ala Apple...
Plockade fram min 3:e gen iPod och tryckte i den i datorns USB-port...och se på fan: den laddar! Om än långsamt. Att det funkar beror på att kabeln är nyare än den som fanns på samma iPods tid. All intelligens sitter i kontaktdonet som innehåller ett chip som i sin tur beskriver för mottagande enhet vad kontaktdonett kan hantera. Det ställer ibland till problem när man står där med en kabel som bara kan ladda men inte synka (finns, men ovanliga). Apples egna kablar klarar alla funktioner.
Det var därför det fanns en kombinerad USB/Firewirekabel för att tålamodet inte skulle tryta. 3:e gen gick heller inte återställas via USB, bara synkas...och i viss mån laddas.
Förlåt att jag säger det, men det du säger nu är kvalificerat struntprat. Laddare och laddkablar är inte chippade. Varken nu eller tidigare. Däremot är vissa andra tillbehör chippade för att aktivera specifika funktioner.
3:e generationens iPod laddar INTE med USB. Jag har en själv och har också provat. Du vet väl att 3:e generationen är den med separata knappar som lyser rött/orange?
Det är också ganska löjligt att påstå att "bakåtkompatibiitet är i verkligheten sällan problem". Det är ju otroliga problem just med kompatibilitet med Apples iPods, iPhones och iPads, just för att de har ändrat sig så många gånger och så plötsligt. Som t.ex. när de övergav 12V-laddning (Firewire) som så gott som alla biltillverkare som tillhandahöll iPod-anslutning använde. Helt plötsligt kunde kunderna inte ladda sina telefoner eller iPod nano i bilen eller många anda dockningslösningar.
Då säger Apple att tillverkarna får skylla sig själva. De hade förvarnat tillverkarna om kommande förändringar i god tid påstod de. Synd att de glömde bort att förvarna kunderna och sin egen produktutvecklingsavdelning då de bara månader tidigare sålde sin Apple HiFi som helt plötsligt inte var kompatibel med kundernas iPods och iPhones längre.
Om du nu inte tror på Apple's officiella version, så får du väl titta på Wikipedia då... http://en.wikipedia.org/wiki/IPod
3:e generationens iPod laddar INTE med USB. Jag har en själv och har också provat. Du vet väl att 3:e generationen är den med separata knappar som lyser rött/orange?
Det är också ganska löjligt att påstå att "bakåtkompatibiitet är i verkligheten sällan problem". Det är ju otroliga problem just med kompatibilitet med Apples iPods, iPhones och iPads, just för att de har ändrat sig så många gånger och så plötsligt. Som t.ex. när de övergav 12V-laddning (Firewire) som så gott som alla biltillverkare som tillhandahöll iPod-anslutning använde. Helt plötsligt kunde kunderna inte ladda sina telefoner eller iPod nano i bilen eller många anda dockningslösningar.
Då säger Apple att tillverkarna får skylla sig själva. De hade förvarnat tillverkarna om kommande förändringar i god tid påstod de. Synd att de glömde bort att förvarna kunderna och sin egen produktutvecklingsavdelning då de bara månader tidigare sålde sin Apple HiFi som helt plötsligt inte var kompatibel med kundernas iPods och iPhones längre.
Om du nu inte tror på Apple's officiella version, så får du väl titta på Wikipedia då... http://en.wikipedia.org/wiki/IPod
Redigerat av moderator:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
Suck...OT-trollet drar igång. d^_^b
Vi har en iPod HiFi på jobbet som funkar med allt som har dockkontakt. Den kan dock inte ladda de produkter som kräver USB-laddning. Jag har en 8 år gammal slaktad 3:e gen originaldocka (den första) som fungerar med alla iPod och iPhone och laddar både USB och FireWire...samtidigt. Funkar alltså med iPhone 4.
Jaså? Då borde jag inte få behålla mitt jobb.ridax skrev:
Alla BridgeCo:s kontaktdon är chippade. Som OEM beställer du kontaktdon av dem och specificerar vad de skall göra. Missar du detta är man rökt. Fråga AudioPro hur det gick med Porton. Fråga min kompis Martin som har beställt för OEM, men gjorde rätt. De har också en analog kontroll där mottagande enhet "testar" funktion via ett motståndskluster i kontaktdonet på kabeln. har inget med USB-kontakteringen.
