14 315 läst · 66 svar
14k läst
66 svar
Uppsagd efter kontraktskrivning
Exakt så, jag fattar inte varför folk börjar prata om helt andra saker, om min ekonomi, vad huset kostar, vad som händer om jag inte betalar räkningar, asfaltsarbetare osv. Helt sjukt.L lordi skrev:Verkar som det har spårat ur lite här. TS fråga var väl om banken skulle börja klaga om inkomst saknas efter lånet utbetalats? De lär inte bry sig så länge alla betalningar och amorteringar görs i tid.
Om TS vet med sig att lånet blir för betungande för ekonomin, så är det väl smart att avstå köpet, för att undvika senare problem. Annars är det väl bara att köra på.
Banken kommer inte klaga , men alla människor här kommer göra det.
Mitt nuvarande hus köpte jag när jag självmant valt att avsluta min anställning , och då stod jag dessutom med gamla bostaden osåld. Banken var helt medveten om situationen , men sa aldrig någonting om den.
Mitt nuvarande hus köpte jag när jag självmant valt att avsluta min anställning , och då stod jag dessutom med gamla bostaden osåld. Banken var helt medveten om situationen , men sa aldrig någonting om den.
Banken kommer ju göra en kalkyl. Går den ihop med hans nuvarande lön som han har så går den ihop. Talar han om att han blir arbetslös så räknar dom ju med hans A-kassa i en ny kalkyl. Han har ju kontantinsats så borde ju gå bra. Jag hade varit tyst o kört på. Allt löser sig.
Finns ingen bank som lånar ut hela köpeskillingen som ett bolån. Man kanske kan låna hela beloppet, men då isf mha ett blancolån på 15%.H Husärlivet skrev:
Bostadsmarknaden är glödhet just nu då man historiskt sett aldrig kunnat låna till dagen låga ränta. Även avsaknaden av fastighetsskatten gör nog att en del tänker att man kan lägga denna peng på lån istället, och vips så trissas priserna upp ännu mer.. Men en vacker dag vänder det, som det alltid gör, räntan går upp, arbetslösheten ökar och fastighetsskatten återinförs. Då kommer utbudet av bostäder bli högre än efterfrågan och priserna sjunker som en sten, "bubblan" spricker. Finns folk som fortfarande betalar på sina hus de var tvungen att sälja på 90talet under krisen som var då. Detta är inget som vi vill uppleva igen..
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Det finns ibland möjlighet att låna mer än 85%. Men det är då inte ett bolån, utan lånet som går över 85% är då ett blancolån. Dels med högre ränta, dels är det rätt begränsat hur mycket banken vill låna ut utan säkerhet.H Husärlivet skrev:
Jag har kolleger som fått låna på det sättet. Men de har då haft rätt hög lön, men är nyinflyttade till Sverige från ex. Indien. Och de har därför inget sparkapital.
Om du är svensk, med så hög lön, så har du normalt sett arbetat några år här, och då kommer banken att ogilla om du inte lyckats spara.
Summa summarum är som redan konstaterats tidigare i tråden.
Om skriver klart så mycket som möjligt *nu* innan uppsägning så har du nog inga problem att få igenom lånet.
I och med att den sista delen troligtvis sker efter att du mottagit uppsägningen oavsett om du har uppsägningstid eller ej så kommer du med viss sannolikhet behöva ljuga i samband med utbetalningen.
Banken kommer inte bry sig ett skit om det kommer in lön på ditt konto eller ej. (Om du inte specifikt förhandlat fram något i stil med en bättre ränta för att du är "helkund" eller liknande. men det känns långsökt)
Banken kommer att bry sig om att du betalar in ränta och amortering.
Om det kommer från lön, A-kassa, pengatvätt eller personrån skiter de i så länge de slipper veta mer än att de sätts in från dig.
*Men* om dina planer skiter sig av någon orsak och pengarna inte dyker in i tid så riskerar du att det börjar bli svårare än nödvändigt. I normalfallet riskerar du betalningsanmärkningar och att huset säljs.
Fast i ditt fall riskerar du även en civilrättslig stämning från banken då du i ovan scenario falskt intygat att de uppgifter som du tidigare lämnat överensstämmer med den aktuella situationen.
Känner du dig så trygg som du försöker förespegla så är det bara att tuta och köra. Men om du enbart har en buffert på 100' och att det skiter sig på arbets-fronten så riskerar du mer än du skulle göra annars.
Om skriver klart så mycket som möjligt *nu* innan uppsägning så har du nog inga problem att få igenom lånet.
I och med att den sista delen troligtvis sker efter att du mottagit uppsägningen oavsett om du har uppsägningstid eller ej så kommer du med viss sannolikhet behöva ljuga i samband med utbetalningen.
Banken kommer inte bry sig ett skit om det kommer in lön på ditt konto eller ej. (Om du inte specifikt förhandlat fram något i stil med en bättre ränta för att du är "helkund" eller liknande. men det känns långsökt)
Banken kommer att bry sig om att du betalar in ränta och amortering.
Om det kommer från lön, A-kassa, pengatvätt eller personrån skiter de i så länge de slipper veta mer än att de sätts in från dig.
*Men* om dina planer skiter sig av någon orsak och pengarna inte dyker in i tid så riskerar du att det börjar bli svårare än nödvändigt. I normalfallet riskerar du betalningsanmärkningar och att huset säljs.
Fast i ditt fall riskerar du även en civilrättslig stämning från banken då du i ovan scenario falskt intygat att de uppgifter som du tidigare lämnat överensstämmer med den aktuella situationen.
Känner du dig så trygg som du försöker förespegla så är det bara att tuta och köra. Men om du enbart har en buffert på 100' och att det skiter sig på arbets-fronten så riskerar du mer än du skulle göra annars.