tommib tommib skrev:
Den räknas som en grupp och ska ha ett (1) gruppnummer. Själva dvärgen tar upp tre modulplatser.
Ok bra ett nummer alltså och nästa dvärg får då nummer (2) om den 3 poliga hade nummer (1)?

tommib tommib skrev:
Ja, det är en trefasmatning med tre enpoliga dvärgar. Inte optimalt men inte heller formellt fel. Samma med ugn+häll.

Risken är att en av säkringarna bryter och den anslutna apparaten slutar fungera. I tron om att det är strömlöst öppnar man en dosa och blir grillad av någon av de andra två faserna som fortfarande har full spänning. Med en trepolig dvärg så händer inte det, alla faser bryts samtidigt även om det bara är fel på en av dem. Det är av detta skäl som jonaserik pratar om märkning.
Min central är från början gjord 1990/91, användes inte trepoliga dvärgar då?

J jonaserik skrev:
En inte oviktig sak är om det är en VP eller pump som är 3 fasig och en bryter så kan motorn brinna upp om dom andra ligger till och inte ett ev motorkydd löser som det ska, så inget bra med 1-poliga på 3-fas grejer. Alla faser ska brytas
Håller helt med dig. Har svårt o förstå att det fortfarande är tillåtet att använda enpoliga ..,
Inte så jättestor prisskillnad

tommib
F Fredrik K80 skrev:
Ok bra ett nummer alltså och nästa dvärg får då nummer (2) om den 3 poliga hade nummer (1)?
Korrekt, om man numrerar efter gruppnummer och inte efter position i centralen.

K Kane skrev:
Min central är från början gjord 1990/91, användes inte trepoliga dvärgar då?
Vet ej. Antagligen fanns de redan då, det är inte en tekniskt komplicerad grej. Samtidigt är det ytterligare en grej att lagerföra vilket driver kostnader.

F Fredrik K80 skrev:
Håller helt med dig. Har svårt o förstå att det fortfarande är tillåtet att använda enpoliga ..,
Inte så jättestor prisskillnad
Det kostar ungefär det dubbla för Hager (Ex 3xC10A ca 150 kr, trepolig C10A ca 300 kr). Har dålig koll på andra märken.

tommib tommib skrev:
Korrekt, om man numrerar efter gruppnummer och inte efter position i centralen.

Vet ej. Antagligen fanns de redan då, det är inte en tekniskt komplicerad grej. Samtidigt är det ytterligare en grej att lagerföra vilket driver kostnader.

Det kostar ungefär det dubbla för Hager (Ex 3xC10A ca 150 kr, trepolig C10A ca 300 kr). Har dålig koll på andra märken.
Kanon, tack för info. Trodde faktiskt inte prisskillnaden var så stor och blir det många 3 fasgrupper drar ju notan iväg … känns ju ändå som det är värt det med tanke på riskerna

tommib tommib skrev:
Får bli byte till 3-poliga vid nästa jobb i centralen.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
En fundering: kan det kanske finnas en fördel att avsäkra en elpanna med tre separata säkringar? Jag har inte koll på hur elementen är kopplade i en panna men om en sektion pajar och löser sin säkring så kanske de andra elementen fortsätter jobba? Istället för att all värme försvinner. Eller funkar det inte så?

(y)(y)
W Wheelabrator skrev:
En fundering: kan det kanske finnas en fördel att avsäkra en elpanna med tre separata säkringar? Jag har inte koll på hur elementen är kopplade i en panna men om en sektion pajar och löser sin säkring så kanske de andra elementen fortsätter jobba? Istället för att all värme försvinner. Eller funkar det inte så?
Jag har högst begränsade kunskaper inom trefaslära så det bästa är om någon av dem andra i forumet svarar på din fråga.
Generellt dock så behöver många flerfasförbrukare samtliga sina faser för att apparaten , pumpen etc ska fungera som den ska. Finns ju stor risk för snedbelastning annars . I övrigt så är ju en trepolig brytare säkrare i alla avseenden vilket är nämnt i flera av inläggen ovan :D(y)

Man kan tänka sig enpoliga skydd i vissa fall, men inte för trefasförbrukare. Om en värmeapparat börjar läcka ström som påverkar en fas, vem vet hur de andra påverkas? Apparaten är trasig och behöver bytas. En elpatron har visserligen helt separata värmeelement, så man kan ev tänka sig att en Y-kopplad elpatron med ansluten nolla skyddas enpoligt. Men vad är chansen att man verkligen får nytta av det? Felet är vanligen ett isolationsfel mot jord som kan ge obehagliga beröringsspänningar i skyddsjordade delar i huset. Endast om elpatronen skyddas av en JFB kan jag tänka mig enpoliga överströmsskydd. Riskerna för farliga fel torde dock överlag vara små så det spelar egentligen inte så stor roll, dvs har man diazed måste man inte komplettera centralen med en trepolig dvärg.

• Gilla
Wheelabrator och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.