Jag gör det nu. Som sagt; det beror på kabel. Testade också med kabeln som följde med iPad 2. Den funkar faktiskt inte....hmmm. Den USB-kabeln jag har är den med lås så att man inte kan dra ut kabeln från iPod:en utan att låsa upp. Lös lång Apple-kabel från jobbet.
Just det. Den jag kopplade in precis. En av de första 30GB i Sverige.
Beställare som snålar på funktionalitet, beställer fel spec eller monterar kontaktdonet fel/undermåligt. Fråga Audio Pro igen. Fråga oss som fick dumpa 5000 synkkablar till ÅV för att de inte var rätt gjorda, d.v.s. fusk. :|Det är också ganska löjligt att påstå att "bakåtkompatibiitet är i verkligheten sällan problem". Det är ju otroliga problem just med kompatibilitet med Apples iPods, iPhones och iPads, just för att de har ändrat sig så många gånger och så plötsligt. Som t.ex. när de övergav 12V-laddning (Firewire) som så gott som alla biltillverkare som tillhandahöll iPod-anslutning använde. Helt plötsligt kunde kunderna inte ladda sina telefoner eller iPod nano i bilen eller många anda dockningslösningar.
Vi har en iPod HiFi på jobbet som funkar med allt som har dockkontakt. Den kan dock inte ladda de produkter som kräver USB-laddning. Jag har en 8 år gammal slaktad 3:e gen originaldocka (den första) som fungerar med alla iPod och iPhone och laddar både USB och FireWire...samtidigt. Funkar alltså med iPhone 4.
Glömde att wikipedia alltid är objektivt och faktagranskat.
Du ville ju inte ha Apples egna version så då borde ju wikipedia vara ett bra alternativ. Men tydligen är det något fel på alla källor som inte säger som du. Apple själva är überförsiktiga och wikipedia är vårdslösa med sina fakta tydligen... Så vad har du för källa,förutom dig själv, att 3:e gen ipod laddar med usb?
Huruvida du borde få behålla ditt jobb eller inte vill jag inte lägga mig i, men laddkablar är inte chippade. Du har missuppfattat det där med chippen. Som jag sa tidigare så behövs det chip för att ktivera vissa funktioner. Laddning är inte en sådan funktion som kräver chip. En laddkabel är en helt vanlig usb-sladd och har ingen sm helst elektronik. Laddarna har inte heller chip, om de inte skall tillhandahålla någon mer funktion sm kräver chip. Laddarnas kapacitet specificeras med datasignalerna via ett resistansnät i laddaren. Du är välkommen att ta isär en original apple laddare och kabel då kan fu hur enkelt som helst konstatera detta.
Ärligt talat tror jag att jag har lite mer erfarenhet av just detta än vad du har.
Angående apple hifi så var det ju just det jag sa. Den kan inte ladda nyare enheter och blev alltså "för gammal" på bara några månader för de kunder som köpte den sist. Apple gjorde precis samma misstag som de beskyllde andra leverantörer för, dvs att ladda med 12v. Det kallar jag inte att bakåtkompatibilitet sällan är ågot problem med apple... Tvärtom så tycker jag apple är ganska dåliga på just detta.
Blir inte heller så impad av 3:e gen ipod docka som fortfarande fungerar med dina nya prylar. Den dockan är ju i princip bara en passthrough av docpkkontakten, dvs i princip en 3cm lång förlängningssladd, så det finns ingen anledning att det inte skulle funka med en ny ipod om du ser till att stoppa in ett lämpligt tillbehör där bak. För övrigt har den dockan inte heller något chip om jag minns rätt.
Lite fler källor
http://support.apple.com/kb/TA47700
After connecting the dock connector to iPod or the iPod Dock, insert the USB 2.0 connector into one of the computer's USB 2.0 ports. Because USB does not supply iPod with power, you should also connect the FireWire portion of the cable to an Apple iPod Power Adapter. Connecting all three sections of the cable will allow you to manage the iPod music library from your computer and charge the battery at the same time. See Figure 2.
http://support.apple.com/kb/ht1584
Note: the original iPod (dock connector) model requires an additional cable to charge while connected to USB 2.0.
http://www.everymac.com/systems/apple/ipod/specs/ipod_3rdgen.html
USB Support: Sync Only Firewire Support: Sync & Charge
Details: The iPod 3G models are capable of charging and syncing by Firewire via the dock connector. These models can only sync using USB.
