nikasp nikasp skrev:
Cirkelsåg funkar, tar bara lite längre tid. Det behöver ju inte bli rätt på tiondels millimeter á la möbelsnickeri.
Har inte det heller så hade fått hyra oavsett. Då antar jag att gersåg är att föredra så man kan låsa djupet?

Jag lade flera stolpar bredvid varandra och sågade massa snitt med sänksåg.

• Trästolpar på gräsmatta med snitt gjorda av en sänksåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Mwelander skrev:
Har inte det heller så hade fått hyra oavsett. Då antar jag att gersåg är att föredra så man kan låsa djupet?
Även cirkel-/sänksåg har låsbart djup.

Det blir mycket spån...

• Gilla
Näsarp och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

[video]

Det blir mycket spån...
Det var en sådan jag menade. Vad är skillnaden mellan sänksåg och kap- och gersåg?

Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Jag lade flera stolpar bredvid varandra och sågade massa snitt med sänksåg.

Ja, det är nog det smidigaste. Då är det bara att lägga alla stolpar i bredd så får man exakt lika breda spår på exakt samma höjd på alla.

M Mwelander skrev:
Vad är skillnaden mellan sänksåg och kap- och gersåg?
En sänksåg är en variant av cirkelsåg med skena. Den håller man i handen och för över arbetsstycket.
Kap-/gersågen står på ett stativ och man bär arbetsstycket till sågen istället för tvärtom.

S
useless useless skrev:

[video]

Det blir mycket spån...
Akta tummen. Ha du otur när du sågar så där kan du få ett kast och då gör det ont.

S sinuslinus skrev:
Akta tummen. Ha du otur när du sågar så där kan du få ett kast och då gör det ont.
Hu ja, jag fick rysningar när jag tittade på filmen. Man hinner inte reagera när man får ett kast med såna här maskiner. Det bara smäller till som ett pistolskott och så får man se efteråt om man saknar någon kroppsdel.

• Gilla
Lintto1
  • Laddar…
För sånt här grovsnickeri kör jag alltid kapsåg med djupstopp. Beroende på humör gör jag allt från bara ändsnitten till ett snitt per centimeter sen stämjärn. Men eftersom det här var tryckimpregnerat så hade jag nog skippat stämjärnen och kört många snitt med kapsågen.

S sinuslinus skrev:
Hon är säker gamla Bettan.

S
useless useless skrev:
Hon är säker gamla Bettan.
Aha, så bara handhavandefel om det går fel. :rofl:

useless useless skrev:

[video]

Det blir mycket spån...
Hej
Tänkte bara fråga vad det är för fabrikat på kapen i filmen? Jag känner inte igen den oranga färgen.
Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Hej
Tänkte bara fråga vad det är för fabrikat på kapen i filmen? Jag känner inte igen den oranga färgen.
Mvh
Fredrik
Det är en AEG. Står också på maskinen. Man ser det precis i början av filmen.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Kom på ett annat tips jag tänkte dela med mig av. Detta kan dock inte TS använda sig av.
Men då jag byggde vår altan tänkte jag bygga med stolpar som är 100*100 (tror det är det måttet på stolpar). Men en riktig snickare gav mig tipset att det är lite tidskrävande med alla urtag. Så han rekommenderade att köra 2st 95*45 där den ena blir kortare vid urtaget.
Med lim och skruv så upplevde jag att det gick fortare i alla fall. Men det är nog bättre och snyggare med riktiga stolpar. En del "stolpar" har särat lite på sig där jag snålade med limmet.
Mvh
Fredrik

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.