43 316 läst · 198 svar
43k läst
198 svar
Uppskattat pris från elektriker
Maskinskadeförsäkring är ingen dyr tilläggsförsäkring. Det ingår i alla helförsäkringar upp till en viss ålder och miltal. Dessutom har de ju garanti på sina bilar de köper om de köper en ny alltså. Och handen på hjärtat, hur ofta sker ett motorras? Det är inte realistiskt att debitera utifrån att något kanske kan gå sönder. En arbetsbil på leasing med försäkring och underhållskostnader ligger på cirka 7 000 kr per månad. Det är alltså inga större kostnader. Räknat på antalet arbetsdagar per månad och om man har minst ett sådan debitering per dag (blir ju fler än så i verkligheten så blir det alltså 500 kr × 22 arbetsdagar = 11 000 kr + moms = 13 750 kr per månad i intäkt för arbetsbilen. Det är ju då uppenbart att hantverkaren tjänar pengar på att debitera denna kostnad. Som mycket annat många av dem hittar på att debitera.P patriklarsson skrev:Det är en tilläggsförsäkring som i sin tur leder till högre kundkostnader?
Hittar du en företagare som skriver ut på sin hemsida att de låter kunden ta hand om avfallet, skicka då länk.
Begrunda sedan det du skriver, att det inte är olagligt. Ring sedan kommunen och fråga vad de anser? Återkom med svar.
Därefter kan vi fortsätta diskussionen.
Varför skulle det vara olagligt om en kund själv vill åka till soptippen? Det finns inga lagkrav eller regler som tvingar en konsument att låta hantverkaren åka till soptippen. Det är helt valfritt. Har själv i närtid haft hantverkare. Jag sa åt dem att jag beställer en container själv. Ringde det kommunägda bolaget och sa att jag hade hantverkare och ville ha en container då jag samtidigt skulle passa på att kasta egna sopor i den. Inga problem. Lagligt, lagligt och åter lagligt - allt annat vore märkligt. De hantverkare jag anlitat har då inte heller klagat på att jag kastat byggavfallet själv. Fått mer uppfattningen att de hellre åker till nästa jobb istället, fullt förståeligt.P patriklarsson skrev:
Men vill du så gärna ha en hänvisning så framgår det i PBL att det är avfallsinnehavaren som ansvarar för byggavfallet. Med avfallsinnehavaren innebär det i normalfallet uppdragsgivaren.
Redigerat:
Så kan man göra, kanske köra en gång i veckan? MEN det innebär att du måste ha nånstans att ha de kunders avfall som du avverkat den veckan, dessutom så får du avsätta en halv till en dag att åka och slänga all skiten.P PelleWidell skrev:
Vet att det är dyrt för företag att slänga avfall på ÅVC men de flesta kommuner har årskort för lite olika summor. Hos oss tror jag ett årskort kostar typ 4000-4500 eller så ex moms såklart.
Misstänker att avgiften när du beställer container ingår i vad du får betala, för du lämnar inte själv på ÅVC. Också vad du slänger i containern brukar påverka.Lucky2015 skrev:Varför skulle det vara olagligt om en kund själv vill åka till soptippen? Det finns inga lagkrav eller regler som tvingar en konsument att låta hantverkaren åka till soptippen. Det är helt valfritt. Har själv i närtid haft hantverkare. Jag sa åt dem att jag beställer en container själv. Ringde det kommunägda bolaget och sa att jag hade hantverkare och ville ha en container då jag samtidigt skulle passa på att kasta egna sopor i den. Inga problem. Lagligt, lagligt och åter lagligt - allt annat vore märkligt. De hantverkare jag anlitat har då inte heller klagat på att jag kastat byggavfallet själv. Fått mer uppfattningen att de hellre åker till nästa jobb istället, fullt förståeligt.