När det gäller ditt laddtest så misstänker jag att du misstolkat något. Kanske du tolkar ipodens bön om laddning för att den håller på att dö, som en symbol för att den laddar? När du stoppar in synk-kabeln så vill den jobba men märker att den inte har krafter kvar och slänger upp laddningsbönen och du tolkar det som att den börjar ladda?
Bara en gissning på hur du kan ha kommit fram till ditt resultat... Svårt attbveta när man inte ser vad du gör.
Huruvida du borde få behålla ditt jobb eller inte vill jag inte lägga mig i, men laddkablar är inte chippade. Du har missuppfattat det där med chippen. Som jag sa tidigare så behövs det chip för att ktivera vissa funktioner. Laddning är inte en sådan funktion som kräver chip. En laddkabel är en helt vanlig usb-sladd och har ingen sm helst elektronik. Laddarna har inte heller chip, om de inte skall tillhandahålla någon mer funktion sm kräver chip. Laddarnas kapacitet specificeras med datasignalerna via ett resistansnät i laddaren. Du är välkommen att ta isär en original apple laddare och kabel då kan fu hur enkelt som helst konstatera detta.
Ärligt talat tror jag att jag har lite mer erfarenhet av just detta än vad du har.
Angående apple hifi så var det ju just det jag sa. Den kan inte ladda nyare enheter och blev alltså "för gammal" på bara några månader för de kunder som köpte den sist. Apple gjorde precis samma misstag som de beskyllde andra leverantörer för, dvs att ladda med 12v. Det kallar jag inte att bakåtkompatibilitet sällan är ågot problem med apple... Tvärtom så tycker jag apple är ganska dåliga på just detta.
Blir inte heller så impad av 3:e gen ipod docka som fortfarande fungerar med dina nya prylar. Den dockan är ju i princip bara en passthrough av docpkkontakten, dvs i princip en 3cm lång förlängningssladd, så det finns ingen anledning att det inte skulle funka med en ny ipod om du ser till att stoppa in ett lämpligt tillbehör där bak. För övrigt har den dockan inte heller något chip om jag minns rätt.
Lite fler källor
http://support.apple.com/kb/TA47700
After connecting the dock connector to iPod or the iPod Dock, insert the USB 2.0 connector into one of the computer's USB 2.0 ports. Because USB does not supply iPod with power, you should also connect the FireWire portion of the cable to an Apple iPod Power Adapter. Connecting all three sections of the cable will allow you to manage the iPod music library from your computer and charge the battery at the same time. See Figure 2.
http://support.apple.com/kb/ht1584
Note: the original iPod (dock connector) model requires an additional cable to charge while connected to USB 2.0.
http://www.everymac.com/systems/apple/ipod/specs/ipod_3rdgen.html
USB Support: Sync Only Firewire Support: Sync & Charge
Details: The iPod 3G models are capable of charging and syncing by Firewire via the dock connector. These models can only sync using USB.
När det gäller ditt laddtest så misstänker jag att du misstolkat något. Kanske du tolkar ipodens bön om laddning för att den håller på att dö, som en symbol för att den laddar? När du stoppar in synk-kabeln så vill den jobba men märker att den inte har krafter kvar och slänger upp laddningsbönen och du tolkar det som att den börjar ladda?
Bara en gissning på hur du kan ha kommit fram till ditt resultat... Svårt attbveta när man inte ser vad du gör.
Redigerat av moderator:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
Jag brukar läsa Apples Service News/Resources på GSX, när jag vill ha den officiella versionen, d.v.s. den informationen som Apple lämnar till sina serviceverkstäder och som inte är publik, men ändå officiell. Det finns massvis exempel där Apple säger "det går inte" och vi nyfikna ändå får det att funka. Ta t.ex. vilka grafikkort som har stöd för vilken Mac Pro eller vilka diskar som kan monteras i en nyare iMac. Jag har väl snart 20 år erfarenhet av det.ridax skrev:Du ville ju inte ha Apples egna version så då borde ju wikipedia vara ett bra alternativ. Men tydligen är det något fel på alla källor som inte säger som du. Apple själva är überförsiktiga och wikipedia är vårdslösa med sina fakta tydligen... Så vad har du för källa,förutom dig själv, att 3:e gen ipod laddar med usb?
