4 456 läst · 39 svar
4k läst
39 svar
Uppror mot elskatterna
Varför skall man indexera skatten mot inflationen?
Inflationen kommer gör att antalet kronor i skatt ökar utan att man behöver indexera skatten, eftersom priset ökar med inflationen.
År 1: kostnad 100, skatt 50.
År 2: kostnad 102, skatt 51.
osv
Är det bara för att man skall kunna smyghöja skatten lite varje år?
Inflationen kommer gör att antalet kronor i skatt ökar utan att man behöver indexera skatten, eftersom priset ökar med inflationen.
osv
Elskatten är öre/kWh inte en andel av elpriset. Så den behöver indexeras för att kompensera för inflationen.M mattoys skrev:Varför skall man indexera skatten mot inflationen?
osv
Nej, jag säger att Mattoys har helt fel i sitt inlägg. Storleken på skatten har jag inte kommenterat.
Känner lite att vi diskuterar ett skapat problem här. Hur många här, i ärlighetens namn, har problem att betala sin elräkning, eller känner att värdet se får för sina pengar är lågt.
Personligen tycker jag att välmående/krona är el och vad jag kan göra med den det bästa jag kan köpa.
Sedan kan man ju ha åsikter om skatteuttaget.
Personligen tycker jag att välmående/krona är el och vad jag kan göra med den det bästa jag kan köpa.
Är inte pellets billigare redan idag? Om du ser över hela livscykeln med initial investering, kapitalkostnad, underhåll och bränsle?Krokben skrev:
Förutsatt att du inte lägger en kostnad på eget arbete...
Tänkte mer ur ren driftkostnad. Låt oss säga att du köper ett hus som har Pelletspanna i mellansverige, eller köper ett hus med bergvärme så är ju bergvärmen fortfarande billigare, i nuläget. Men ur din synvinkel så har du absolut rätt.P PurreP skrev:
Det är säkert många som inte drar på smilbanden när elräkningen kommer,de som bor i hus i kalla delen av landet jublar i alla fall inte,när halva lönen kan gå till elräkningen den månaden.R robert_m skrev:Känner lite att vi diskuterar ett skapat problem här. Hur många här, i ärlighetens namn, har problem att betala sin elräkning, eller känner att värdet se får för sina pengar är lågt.
Så du har snorbillig överföringsavgift, typ 17,2 öre/kWh.A amoreex skrev:
Själv betalar jag 74,6 öre/kWh (E.ON).
Min senaste räkning ser ut så här:
El, fastpris, 899 kWh à 56,63 öre = 509,06 kr
Elöverföring, 899 kWh à 74,60 öre = 670,72 kr
Energiskatt, 899 kWh à 43,38 öre = 389,99 kr
Elnätsabonnemang månadsavgift, 181,25 kr = 181,25 kr
Att betala: 1 751 kr
1,3123 Kronor för El + Överföring
1,7461 Kronor inkl elskatt
~0,25 /Kwh månadsavgift
Så mitt elpris blir c.a. 2 Kr/Kwh inkl allt
Elområde 4 (Skåne)
Absolut har jag väldigt billig överföring, och det är jag glad för.D Dilato skrev:Så du har snorbillig överföringsavgift, typ 17,2 öre/kWh.
Själv betalar jag 74,6 öre/kWh (E.ON).
Min senaste räkning ser ut så här:
El, fastpris, 899 kWh à 56,63 öre = 509,06 kr
Elöverföring, 899 kWh à 74,60 öre = 670,72 kr
Energiskatt, 899 kWh à 43,38 öre = 389,99 kr
Elnätsabonnemang månadsavgift, 181,25 kr = 181,25 kr
Att betala: 1 751 kr
1,3123 Kronor för El + Överföring
1,7461 Kronor inkl elskatt
~0,25 /Kwh månadsavgift
Så mitt elpris blir c.a. 2 Kr/Kwh inkl allt
Elområde 4 (Skåne)
Eon är pissdyra.. hade de tidigare.
bor nu 1km från skånska gränsen så
Jag är förvånad över att det inte är mer diskussioner kring införandet av kilometerskatt för fordon.
Hittar ingen bra tråd här om det, kanske ingen som har läst IVL`s förstudie: https://www.ivl.se/download/18.57581b9b167ee95ab998af/1548855566976/C356.pdf
Är det genomförbart att samtliga registrerade fordon ska ha en GPStracker och en datalogger?
Hittar ingen bra tråd här om det, kanske ingen som har läst IVL`s förstudie: https://www.ivl.se/download/18.57581b9b167ee95ab998af/1548855566976/C356.pdf
Är det genomförbart att samtliga registrerade fordon ska ha en GPStracker och en datalogger?