Men vill du så gärna ha en hänvisning så framgår det i PBL att det är avfallsinnehavaren som ansvarar för byggavfallet. Med avfallsinnehavaren innebär det i normalfallet uppdragsgivaren.
Kommunen debiterar dygnspris på container och sedan vägs avfallet och man betalar per ton. Smidigt när det är stora mängder. De kör ut containern och hämtar när den är fylld. Men är det bara några släp man ska kasta så är det såklart gratis att åka till soptippen. Men hade så stora mängder sist.A AndersS skrev:
Dvs då betalar du för det, precis på samma sätt som ett företag får göra.Lucky2015 skrev:
Sedan är det också kommunberoende.
Sen kan man ju diskutera ifall det är dyrt ifall man tänker på att företaget tar in +500 i timmen för sina anställda och en massa pengar i bilersättning.T Tommynorskens skrev:
Kan man fakturera kunden ca. 1000 kronor för att kasta sopor så blir dessa 4500 kronor per år småpengar i sammanhanget. Låter snarare som att en del hantverkare bara hittat ett ytterligare sätt att plocka pengar från okunniga kunder.
Samtidigt så kan man se det som att den halvtimmen/timmen eller vad det nu tar är tid som de kunde lagt på nästa kund annars. Tror de flesta är gladaa om kunden sägerr att de själva kan åka och slänga avfallet.L lbgu skrev:Sen kan man ju diskutera ifall det är dyrt ifall man tänker på att företaget tar in +500 i timmen för sina anställda och en massa pengar i bilersättning.
Kan man fakturera kunden ca. 1000 kronor för att kasta sopor så blir dessa 4500 kronor per år småpengar i sammanhanget. Låter snarare som att en del hantverkare bara hittat ett ytterligare sätt att plocka pengar från okunniga kunder.
Det vet jag faktiskt inte. Det enda jag reflekterade över var att det skulle kosta 2 900 kr mer om byggfirman skulle beställa och fakturera mig för det. Vet inte om det var ett påslag eller om det fanns någon annan anledning till det.A AndersS skrev:
Problemet är väl att kostnaden för att kasta sopor inte nämns för kunden. Ifall man säger att jag kan ta med soporna sista dagen, men då får du betala ca. 1000 kronor för det eller så tar du hand om soporna själv så tror jag många väljer att göra det själv.T Tommynorskens skrev:
Däremot om man bara frågar ifall man ska ta med soporna så tror säkert många att det var ju snällt att han erbjöd det, men de fattar inte att de kommer att få betala dyrt för det.
Nja, tar ett företag in +500, är inte det också inkluderat deras personalkostnader som jag tidigare generell. räknat med ett pålägg av +50% av personens timlön.L lbgu skrev:Sen kan man ju diskutera ifall det är dyrt ifall man tänker på att företaget tar in +500 i timmen för sina anställda och en massa pengar i bilersättning.
Kan man fakturera kunden ca. 1000 kronor för att kasta sopor så blir dessa 4500 kronor per år småpengar i sammanhanget. Låter snarare som att en del hantverkare bara hittat ett ytterligare sätt att plocka pengar från okunniga kunder.
Så med låt säga 40 000 i månadslön + 50 % blir det ca 375 kr/tim, sedan kan vi lägga till avkastning 10 % då har vi 415 kr.
Många elektriker, i alla fall de lite större har väl containrar på sina kontor där de kastar överblivet material. Såvitt jag vet åker de då inte till soptippen efter varje kund.A AndersS skrev:
Du menar väl inte att elektriker månadslöner ligger på 40 000:- ? medel 2023 är ca 34000A AndersS skrev:
Beror väl på, timlön eller ackord, och var i landet. Samt vilken sorts elektriker du arbetar som.E elmont skrev:
Men är ju bara att räkna på 34 800 + 50 % + 10 % = 350 kr/tim. Och på det ska sedan firmans omkostnader läggas till och kanske justera lönsamhetsnivå istället räknas på sista raden.