Vad gäller iPoden får jag leta upp någon som har en likadan för belägga fakta. Skall plocka fram en kamera och fota av min "in action". Vad gäller resitansnätet så är det inte enbart för att utröna laddegenskaper utan även hur andra tillbehör, t.ex. line-out skall funka eller vilka
Jo, jag har rivit isär en laddkabel från Apple och visst är det en proprietärt chip på kontaktdonet under ESD-skyddet. Jag kan tänka mig att Apples kabelchip har nycklar för alla "features" och därför dunkar bättre/längre. Det är ju hela grejen med Apples affärsmodell. OEM får betala på prestanda.
De Kina-kablar vi beställde och fick slänga likaså, var feltillverkade av fabriken och funkade upp till och med iPhone 1G, ej 3G. Nu talar om ren laddning, så där kan det mycket väl har varit ett resitorproblem. De funkade dock inte med vissa AV-funktioner och iPhone 1G som uppdaterades slutade att funka med dessa kablar. Om det var vi som beställt fel eller tillverkaren som gjort detsamma skall jag låta vara osagt. Kan mycket varit så att chip:et bara var fejk på dessa kablar. Det kanske inte ens var BridgeCo-don utan bara Kinakopior.
(Och jo; jag vet vad företaget Ridax (du?) levererar och håller på med. Kollegan som filmar med GoPro skulle bygga något eget tillbehör och köpte grejer från er.
Resistansnät du talar om är accessory detect resistorn. Det är inget resistansnät och för övrigt är den tekniken föråldrad och används knappt längre av apple eftersom den saknar säkerhet (för apple). Det resistansnät som jag talar om sitter i laddaren för att rigga datasignalerna på fasta nivåer för att signalera laddarens kapacitet.
Och återigen... Vanliga laddkablar behöver inget chip. Däremot behövs det för andra applikationer som t.ex. Video out. Så visst finns det kablar som innehåller chip, men inte de som bara är avsedda för laddning/syncning och i synnerhet inte då vi talar om 3:e generationens ipod då hela detta påfundet med chippning inte existerade alls utan man använde enbart accessory detect resistorn (dock ej för vanlig laddning/syncning). Således förstår inte heller en 3:e generationens ipod om ett chip försöker prata med den och kan varken agera bättre ellercsämre för det.
Iofs skulle det inte förvåna mig om apple är sugna på att chippa även laddningsfunktinen, så de kanske lägger grunden för det. Men det kommer samtidigt betyda fler inkompatiblitetsproblem med apple prylar. Men även om detta skulle vara fallet så har det inget med 3:e generationens ipod att göra.
Förstår inte vad det är för kablar ni beställde från Kina. Låter nästan som om ni inte förstod det självs ens. Först säger du att det var rena laddkablar men sedan säger du att de inte fungerade med vissa av-funktioner. Så nu vet jag inte vilket det var. Era problem med laddningen som funkar på iphone 1g och inte senare iphone och inte 1g efter uppdatering är typiskt för laddare/kablar som inte hanterar usb datasignalerna korrekt. Har inget med chip att göra.
Och återigen... Vanliga laddkablar behöver inget chip. Däremot behövs det för andra applikationer som t.ex. Video out. Så visst finns det kablar som innehåller chip, men inte de som bara är avsedda för laddning/syncning och i synnerhet inte då vi talar om 3:e generationens ipod då hela detta påfundet med chippning inte existerade alls utan man använde enbart accessory detect resistorn (dock ej för vanlig laddning/syncning). Således förstår inte heller en 3:e generationens ipod om ett chip försöker prata med den och kan varken agera bättre ellercsämre för det.
Iofs skulle det inte förvåna mig om apple är sugna på att chippa även laddningsfunktinen, så de kanske lägger grunden för det. Men det kommer samtidigt betyda fler inkompatiblitetsproblem med apple prylar. Men även om detta skulle vara fallet så har det inget med 3:e generationens ipod att göra.
Förstår inte vad det är för kablar ni beställde från Kina. Låter nästan som om ni inte förstod det självs ens. Först säger du att det var rena laddkablar men sedan säger du att de inte fungerade med vissa av-funktioner. Så nu vet jag inte vilket det var. Era problem med laddningen som funkar på iphone 1g och inte senare iphone och inte 1g efter uppdatering är typiskt för laddare/kablar som inte hanterar usb datasignalerna korrekt. Har inget med chip att göra.
Redigerat av moderator:
Tog mig friheten att slakta en 3:e parts kabel som fungerade (nu är den ju kasserad) utmärkt både för laddning och sync (av iphone får jag väl säga också). Det som finns förutom ledningsbanor är en resistor.