Halloj !
Håller på för fullt och ska göra om gruppförteckningen till normcentralen. Har valt att märka enligt gruppnummer på varje brytare istället för positionsmärkning och klartextmärkning.
Centralen innehåller 2 st 3 fasgrupper och bägge dessa har 3-poliga brytare. Hur är praxis att märka dessa? 111, 222 osv eller gäller det enbart om det suttit 3 st enpoliga brytare?
Hur räknar jag numret efter dessa, alltså om centralen börjar med en 3-polig brytare. Skriver jag då 111 och sedan blir nästa dvärgbrytare nummer 4?

Min är uppmärkt 1, 2, 3,.... och sedan i listan står trefasförbrukarna på 3 rader.

K Kane skrev:
Min är uppmärkt 1, 2, 3,.... och sedan i listan står trefasförbrukarna på 3 rader.
Hur har du märkt trefasförbrukarna?

Man märker en trefas dvärgbrytate med en märkning ex "1" inte 1 1 1 ...
Använder man enfas dvärgbrytate till en trefasgrupp kan man märka dem 1 1 1

Redigerat:
Alla 3 fas är en del och märks, tex första och andra 3fas märks med 1 respektive 2 är det flera olika objekt på den som belysning vägguttag så skrivs det """ 1 fas objekt anslutet till 3 fas grupp X ,vid arbete bryt hela gruppen ""

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Efter grupp 1 kommer grupp 2 osv. Hoppa inte över några nummer. Dvs hoppa inte över nummer mellan apparater som sitter direkt bredvid varandra.

Undantag om du har flera rader i centralen och raderna inte blir fyllda då kan du märka upp de tomma platserna.

Vid riktigt "stora" centraler i en stor villa kan man märka enligt nedan.
Har du flera rader i en stor central kan översta raden börja på 01 , 02 osv.
Rad två 10, 11 osv
Rad tre 20, 21 osv..
Det är bra system om man inte fyller raderna helt från början...

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Hur har du märkt trefasförbrukarna?
Så här såg det visst ut. Inte riktigt som jag hade fått för mig.
Elcentral med öppna säkringar och etiketter som beskriver vilka kretsar de tillhör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en lista över olika hushållsapparater och elinstallationer med tillhörande säkringsgrupper och modulnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Den där gruppförteckningen från Hager är egentligen ganska bra om man vill vara petig. Den har kolumner både för gruppnummmer och modulnummer (position i centralen). Skulle man vara väldigt korrekt så skulle man kunna märka upp värmepumpen som Grupp 1, Modul 4-6 och då Häll och ugn som Grupp 2, Modul 7-9.

Jag kör med positionsmärkning i min central, dvs allt är uppmärkt baserat på position i centralen. Egentligen är det nog inte korrekt men det är väldigt tydligt vad som är vad.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Man märker en trefas dvärgbrytate med en märkning ex "1" inte 1 1 1 ...
Använder man enfas dvärgbrytate till en trefasgrupp kan man märka dem 1 1 1
Aha ok. Så en 3-polig räknas som en modul och får då bara ett nummer?

3 fas med enpoliga säkringar , alla 1-2- 3 ska märkas tillsammans som 1 . 4 - 5 - 6 lika och då ska det stå , vid arbete bryt hela gruppen, det går även att sätta klammer för dom 3 på förteckningen och skriva objektet. då behöver du inte sudda ut tuschen , kan vara svårt och bli fult.

Edit var visst Kanes central men principen detsamma

K Kane skrev:
Så här såg det visst ut. Inte riktigt som jag hade fått för mig.
[bild] [bild]
Aha ok. Funderar lite på hur man märkt t.ex värmepannan. Är det 3 st enpoliga , dvs 3 fas?

tommib
F Fredrik K80 skrev:
Aha ok. Så en 3-polig räknas som en modul och får då bara ett nummer?
Den räknas som en grupp och ska ha ett (1) gruppnummer. Själva dvärgen tar upp tre modulplatser.

tommib
F Fredrik K80 skrev:
Aha ok. Funderar lite på hur man märkt t.ex värmepannan. Är det 3 st enpoliga , dvs 3 fas?
Ja, det är en trefasmatning med tre enpoliga dvärgar. Inte optimalt men inte heller formellt fel. Samma med ugn+häll.

Risken är att en av säkringarna bryter och den anslutna apparaten slutar fungera. I tron om att det är strömlöst öppnar man en dosa och blir grillad av någon av de andra två faserna som fortfarande har full spänning. Med en trepolig dvärg så händer inte det, alla faser bryts samtidigt även om det bara är fel på en av dem. Det är av detta skäl som jonaserik pratar om märkning.

tommib tommib skrev:
Ja, det är en trefasmatning med tre enpoliga dvärgar. Inte optimalt men inte heller formellt fel. Samma med ugn+häll.

Risken är att en av säkringarna bryter och den anslutna apparaten slutar fungera. I tron om att det är strömlöst öppnar man en dosa och blir grillad av någon av de andra två faserna som fortfarande har full spänning. Med en trepolig dvärg så händer inte det, alla faser bryts samtidigt även om det bara är fel på en av dem. Det är av detta skäl som jonaserik pratar om märkning.
Tack för förklaring . Just det där kvarvarande spänning på en annan fas är ju lite läskigt , på samma sätt som backmatning vis nollan om en av trefas förbrukarna drar igång . Känns ju tryggt att det finns 3 poliga brytare i sådana lägen

En inte oviktig sak är om det är en VP eller pump som är 3 fasig och en bryter så kan motorn brinna upp om dom andra ligger till och inte ett ev motorkydd löser som det ska, så inget bra med 1-poliga på 3-fas grejer. Alla faser ska brytas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.