Nicro Nicro skrev:
Du kan ”armera” med lämplig helgängad konstruktionsskruv.

Det brukar finnas gratis dimensioneringsprogram på leverantörens hemsida. Ex Heco Tyskland, fischer.
Väcker liv i denna tråden eftersom jag är inne på att göra en liknande konstruktion med urtag i limträbalkar. Detta för att slippa balkskor och få till en elegant regelkonstruktion till en loftkonstruktion inomhus.

Det var ingen som svarade på kommentaren ovan. Borde man inte kunna bibehålla den mesta av bärigheten genom att skråskruva (”armera”) ungefär såhär?
 
  • Diagram som visar en fackverkskonstruktion med limträbalk, markerad med röd förstärkning och gröna diagonalstreck för att illustrera skråskruvning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bärförmågan av en balk bestäms huvudsakilgen av tvärsnittet i mitten, mycket mindre vid upplaget.
Metallbro med triangulärt fackverk som stödjer bärförmågan. Klar himmel i bakgrunden. Premieras balkens centrala tvärsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får dock se till att balken inte delar sig vid uttagets hörn. Sätt några vertikala träskruvar uppifrån där.
 
  • Gilla
Missionshuset Roslagen
  • Laddar…
”Armeringen” skall skruvas 90 grader. Infästningen av balken skråskruvas. Kräver ju lite bredd på regeln.
 
  • Gilla
Missionshuset Roslagen
  • Laddar…
Skruva inte. Spika. Skruvar har dålig skjuvhållfasthet.

Problemet med den där konstruktinen är att om man har stora laster nära väggen kan skjuvhållfastheten bli kritisk. Det betyder i klartext att balken spricker från botten på haket. Jag tror inte det blir kritiskt i ditt fall men man behöver känna till risken.
 
M Missionshuset Roslagen skrev:
Ok. Toppen. Tack för input!
Om du har dimensionerat golvbjälken korrekt för nedböjning så brukar tvärkraften inte bli ett problem vid mindre urtag. Men jag skulle inte chansa utan att räkna på att det håller för tvärkraften.

Hur är det med bärlinan, gör du urtagen direkt över en stolpe? Annars kan du få problem där om det är mellan två stolpar.
 
H heimlaga skrev:
Skruva inte. Spika. Skruvar har dålig skjuvhållfasthet.

Problemet med den där konstruktinen är att om man har stora laster nära väggen kan skjuvhållfastheten bli kritisk. Det betyder i klartext att balken spricker från botten på haket. Jag tror inte det blir kritiskt i ditt fall men man behöver känna till risken.
Ok. Tack för tips. Det väl väl den risken som redan har tagits upp högre upp i tråden och som jag uppfattar att man delvis kan avhjälpa genom ”armeringen”.
 
Q qvirre skrev:
Om du har dimensionerat golvbjälken korrekt för nedböjning så brukar tvärkraften inte bli ett problem vid mindre urtag. Men jag skulle inte chansa utan att räkna på att det håller för tvärkraften.

Hur är det med bärlinan, gör du urtagen direkt över en stolpe? Annars kan du få problem där om det är mellan två stolpar.
Det är som sagt fråga om ett loft som ska byggas i ett rum med ca 5,5 meter i takhöjd (tänk typ ett extra våningsplan). Två av väggarna är betong och den tredje gips med plyfa bakom.

Storleken på loftet kommer att bli ca 3,90x3,75 m, där reglarna kommer att vara frihängande ca 3,75 m. Enligt Träguidens kalkylprogram bör 56x225 mm limträ i cc 60 räcka för att åstadkomma tillräcklig bärighet, iaf utan urtag.

Tanken är att dra bärlinan direkt i väggen. Nedböjning bör då inte vara något problem.

Till skillnad från trådskaparen skulle jag såklart kunna flytta ned bärlinan för att undvika urtag. Men jag tänker att urtag blir en liiite elegantare lösning. 🙂

Edit: Och ja, det smartaste är såklart att räkna. Men det känns svårt att göra på ett tillförlitligt sätt om man inte arbetar med hållfasthetsberäkning. Så frågan blir väl snarast hur stora risker man tar på ett mer övergripande plan och om det finns standradlösningar för att avhjälpa dessa risker.
 
Redigerat:
Jag skulle avråda från att genomföra detta urtag ifall du inte kan räkna på det.
Du kommer troligtvis att betydligt reducera kapaciteten. Se "Dimensionering av trä konstruktioner - Del 2" kapitel 8.3 om du har lust att fördjupa dig mer i detta. Den finns gratis att ladda ner.
 
Fläkning är det enda problemet och det löser man enkelt som någon skrivit tidigare genom att limma plyfa på sidorna.
 
H heimlaga skrev:
Skruva inte. Spika. Skruvar har dålig skjuvhållfasthet.

Problemet med den där konstruktinen är att om man har stora laster nära väggen kan skjuvhållfastheten bli kritisk. Det betyder i klartext att balken spricker från botten på haket. Jag tror inte det blir kritiskt i ditt fall men man behöver känna till risken.
Det är därför man skråskruvar så det blir utdragslast i stället för skjuvlast.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Bärförmågan av en balk bestäms huvudsakilgen av tvärsnittet i mitten, mycket mindre vid upplaget.
[bild]
Du får dock se till att balken inte delar sig vid uttagets hörn. Sätt några vertikala träskruvar uppifrån där.
Men nu är det ju inte bärförmågan på mitten det handlar om. Utan det handlar om upplaget. Där kan du inte jämföra vanligt konstruktionsvirke med stål.
Om man ska göra ett sådant urtag så måste hela upplaget förstärkas med stål. Annars ruskerar regeln att spricka, gå av vid urtaget, eller liksom krossas/mosas i upplaget.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Ok. Tack för all värdefull input. Vid närmare eftertanke får det nog bli en lösning där bärlinan i stället flyttas ned och urtagen skippas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.